Einde van de CD nabij?

Gestart door mars, februari 16, 2010, 15:38:38

Vorige topic - Volgende topic

audiof. zonder budget

Buiten het feit dat er inderdaad nog steeds liefhebbers zijn voor LP's hebben de cd's nog een tegenstander en dat is vadertje tijd :yes:   ( in de vorm "disc-rot")

Het fenomeen is nog niet bij iedereen bekend maar optische schijfjes kunnen onleesbaar worden door fysische of chemische verouodering. Dit varieert van oxidatie van de reflecterende laag tot beschadingen van de schijfoppervlakken of randen en allerhande reacties met vervuilingen, ultra-violet licht and het spontaan delamineren van de adhesive welke gebruikt is om de lagen samen te "lijmen"....

Een back-up ( met bovenstaande in gedachte) is zo gek nog niet nonono

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Mexicaanse Hond

Niets is voor de eeuwigheid. Harde schijven kunnen ook crashen en dan is het maar de vraag of je de informatie er nog kunt afpeuteren...
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op april 18, 2011, 08:51:24
Niets is voor de eeuwigheid. Harde schijven kunnen ook crashen en dan is het maar de vraag of je de informatie er nog kunt afpeuteren...

Als het goed is wel maar kost een paar centen

http://www.aigon.nl/
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

jrm

Citaat van: audiof. zonder budget op april 18, 2011, 07:58:10
Buiten het feit dat er inderdaad nog steeds liefhebbers zijn voor LP's hebben de cd's nog een tegenstander en dat is vadertje tijd :yes:   ( in de vorm "disc-rot")

Het fenomeen is nog niet bij iedereen bekend maar optische schijfjes kunnen onleesbaar worden door fysische of chemische verouodering. Dit varieert van oxidatie van de reflecterende laag tot beschadingen van de schijfoppervlakken of randen en allerhande reacties met vervuilingen, ultra-violet licht and het spontaan delamineren van de adhesive welke gebruikt is om de lagen samen te "lijmen"....

Oké, maar wanneer treed dat op?
Ik heb schijfjes uit de begin periode '80, maar deze doen nog steeds hun werk....

JohnWx

Citaat van: audiof. zonder budget op april 18, 2011, 07:58:10

Zal niet zo een vaart lopen denk ik
Heb hier nog een test cd van Philips uit 1983 zonder hoesje doet het nog steeds
Ligt meer aan de inferieure cd/dvd's die mensen zelf gebruiken als backup (no name / white label)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

audiof. zonder budget

Citaat van: jwx op april 18, 2011, 09:11:29
Zal niet zo een vaart lopen denk ik
Heb hier nog een test cd van Philips uit 1983 zonder hoesje doet het nog steeds
Ligt meer aan de inferieure cd/dvd's die mensen zelf gebruiken als backup (no name / white label)

Is niet helemaal waar. Philips had on 1981 hierover al een persbericht, het gaat om een relatief klein percentage. Voor de duidelijkheid dit betreft geen zelfbranders. Het gaat dan vnl. om cd-bronzing (koffiefkleurige vlekken) en "pitting". Dit laatste is zichtbaar als je de cd tegen het licht in houd en er stipjes licht waarneembaar zijn.
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

JohnWx

Citaat van: audiof. zonder budget op april 18, 2011, 11:06:15
Is niet helemaal waar. Philips had on 1981 hierover al een persbericht, het gaat om een relatief klein percentage. Voor de duidelijkheid dit betreft geen zelfbranders. Het gaat dan vnl. om cd-bronzing (koffiefkleurige vlekken) en "pitting". Dit laatste is zichtbaar als je de cd tegen het licht in houd en er stipjes licht waarneembaar zijn.

ik heb het nog nooit gezien en kan er ook niks van vinden op het internet met een foto

audiof. zonder budget

Mexicaanse Hond

Het is wel veelzeggend dat er nergens naar verwezen wordt in dit lemma. Blijkbaar zijn er geen bewijzen of is men gewoon te lui geweest om te verwijzen.

audiof. zonder budget

De kreet is al jaren oud, en ik heb zelf een presentatie bijgewoond van Philips hierover ( was in 1981 en werd gehouden in het Unilever gebouw in Vlaardingen) Was bijzonder geinteresseerd hierin, omdat ik zelf recent een cd-sper had aangeschaft toen.

http://www.foetusized.org/cdrot.html

Hier nog een linkje waarin een aantal fenomen worden beschreven (met foto's). Ik denk overigens wel dat een cd gezien kan worden als een langetermijn drager. Maar dat het niet oneindig zal zijn, geloof ik ook.
Dat het dan om een relatief klein aantal gaat, so be it... het fenomeen is er zeker en zal afhankelijk van de omstandigheden, merkbaar zijn.... of niet.

JohnWx

Citaat van: audiof. zonder budget op april 18, 2011, 11:30:53
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

bron; wikipedia

iets anders dan wiki die neem ik niet serieus

en dan liefst wel hoe iets gebruikt is en waar, kan zelf ook wel een cd in de thinner leggen en dan in de magnetron of zoiets

en als het zou bestaan is het heel weinig % en dan ook nog achter de komma dus paniek om niks vind ik

Mexicaanse Hond

Citaat van: audiof. zonder budget op april 18, 2011, 11:59:47
De kreet is al jaren oud, en ik heb zelf een presentatie bijgewoond van Philips hierover ( was in 1981 en werd gehouden in het Unilever gebouw in Vlaardingen) Was bijzonder geinteresseerd hierin, omdat ik zelf recent een cd-sper had aangeschaft toen.

http://www.foetusized.org/cdrot.html

Hier nog een linkje waarin een aantal fenomen worden beschreven (met foto's). Ik denk overigens wel dat een cd gezien kan worden als een langetermijn drager. Maar dat het niet oneindig zal zijn, geloof ik ook.
Dat het dan om een relatief klein aantal gaat, so be it... het fenomeen is er zeker en zal afhankelijk van de omstandigheden, merkbaar zijn.... of niet.

Het zal wel voorkomen. Je gaat zoiets niet verzinnen. Maar het zal niet het einde van de CD betekenen, hooguit van een paar slechte exemplaren.  :wink:

thuisbios

het wordt wel tijd dat de cd , audio kwaltijd wordt geupgrade. een breder spectrum en dubbele resolutie
want opname capasiteid is geen probleem meer. pak maar een dvd. en het leifst multy treak zoals sacd.5.1.

still life

stupid

laat ze die platgewalste mixen maar houden voor de ipodders  clown1
& breng daarnaast een dynamische (sa)cd-release uit, kort bij de master..  :angel: special edition anyone? 

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

renes59

Citaat van: thuisbios op april 18, 2011, 12:52:58
het wordt wel tijd dat de cd , audio kwaltijd wordt geupgrade. een breder spectrum en dubbele resolutie
want opname capasiteid is geen probleem meer. pak maar een dvd. en het liefst multy treak zoals sacd.5.1.
Moet je wel ook je oren upgraden, anders is het niet te horen. Ik heb het al vaker gezegd ga eens naar een audicien en het wordt allemaal een stuk duidelijker wat je wel en niet kan horen. Ik waarschuw al van te voren, het valt tegen en kan ontnuchterend zijn.
On topic: Ik geloof dat er altijd wel een plek zal blijven waar cd's te krijgen zijn.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.