Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

xander32

#45
@ Ron: kan jij mij onderstaande verschillen tussen auto set-up en handmatig proberen uit te leggen? Wat wil de auto set-up bereiken met de verschillen betreft afstand en Db`s en is het gebruikelijk dat Audessy de set op ruim 80Db afregeld? Audessy is hierin consistent want diens waarden van vanmorgen wijken niet/nauwelijks af van die van de vorige keer. Het geluidsbeeld dat ontstaat middels auto set-up is ook echt niet verkeerd m.u.v. het aandeel van de BK.

Zojuist de set nogmaals opnieuw proberen af te stellen, de meetcondities waren optimaal(lees: muisstil):

Eerst middels auto set-up (Audessy), max. aantal (6) meetpunten, de uitkomsten:
* algemeen: mooie soundbubble, weinig bas (sub)
* Front L - large, 2.53m, 0.0 Db
* Center - large, 4.02m, +1Db
* Front R - large, 2.50m, -1 Db
* Sur.R - large, 4.02m, +2Db
* Sur.L - large, 4.02m, +3.5Db
* Sub - 4.02m, - 5.5Db

Vervolgens alles met meetlint en Db meter nagelopen, de uitkomsten:
* algemeen: de auto set-up blijkt alle speakers op 80Db of meer te hebben gezet , m.u.v. de sub (77Db)
* Front L - large, 2.53m, -5.5 Db
* Center - small, 2.37m, -4.0 Db
* Front R - large, 2.50m, -5.5 Db
* Sur.R - small, 1.34m, - 4.5 Db
* Sur.L - small, 1.98m, -2.0 Db
* Sub - 2.47m, - 3.0 Db

Hiermee(de handmatige aangepaste setting) maar weer eens een poosje draaien. De uitkomsten v.d. auto set-up heb ik opgeschreven, daar kan ik weer op terug vallen indien nodig.

Ik blijf mij echter verbazen over de giga verschillen betreft de afstanden en de Db`s tussen auto set-up en handmatig . Ik heb ook geen idee hoe ik deze moet interpreteren en/of kan uitleggen.


Sander.

Marvin

als je tijdens het luistern/kijken de afstanden in het menu veranderd, dan kan je horen wat dat met je geluid doet.
wel geinig...

Perfect_audio

#47
Citaat van: xander32 op maart 08, 2010, 12:35:20
@ Ron: kan jij mij onderstaande verschillen tussen auto set-up en handmatig proberen uit te leggen? Wat wil de auto set-up bereiken met de verschillen betreft afstand en Db`s en is het gebruikelijk dat Audessy de set op ruim 80Db afregeld? Audessy is hierin consistent want diens waarden van vanmorgen wijken niet/nauwelijks af van die van de vorige keer. Het geluidsbeeld dat ontstaat middels auto set-up is ook echt niet verkeerd m.u.v. het aandeel van de BK.

Knip....

Ik blijf mij echter verbazen over de giga verschillen betreft de afstanden en de Db`s tussen auto set-up en handmatig . Ik heb ook geen idee hoe ik deze moet interpreteren en/of kan uitleggen.

Hoi,
Dank voor de info.
Allereerst: Audyssey regelt de zaak zo, dat op de luisterpositie(s) de spl 75 dB is bij een volumestand van 0dB op je AVR. Dat is een bioscoopnorm.
Twee: Audyssey meet niet de afstand, maar meet de tijdsvertraging. Daarna wordt het omgerekend naar een afstand om de AVR (handmatig) in te kunnen stellen. Je ziet gelijk dat deze meting dus niet met de hand kan, want je kunt de tijdsvertraging niet met een meetlint meten. Dit is slechts een hulpmiddel om de AVR in te stellen.
De tijdsvertraging kan door drie factoren worden bepaald.
1 - de fysieke afstand tussen luidspreker en luisterpositie: dat is zeker.
2 - vertraging door het filter van de luidspreker: kan voorkomen.
3 - vertraging door de versterker (sub): kan eveneens voorkomen en is zelfs vaak het geval. De sub heeft meestal een faseknop om deze vertraging te compenseren.
DB-meter: meten in de trage stand en C-gewogen. Is de meettoon roze of witte ruis?
Kijk goed in de handleiding hoe de microfoon moet worden gericht: direct op de bron of omhoog?
Staat de meter vrij of heb je hem in je hand?

Vraag: Wat betekent BK?

Meetverschillen
De afstand van de fronts lijken overeenkomstig de fysieke afstand. En de onderlinge volumes van L, R en C liggen ook bij elkaar. Alleen bij manueel kom je lager uit. Dat geldt trouwens voor alle speakers. Dat wijst op een verschil in microfoon en meetmethode. Daar verschiet ik niet van. Je ziet ook dat tussen Audyssey en hand ca 5 dB zit!!
De afstand van de sub is zeer goed te verklaren (zie boven 2 en 3).
De surrounds zijn vreemd: Zijn het misschien diffuse ik bedoel dipool luidsprekers?

Ik moet het verder nog even laten bezinken. Heb je een plaatje/foto van de situatie, want ik doe het nu met de ogen dicht. Mag ook per PM.
Wordt vervolgd.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Het verschil tussen de twee metingen    is  een foutje geweest van Sander   bij de manuele  had hij de versterker niet op 75Db gedraait met main volume (stond op 80Db)   vandaar overal die -5

geen zorgen daarover = hersteld  :roll:

Een BK is een merk subwoofer  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

Ron wat me wel vaker op valt,- en wat het niet makkelijker maakt het te begrijpen, is dat je looptijd met fase door elkaar haalt.
de knop op een sub is geen tijdscorrectie, dat is een fase verschuiving.
dus plus en min omdraaien, geen vertraging oid.

Vlearmoes

Mijn grote vraag in deze is; Mag je zomaar metingen van de audyssey gaan corrigeren op volumes en afstanden??  (in mijn ogen NIET ! )

Het heeft dan invloed op het geluidsbeeld  :|
afstanden kleiner/groter maken per speaker  geeft geen goede tijds delays meer per speaker
volumes wijzigen per speaker, vooral als je niet alle speakers evenveel aanpakt, heeft ook consequenties voor frequentie volumes  :|

overpijnzingen mijnerzijds
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Perfect_audio

Citaat van: marvin op maart 08, 2010, 22:29:40
Ron wat me wel vaker op valt,- en wat het niet makkelijker maakt het te begrijpen, is dat je looptijd met fase door elkaar haalt.
de knop op een sub is geen tijdscorrectie, dat is een fase verschuiving.
dus plus en min omdraaien, geen vertraging oid.

Een faseverschuiving is een ook looptijdcorrectie, vooral bij lage frequenties zoals bij een sub. Bij 50 Hz heb je iedere 0,02 sec een trilling in je kamer.
Als je van twee luidsprekers de ene ompoolt heb je 180 graden verschil. Bij lage frequenties valt dat snel op, maar ook tussen de luidsprekers valt een gat in het beeld bij hogere frequenties. En dat komt omdat de ene conus naar voren komt en de andere juist naar achter. Duwen en trekken. Het is heel goed meetbaar, minder hoorbaar omdat je oor ook nog reflecties waarneemt.
De knop op de sub maakt het mogelijk de fase tot 180 graden te verschuiven. Wat er in feite gebeurt, is dat er een vertraging wordt gebruikt om de conus later te laten starten. En als dat 180 graden is dan is dat gelijk aan ompolen. Vaak wordt de knop ook gebruikt om buiken en knopen op de luisterplaats te verplaatsen.

Je kunt het geluid niet eerder versturen dan dat het aanwezig is. Met het afstellen van je set bepaalt de grootste afstand het offsetpunt. Alle andere luidsprekers worden naar verhouding vertraagd, zodat op het luisterpunt alle geluiden gelijk aankomen. En als ze precies tegelijk aankomen zijn ze ook (weer) in fase. Ga je daarna aan de faseknop op de sub draaien, dan verstoor je het beeld weer.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Perfect_audio

Citaat van: Vlearmoes op maart 08, 2010, 22:54:25
Mijn grote vraag in deze is; Mag je zomaar metingen van de audyssey gaan corrigeren op volumes en afstanden??  (in mijn ogen NIET ! )

Het mag wel :yes: maar dan is het geen Audysseycorrectie meer :no:
't Is maar wat je wilt.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Citaat van: Perfect_audio op maart 08, 2010, 23:18:05
Het mag wel :yes: maar dan is het geen Audysseycorrectie meer :no:
't Is maar wat je wilt.

Ron

Dit is wat ik verwachte te horen  :yes:

je gebruikt de EQ (met al zijn evt rare metingen) of je gebruikt hem niet!!
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

lijkt me ook dat wanneer je metingen verricht dat je deze niet zou moeten aanpassen, dan is die audessy de weg kwijt.
of alles, of niets... clown1

over de fase, wanneer je subwoofer een schakelaar heeft van 0 of 180 dan kan hij enkel plus en min omdraaien.
stel dat je subwoofer een potmeter heeft, dan gaat jouw verhaal op...
vandaar dat ik ook zei dat ik het van mijn Rel een gemis vind dat deze enkel kan ompolen, die Tannoy heeft een potmeter.

ik was iets wat kort door de bocht, heb ik weleens....  :lol:
maar ik las 'knop' en dacht daarbij niet aan een potmeter.

Vlearmoes

Citaat van: marvin op maart 08, 2010, 23:32:07
lijkt me ook dat wanneer je metingen verricht dat je deze niet zou moeten aanpassen, dan is die audessy de weg kwijt.
of alles, of niets... clown1


Door in onze ogen soms rare uitslagen heb je de neiging deze te corrigeren  redface redface

Niet doen dus; gewoon accepteren  pompom   of de EQ  niet gebruiken  shutup
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

als ik rare uitslagen zie zet ik het meestal uit....  :schater:

Vlearmoes

Citaat van: marvin op maart 08, 2010, 23:49:59
als ik rare uitslagen zie zet ik het meestal uit....  :schater:


Heerlijk jou reactie   :-D :-D
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

lo

Citaat van: marvin op maart 08, 2010, 23:49:59
als ik rare uitslagen zie zet ik het meestal uit....  :schater:

Ooowwwhhh, ik dacht eigenlijk dat je dan naar de dokter moest :-D

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

nee dan zijn het ingecalculeerde onregelmatigheden...  :-D