Waarom geen 4 luidsprekers voor stereo

Gestart door thepioneer, maart 29, 2010, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Als je Breem niet "gelooft" is het toch heel simpel.Dan weerleg je toch zo cijfermatig en wetenschappelijk zijn onderbouwingen.Ben nieuwsgierig naar de uitkomst van de  de vinyl/platenspeler fans. Wedden dat deze onderbouwing niet komt!!! ( waarschijnlijk wel allerlei "zweverige" verhalen over gevoel,emotie en beleving).

Ik verwijs jullie maar door naar de volgende site. http://www.breem.nl/ .Volgens mij iemand die er een zeer goede , en technisch onderbouwde kijk op heeft. Worden ook meteen andere "misverstanden" uit de wereld geholpen zoals het gezeur over buizenversterkers,kabels,spikes en andere zaken.

Wat hebben zogaamde "audiofiele" mensen toch met die techniek uit het wijnjaar nul namelijk een lompe diamanten beitel, bevestig aan een gammel armpje, die door vervuilde plastic groeven heen freesd en waarom geven ze hier kapitalen aan uit ? Zijn er met mij nog meer mensen die er net zo over denken?

De reden dat ik gebruik maak van een laptop met usb stick is omdat ik een bloedhekel heb aan geluidsbronnen ( let wel:dit geld dus niet voor oudere modellen audio versterkers!!!) met veel mechanische ouderwetse techniek en aan alles wat draait en beweegt met riempjes,tandwielen en motortjes zoals een pick up (een diamanten beitel die geloof ik ook wel "element" word genoemd aan een gammel armpje bevestigd en vervolgens door een vervuilde  plastic groef freest) of cd speler ( knipperlicht wat ook wel "laser" word genoemd die op een stoffig stuk plastic haar licht werpt)


Ik zou het hele verhaal van die 4 ohm vergeten en altijd speakers gebruiken met 8 ohm op 8 ohm uitgang. Ik heb zelf hele slechte ervaringen met 4 ohm speakers.
Hetzelfde geld voor meerdere speakerparen op 1 versterker.Noooit doen welke impedantiewaarde ze ook hebben!!! Heeft 1 keer een doorgefikte eindtransistor opgeleverd bij mijn Marantz pm40 die in 20 jaar geen enkele noemenswaardige storing heeft gehad ( wel recentelijk even alle Elna elco's vervangen voor Panasonic,yageo. Maar dit schijnt normale"slijtage" te zijn).

hou wel van "niet gangbare" manieren van denken en doen en heb er een hekel aan om met de grote meute mee te papagaaien

Het geluid klinkt zo veel strakker en de speakers en versterker(s) worden veel minder zwaar belast en de amps worden minder warm ( gewoon gemeten met een thermometer!!) omdat de volumeknop teruggedraaid moet worden.

============================================================================

Heb even wat kreten hier boven neer gezet van je van de afgelopen tijd, je schreeuwt zelf om moord en brand want het moet onderbouwt worden met een "technische" uitleg zoals Breem, is het allemaal waar wat die man schrijft ? ik denk het niet

Je zegt zelf dat je niet zoals de grote meute wil denken maar we moeten jouw manier van denken wel zo maar even als "waarheid" bestempelen als het maar technisch onderbouwt is

Als ik alles weer even door lees vanaf het moment dat jij "audiofielen" bagataliseert en een cd of een platen speler of een dvd speler of br speler als minder dan een laptopje bestempeld kan ik voor mij zelf niets anders concluderen dat ik moet afhaken want ik begrijp werkelijk niets van jouw manier van muziek beleving
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Citaat van: mountainbiker op juni 20, 2011, 01:51:15
zoals ik persoonlijk hanteer om een goede geluisweergave te bereiken zonder duizenden pleuro's te spenderen? Graag jouw reactie.

Je mag voor jezelf bepalen dat je een goede geluidsweergave probeerd te bereiken, naar mijn mening ben je zo veel en  zo hard mogelijk herrie aan het creeeren.
Of een ander dat nog als mooi geluid bestempeld zou je je kunnen afvragen, maar vanaf hier is dat natuurlijk niet te bepalen.
Denk dat je er meer aan hebt om alles wat je nu hebt om te wisselen voor een dikke voor en eind combinatie en daar 2 PA speakers aan te hangen, eventueel met 2 subkasten.
Daar haal je meer spl's uit.
Maar het is jouw geluid met jouw oren als eind oordeel.

JohnWx

Citaat van: marvin op juni 20, 2011, 09:52:15
Je mag voor jezelf bepalen dat je een goede geluidsweergave probeerd te bereiken, naar mijn mening ben je zo veel en  zo hard mogelijk herrie aan het creeeren.
Of een ander dat nog als mooi geluid bestempeld zou je je kunnen afvragen, maar vanaf hier is dat natuurlijk niet te bepalen.
Denk dat je er meer aan hebt om alles wat je nu hebt om te wisselen voor een dikke voor en eind combinatie en daar 2 PA speakers aan te hangen, eventueel met 2 subkasten.
Daar haal je meer spl's uit.
Maar het is jouw geluid met jouw oren als eind oordeel.

jij hebt makkelijk praten met je Tannoy's die worden door een gsm nog aangestuurt met een behoorlijk volume  :-D



ps:je ziet ze niet meer echt aangeboden worden de Tannoy's heb ooit is de D300 gehad maar no way niet te vinden  :no:


blijven koesteren die speakers die je hebt, ze zijn voor het leven  :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Ja, daar heeft zelfs de wekkerradio geen moeite mee om op oorverdovende volumes te komen.

Mexicaanse Hond

Even een stukje ter relativering van Jan Kool.

HI-FI, HIGH FIDELITY BETEKENT:
STREVEN NAAR KWALITEITSWEERGAVE

Een terrein met voetangels, klemmen, geheimtaal en vele vooroordelen.

Dit boekje is bedoeld om u wat wegwijs te maken in die "Hif-fi" wereld, die veel minder geheimzinnig is dan men u vaak wil doen geloven. U bent géén LEEK en er zogenaamd "verstand van hebben" betekent niets meer dan wat technische kennis. Het betekent zeker NIET beter kunnen luisteren naar muziek! Dat kunt u waarschijnlijk beter dan Hi-fi "experts". Deze kennen apparatuur en begrijpen (soms!) de terminologie die erbij hoort en zo lekker gewichtig klinkt.

Maar hoe dikwijls zijn zij in een concertzaal te vinden? Weten zij wel echt hoe een viool moet klinken en over wat voor viool hebben zij het dan, kennen zij echt het klankverschil dat het beroemde strijkkwartet nastreeft?
Als zij over goede pianoweergave praten, hóren ze dan of het Steinway, een Bösendorfer of een Yamaha is?

Stelt u de "deskundigen" maar eens een paar vragen in die richting en u weet snel of u met een goede voorlichter te maken hebt. Hij behoéft dat allemaal niet te weten, maar dan moet hij het durven zeggen en niet vluchten in de Hi-fi geheimtaal. U weet zo snel waar u aan toe bent. We komen daarmee op de belangrijkste regel voor het beoordelen van uw apparatuur:

VERTROUW OP UW EIGEN OREN, NIET OP DIE VAN DE VERKOPER!

Goed stel oren, goed stel luidsprekers

jrm


JohnWx

iedereen mag zijn eigen beleving hebben en dat is ook prima

maar niet een manier van muziek weergave wat al jaren uitgedokterd is en bewezen is ter discussie stellen en dat die theorie op de schop kan waar erg veel mensen van genieten zelfs met het geneuzel van kabeltjes spikes jumpers etc.etc.


over kabels kan je twisten (die is leuk) maar het is nou eenmaal zo dat erg veel mensen verschillen horen of het nu onderbouwd kan worden of niet in bekabeling in speakers en versterkers cd spelers draaitafels da converters etc.etc. maar allemaal met 1 doel een voor hun zo meest mogelijke realiteits weergave met een stukje sound wat ze erg lekker vinden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

Citaat van: jwx op juni 20, 2011, 09:20:06

ik haak af bij jouw

je mag alles doen wat je wil maar iemand die 3 versterkers aan heeft staan en 3 paar speakers heeft naar mijn visie niks met Hifi te maken maar met geluid produceren wat natuurlijk ook mag

om even terug te komen op de speakers, klank word mede bepaald door de gebruikte componenten en het maken van een speaker door een merk door onderzoek te doen en dan tot een bepaald resultaat te komen in een bepaalde prijsklasse, speakers die in elkaar worden gezet met de goedkoopste componenten zonder enige vorm van visie of onderzoek kan ik niet onder die noemer hifi plaatsen

en ik hoef geen technische onderbouwing te geven als de basis naar mijn mening al niet correct is om geluid te produceren voor een zo natuurlijke weergave

ik geef ook geen duizenden euro's uit

als ik jouw zo lees over het onderwerp "doorgeven" wil jij dus zeggen althans wat ik er steeds uit op maak  dat de ene versterker meer doorgeeft dan een andere ik heb vanaf het begin gezegd dat elke versterker alles doorgeeft van 20 Hz tot 20.000 Hz zo is een versterker gemaakt en kan mijn lachen dan niet onderdrukken als jij zegt dat jij bij 3 speakers en 3 versterkers in eens wel het publiek hoort kuchen en de opname technicus aan de schuiven hoort, nogmaals dan haak ik af

wens je verder veel plezier met jouw manier van muziek weergeven daar gaat het ook om toch

Beste jwx,

Enkele vragen aan jouw naar aanleiding van jouw reactie over het gebruik van mij van meerdere speakeparen en versterkers om tot stereo te komen.

1)Wat is het verschil tussen hifi en geluid produceren?Kan geluid produceren geen Hifi zijn en viceversa? Is hier bijvoorbeeld een internationale normering voor zoals bijvoorbeeld een Iso norm?
2) Kun je de definities aangeven van visie in relatie met techniek en van visie afzonderlijk?
3) Zijn goedkoopere componenten per definitie altijd slechter?Kun je ook aangeven wat de exakte definitie is van "prijsklasse"?
4) Kun je ook onderbouwen hoe je weet dat  Reflexxion geen visie heeft en geen technisch onderzoek doet naar haar produkten en zou je jouw kennis inzake de werkwijze van dit merk willen delen met mij en de andere lezers van dit forum zodat wij nog iets kunnen leren?
5) Kun je ook inhoudelijk aangeven wat de "basis"  is voordat jij (Jwx dus) uberhaupt aan een technisch onderbouwing begint? Uit welke normering bestaat volgens jouw deze "basis" en bestaat hiervoor een inernationaal criterium?

Wat betreft het doorgeven van een signaal van een versterker.Natuurlijk klopt het dat alle drie de verschillende versterkers minimaal een signaal doorgeven van tussen de 20 en 20khz . Heb ik ook nooit beweerd zou wel erg dom zijn.Het verhaal word natuurlijk wel anders als je er speakers ( Wharfedale,Mission,Reflexxion) aan gaat hangen die een verschillend freqentiebereik hebben zoals door mij duidelijk aangegeven.Het kan dus mischien zijn dat de combinatie Pm40- Mission (50hz-20khz) zaken niet weergeeft die de combintie Denon-Wharfedale (40-20Khz) en/of Pm35 Refflexxion ( 20hz-20khz) wel weergeeft.
Wat betreft de klank van speakers.Deze word inderdaad mede bepaald door de gebruikte componenten en uiraard de leeftijd  van de luisterraar HB.Is door mij zelf ook duidelijk aangegeven ( het verhaal met de kevlar coating van de missions etc etc).

versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op juni 20, 2011, 10:48:30
Beste jwx,

Enkele vragen aan jouw naar aanleiding van jouw reactie over het gebruik van mij van meerdere speakeparen en versterkers om tot stereo te komen.

1)Wat is het verschil tussen hifi en geluid produceren?Kan geluid produceren geen Hifi zijn en viceversa? Is hier bijvoorbeeld een internationale normering voor zoals bijvoorbeeld een Iso norm?
2) Kun je de definities aangeven van visie in relatie met techniek en van visie afzonderlijk?
3) Zijn goedkoopere componenten per definitie altijd slechter?Kun je ook aangeven wat de exakte definitie is van "prijsklasse"?
4) Kun je ook onderbouwen hoe je weet dat  Reflexxion geen visie heeft en geen technisch onderzoek doet naar haar produkten en zou je jouw kennis inzake de werkwijze van dit merk willen delen met mij en de andere lezers van dit forum zodat wij nog iets kunnen leren?
5) Kun je ook inhoudelijk aangeven wat de "basis"  is voordat jij (Jwx dus) uberhaupt aan een technisch onderbouwing begint? Uit welke normering bestaat volgens jouw deze "basis" en bestaat hiervoor een inernationaal criterium?

Wat betreft het doorgeven van een signaal van een versterker.Natuurlijk klopt het dat alle drie de verschillende versterkers minimaal een signaal doorgeven van tussen de 20 en 20khz . Heb ik ook nooit beweerd zou wel erg dom zijn.Het verhaal word natuurlijk wel anders als je er speakers ( Wharfedale,Mission,Reflexxion) aan gaat hangen die een verschillend freqentiebereik hebben zoals door mij duidelijk aangegeven.Het kan dus mischien zijn dat de combinatie Pm40- Mission (50hz-20khz) zaken niet weergeeft die de combintie Denon-Wharfedale (40-20Khz) en/of Pm35 Refflexxion ( 20hz-20khz) wel weergeeft.
Wat betreft de klank van speakers.Deze word inderdaad mede bepaald door de gebruikte componenten en uiraard de leeftijd  van de luisterraar HB.Is door mij zelf ook duidelijk aangegeven ( het verhaal met de kevlar coating van de missions etc etc).


Zoals ik al zei ik haak af als mensen gaan zeggen dat ze met 3 paar speakers en 3 versterkers meer horen dan met 1 set speakers en 1 versterker

Er zit heel veel Breem gebrabbel bij wat je letterlijk vanaf zijn site hier in eigen woorden neerzet


Dus waarom zal ik hierop gaan reageren hoef alleen maar naar www.breem.nl te gaan waar ik veel dingen achter sta en veel ook niet


Dus op jouw vragen van 1 t/m 5 kan ik ook zeggen draai je vragen om en beantwoord ze want dat wil je blijkbaar zo graag dus ik wacht af waarmee je nu weer uit de hoge Breem hoed kom


Misschien is een DIY forum iets waar je beter tot je recht komt met jouw manier van "hifi" beleving
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Zonder het helemaal gelezen te hebben, punt 1 is nu juist die hifi norm. (20hz-20khz).

JohnWx

ik heb heel vaak toen ik hoofd inkoop was bij diverse bruingoed en grijsgoed zaken veel van dit soort b merken langs gehad ik weet waar ik over praat


tis niet zo dat ik alleen maar aan de kant van de consument heb vertoeft de afgelopen 20 jaar maar ook bij de retail kant en de produktie kant van diverse merken


weet waar is soms slap over l u l kom vaak eigenwijs en betweterig over en weet ook niet alles gelukkig maar dat is ook het probleem als je nog wel is in die wereld vertoeft en vooral prive ook


En HiFi is een algemene standaard als jij dat niet wil aanvaarden is dat prima zelfs je goeroe Breem benoemt het zo:

Afkorting van van het engelse High Fidelety: Geluidsreproductie met een zeer goede getrouwheid aan het origineel.

Maar ik ga verder geen tijd in discussies steken die het doel hebben om de grijze massa onderuit te halen met hun eigen manier van muziek beleving


ik zou zeggen recaps ze verder en more is less

HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Mag ik even opmerken dat het weergeven van de realiteit in 99% van de gevallen een wassen neus is  :wink:
Een simpel voorbeeld ...het optreden van Porcupine Tree Anesthetize in Tilburg word door vrijwel iedereen die daarbij geweest is bestempeld als een klankmatig slecht optreden waarbij de bassen werkelijk om de oren vlogen,en er werd ook weer veelste hard gedraait,ik heb daar de dvd en bd van en dat klinkt gewoon super,zo zie je maar weer hoe de boel in de studio opgepoetst word .
Ik kan natuurlijk nog veel meer voorbeelden gaan geven van slechte optredens en de van daaruit mooi komende producties .
Uiteindelijk bepaald ieder zelf wat voor hem/haar het mooiste klinkt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: jwx op juni 20, 2011, 11:11:53
ik heb heel vaak toen ik hoofd inkoop was bij diverse bruingoed en grijsgoed zaken veel van dit soort b merken langs gehad ik weet waar ik over praat


tis niet zo dat ik alleen maar aan de kant van de consument heb vertoeft de afgelopen 20 jaar maar ook bij de retail kant en de produktie kant van diverse merken


weet waar is soms slap over l u l kom vaak eigenwijs en betweterig over en weet ook niet alles gelukkig maar dat is ook het probleem als je nog wel is in die wereld vertoeft en vooral prive ook


En HiFi is een algemene standaard als jij dat niet wil aanvaarden is dat prima zelfs je goeroe Breem benoemt het zo:

Afkorting van van het engelse High Fidelety: Geluidsreproductie met een zeer goede getrouwheid aan het origineel.

Maar ik ga verder geen tijd in discussies steken die het doel hebben om de grijze massa onderuit te halen met hun eigen manier van muziek beleving


ik zou zeggen recaps ze verder en more is less

HLP

Het is geen discussie a la ome Breem hoor maar gewoon enkele eenvoudige vragen!! Graag geef ik jouw deze buitenkans om je uitzonderlijke kennis die je hebt opgedaan in het wit en bruingoed sector, te delen met een nietig en onnozel wezen zoals mij en alle andere onwetende leden  zodat onze minimale kennis verder vergroot word.Voor jou gewoon een inkoppertje en tevens  kun jezelf ook mooi verder profileren. Je ster als legendarische en roemruchte expert zal blinken als nooit tevoren aan het hemelse marantzforumfirmament. Als je ze beantwoord heb ben ik dik tevreden en een stuk wijzer!!!! :yes: :yes: Stel me niet teleur Jwx want ik weet dat je het kunt hello hello.

Dus nog een keer de 5 voor jouw uiterst simpele vragen door mij geformuleerd die verband houden met jouw bijdrage/reractie aan deze topic over meerdere speakers/versterkers voor stereobeeld.

1)Wat is het verschil tussen hifi en geluid produceren?Kan geluid produceren geen Hifi zijn en viceversa? Is hier bijvoorbeeld een internationale normering voor zoals bijvoorbeeld een Iso norm?
2) Kun je de definities aangeven van visie in relatie met techniek en van visie afzonderlijk?
3) Zijn goedkoopere componenten per definitie altijd slechter?Kun je ook aangeven wat de exakte definitie is van "prijsklasse"?
4) Kun je ook onderbouwen hoe je weet dat  Reflexxion geen visie heeft en geen technisch onderzoek doet naar haar produkten en zou je jouw kennis inzake de werkwijze van dit merk willen delen met mij en de andere lezers van dit forum zodat wij nog iets kunnen leren?
5) Kun je ook inhoudelijk aangeven wat de "basis"  is voordat jij (Jwx dus) uberhaupt aan een technisch onderbouwing begint? Uit welke normering bestaat volgens jouw deze "basis" en bestaat hiervoor een inernationaal criterium?

En tot slot de bonusvraag voor eeuwige roem. Welke Hifi vraag kun je jezelf stellen op het Marantzforum waar je geen antwoord op weet?


ps ik ben trouwens al lang klaar met recappen
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

Citaat van: Marco op juni 20, 2011, 12:15:09
Mag ik even opmerken dat het weergeven van de realiteit in 99% van de gevallen een wassen neus is  :wink:
Een simpel voorbeeld ...het optreden van Porcupine Tree Anesthetize in Tilburg word door vrijwel iedereen die daarbij geweest is bestempeld als een klankmatig slecht optreden waarbij de bassen werkelijk om de oren vlogen,en er werd ook weer veelste hard gedraait,ik heb daar de dvd en bd van en dat klinkt gewoon super,zo zie je maar weer hoe de boel in de studio opgepoetst word .
Ik kan natuurlijk nog veel meer voorbeelden gaan geven van slechte optredens en de van daaruit mooi komende producties .
Uiteindelijk bepaald ieder zelf wat voor hem/haar het mooiste klinkt .

Een dergelijk concert heb ik een keer beleefd in het Muziektheater in Enschede van een bekende Belgische band waarvan ik de naam kwijt ben.Het leek wel een concert aaneengesloten basdrum violent1 en je kon niet eens horen of het mono,stereo of surround was zo werd het geluid overstemd door de basdrum. Gelukkig waren de kaartjes gewonnen bij een prijsvraag!!!
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Nogmaals ik kan je niet serieus nemen na een tal van respectloze opmerkingen naar mensen genaamd "audiofielen" dus ga ik niet in op je vragen die jezelf als beste kan beantwoorden

En zeker niet op het minderwaardige toontje hoe je mij wilt neer zetten over mijn "uitzonderlijke" kennis die ik heb opgedaan via mijn werk en mij tevens neerzet als "legendarische en roemruchte expert" nogmaals mensen die dit soort dingen zeggen moeten nog veel leren vind ik ik zou daar eerst mee beginnen.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject