Upgrade van SR4021 naar PM15S1

Gestart door MarkDoif, maart 18, 2010, 21:51:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Dennis E36

Citaat van: MarkDoif op maart 20, 2010, 12:25:19
Haha ik vergelijk het ook niet met mijn vaders spul, dat is niet realistisch. Nieuwwaarde van al zijn spul is x 10 van wat ik heb staan. Ook hij doet bijna alles 2e hands, behalve nu die Prima Luna cd-speler. Kost nieuw incl modificatie 2400 euri. Volgens Rhapsody in Hilversum (is hij al 20 jaar kind aan huis) is er voor dat geld eigenlijk bijna geen betere speler te krijgen in die klasse op dit moment. Alleen verbruiken naar mijn idee die buizen altijd zoveel stroom. Na een uurtje spelen kun je je handen bijna niet meer op zijn buizen voor/eind versterker leggen zo heet wordt dat spul. Net een mini-sauna hehe.

Maar goed, waar ik de hifi-ziekte vandaan heb ik niet moeilijk te raden of wel?


Haha, die "ziekte" onstaat vaak op die manier :-D

Ach voordeel van buizen is dat je minder hoeft te stoken in de winter om het warm te krijgen.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

MarkDoif

Nou, in dat koude huis met kurken vloer van mijn ouders moet alsnog hard gestook worden hoor, haha.
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

kdt

Ik heb de stap van de The Range serie gedaan naar de Premium serie, zowel de PM8000 vervangen door de PM 17 mk3 M en de SA8400 vervangen door de CD 17 mk2 M.
Aantal jaren tot volle tevredenheid met The Range serie gespeeld maar deze staat in geen verhouding tot de Premium serie, wat een verschil in dynamiek en stagering. Enige nadeel is dat de genoemde apparatuur alleen tweedehands te krijgen is via bv MP, maar er is genoeg te vinden.
Ik zou zeker, gezien je budget, proberen om een PM 17 te scoren en verder uit te bouwen.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

MarkDoif

#63
Oke, het is dus uitgelopen op een dikke FAIL.

Versterker heeft een defect. Vandaag binnengekregen, vanavond aangesloten en hop spelen maar. Ding ingesteld op Stereo/Analoog en ik begon met luisteren. Ik begon met Michael Jackson (Album: Off the Wall) en het klonk bijna hetzelfde als op mijn SR4021. Enige verschil was dat ik het idee had dat ik met de SR7500 achteruit ging op de dynamiek/ruimtelijkheid. Maar goed, ik denk eerst meer luisteren voor ik verder oordeel. Ik stop dus Opeth (Album: Damnation) in mijn SA7001 KI-tje en weer hetzelfde idee. Klinkt hetzelfde, maar iets minder ruimtelijk/dynamisch. Maar goed, aangekomen op 5 minuut en 19 seconden van het 1e nummer hoor ik gewoon een vervorming in het hoog! Bij een "uitschieter" van het gitaarwerk zeg maar waar de gitaar wat "hoog" en "krachtig" gaat zeg maar. Ik terugspoelen, nog een keer luisteren en weer de vervorming. Ik treble van +2 (zo had ik het ook op mijn SR4021) naar 0 (dus neutraal) en nog steeds hetzelfde probleem. Vervolgens de amp op Source Direct gezet (heet geloof ik iets anders bij de SR7500 maar je snapt wat ik bedoel) en weer luisteren op 5 minuut en 19 seconden. Geen vervorming!

Goed, ik vaders gebeld. Die denkt dat het aan het surround-circuit of aan de processor ligt ofzo. Maar goed, omdat ik nieuwe tweeters heb en zeker wilde weten dat het daar niet aan lag en de vervorming ook niet in de opname zat (leek me stuk, heb de cd afgelopen 4 weken wel 30x gedraaid dus dan had de vervorming mij eerder op moeten vallen) ben ik naar vaders gesjeest en daar de cd in zijn dure spul gestopt (Avalon Arcus speakers/Audio Reasearch voor & eind buizen bakken/Marantz DV8400 SA speler), spoelen naar 5 min en 19 sec en ook geen vervorming. Dus ik weer naar huis gesjeest, SR4021-tje weer aangesloten en ook geen vervorming. Goed, dat wordt dus terugsturen, geld terugontvangen en door sparen voor een PM15S1!

Echt een keiharde fail dit! Ook al weet ik zeker dat de verkoper dit niet heeft geweten en mij niet met opzet een defecte SR7500 heeft verkocht. Laat ik dit er wel bij zeggen.

Ook moet ik toegeven dat ik had moeten luisteren naar jullie en vaders, geen SR als het mij om stereo gaat en ik vooral heel aandachtig muziek luister.

P.S: vind het trouwens wel raar dat mijn SR4021 een stereoreceiver is en alle andere SR modellen surroundreceivers zijn.
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

MadVillain

Jammer! Wij zeiden het nog?  :wink: :wink: :-P

Maar als je die pm15 hebt........Kijk dan uit voor het virus ;) Vooral als je zegt dat je aandachtig naar muziek luistert. Want dan vallen je heel veel dingen op!

MarkDoif

#65
Ik luister inderdaad zeer aandachtig en met name naar detail. Zo ben ik opgevoed, hehe.

Als ik eenmaal een PM15 heb kan het niet anders dan dat ik weer veel meer detail en plaatsing ga horen. Maar moet zeggen, nu ik de SR7500 heb afgekoppeld en de SR4021 weer heb aangesloten had ik ook weer heel erg veel plezier! En dat met een versterker die 3x zo goedkoop was, maar gewoon beter is omdat hij alleen stereo is.

Straks die zaak maar eens bellen, kijken wat hij zegt van het defect. Hoop dat er niet moeilijk wordt gedaan en ik gewoon mijn geld terug krijg. Hij gaf er namelijk nog 3 maanden op maar wettelijk heb je volgens mij zelfs recht op 1 jaar garantie bij 2e hands spullen.

Viel me trouwens bij mijn SR4021 gelijk op dat de plaatsing van details weer beter was en met name ook de impact van bepaalde dingen.
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

MarkDoif

Volgens de verkoper kan het zijn dat mijn SA7001 KI teveel/te hard uitstuurt waardoor het op de SR7500 gaat clippen. Mij lijkt dit totaal niet aannemelijk (op andere versterkers gebeurd dit niet). Wat denken jullie?
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

drees62

#67
Citaat van: MarkDoif op maart 25, 2010, 11:59:10
Volgens de verkoper kan het zijn dat mijn SA7001 KI teveel/te hard uitstuurt waardoor het op de SR7500 gaat clippen. Mij lijkt dit totaal niet aannemelijk (op andere versterkers gebeurd dit niet). Wat denken jullie?

Als ie dit ook doet op de "Pure Direct" stand is er echt wat anders aan de dat. Maar ook in de andere modes lijkt het me een broodje aap verhaal. Je ziet dan wel eens het rode ATT lampje branden maar of je dit ook hoort?

MarkDoif

In Pure Direct clipte hij dus niet. Dus daarom lijkt het me al helemaal uitgesloten dat het aan mijn cd-speler ligt... En dan nog, dan zou hij het toch ook op mijn SR4021 moeten doen...?
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

drees62

Citaat van: MarkDoif op maart 25, 2010, 12:50:43
In Pure Direct clipte hij dus niet. Dus daarom lijkt het me al helemaal uitgesloten dat het aan mijn cd-speler ligt... En dan nog, dan zou hij het toch ook op mijn SR4021 moeten doen...?

Dat hoeft natuurlijk niet, het "binnenwerk" van SR 4021 kan wel anders van opbouw zijn. Welk nummer is het trouwens, misschien dat we mee kunnen testen?
Denkj dat het belangrijk is om te ontdekken of het bij meerdere nummers zich voordoet, pas dan kun je van een defect spreken.

MarkDoif

Het gaat om het nummer Windowpane van Opeth (Album: Damnation). Bij 5 min en 18 a 19 sec gebeurd het (in het gitaarwerk). Ergens anders heb ik de vervorming nog nooit gehoord!

Maar goed, benieuw wat jullie horen :D
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

drees62

Citaat van: MarkDoif op maart 25, 2010, 13:50:59
Het gaat om het nummer Windowpane van Opeth (Album: Damnation). Bij 5 min en 18 a 19 sec gebeurd het (in het gitaarwerk). Ergens anders heb ik de vervorming nog nooit gehoord!

Maar goed, benieuw wat jullie horen :D

Helaas, dat nummer heb ik niet in mijn collectie  :|
Misschien dat je het ook bij andere nummers gaat horen, let us know!

MarkDoif

Nou als het goed is niet, heb de versterker al afgekoppeld gisteravond. Hij gaat morgen terug naar de winkel (kon mijn geld terug krijgen). Dus ik raak dat ding helemaal niet meer aan, hehe.
PM15S1 / SA11S1 / UD5007 / B&W Preference 6 / MIT Bekabeling

Marantz 81

#73
die SR4021 is zo slecht nog niet  :wink:  zeker voor het geld niet

idd gewoon lekker sparen voor een Premium stereo versterker  :yes:

bij drukke muziek stukken ,kom je erachter hoe goed je versterker is  :wink:

speelde toen ik nog met car audio bezig was met 300 w rms speaker vermogen compo set en woofer , en 600w rms aan versterking ,geen vervorming  :-D em totale controle  :kwijl:


carbest

Ja, en hier vervormd ie ook! Zij het lichtjes en alleen in de linker luidspreker. Dus of het de versterker, een PM68 (voorloper van de PM7000 als ik me niet vergis) is weet ik niet. De luidsprekers (Visonik Ambassador) van mijn vader zijn volgens mij een beetje gaar. Ik heb hem al vaker horen vervormen. Maar weer niet op deze versterker  :?   
De versterker heeft het bij mij altijd voorbeeldig gedaan en op mijn eigen luidsprekers goed gespeeld.
Feit blijft dat het stukje muziek even kritisch is voor de luidsprekers of de versterker. Wanneer ik weer op mijn kamer ben zal ik daar het testje even uitvoeren. Mijn PM82 zal het wel aan moeten kunnen denk ik. Ik heb nog nooit iets van vervorming waargenomen in ieder geval.

Mooie album, lang leve het downloaden zullen we maar zeggen. Misschien kan het daar ook in zitten. Toch een iets mindere kwaliteit dan originele CD.

Succes en als ik meer weet drop ik wel weer een berichtje.

Groet,
Carbest 
Life is what happens tot you while your bust making other plans.