Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

het systeem is niet geheel zonder problemen
Heb het hier ook wel eens gehad dat alles correct is aangesloten maar dan nog fout meldingen

En ik ben er ook voor dat je alles handmatig instelt en zo wat betere prestatie's kunt krijgen

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cz79

Dus gewoon een meetlint en een Db meter gebruiken?

Ik moet alleen nog even een Db meter ergens vandaan halen

Stadium III

Idd daar kom je al heel ver mee !
Waar zit je in NL meschien wel forum leden met meter in de buurt
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cz79


Stadium III

Voor mij wel een heel eind rijden
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

cz79


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

gerrit_smit

Hoi allemaal! Sinds 2 weken ben ik dus in het blijde bezit van een Marantz sr5005. Gisteravond had ik de kans om het eea met Audyssey in te stellen. De andere dagen lukte dat niet omdat kinder rond rennen, en als ze naar bed zijn vind ik de testtonen net eventjes te luid.

Goed, gisteravond kwam ik thuis van het werk, en de kids en mijn vrouw waren op een kinderfeestje dus heb ik direct de microfoon erin geplugd en de automatic setup uitegevoerd.

Ik ga nog wel even handmatig regelen, maar de volgende zaken vielen me op:

* Ik heb voor B&W DM601 S3 bookshelf speaker, en ze werden als large ingesteld.
* De cross-over naar de sub werd op 40Hz gezet
* De eq heeft verschillende setting voor L en R

Ik begrijp dat het beter is om ze op SMALL te zetten, en cross-over op 80Hz?
Ik het wijs om de EQ gelijk te zetten voor L en R?

Verder, toen ik wat later op de avond AVATAR bekeek samen met mijn vrouw, het ik Dyn. Volume uitgeprobeerd. Setting: High
Wat mij opviel met Dyn. Volume ware de volgende punten:
* Lijkt erop dat er een enorm gat zit tussen MID en LOW. Waarschijnlijk omdat de cross-over FREQ op 40Hz stond?
* Voices varieren sterk. Soms komen ze heel luid en duidelijk over, soms komen ze wat dof en onduidelijk over. Is dit 'normaal' met Dyn. Volume? ( Dyn Eq stond trouwens ook aan ).

Bedankt!!!!!!!


Vlearmoes

Weg met die audissey   doe het handmatig en vergeet de EQ   de marantz maakt er een zootje van  nopompom

pak een meetlint en db-meter en vul alles in bij de manuele setup  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

gerrit_smit

Het enige echte probleem dat ik momenteel heb is met de instelling van mijn SR5005 is het geluids nivo van stemmen. Dit zal wel met opzet zijn ( door de filmindustrie ), maar als je alleen 'de kop' van iemand in beeld hebt die wat zegt, dan komt zijn stem luid en duidelijk uit mijn centrale speaker. Echter, als je een beeld hebt met meerdere personen of extra geluid, dan komen de stemmen soms ontzettend zwak over. Als ik dan vervolgens het volume opschroef om de stemmen te kunnen horen, dan springen 5 secondes later de ruiten eruit en trilt het hele huis.

Hoe kan ik er in vredesnaam voor zorgen dat ik op een iets lager luister nivo ( bijv -35dB ) stemmen normaal kan horen, zonder dat vervolgens mijn huis instort een 5 secondes later als er een wat heftigere scene doorkomt.

Als je dezelfde film via TV ( HBO of zo ) bekijkt, dan is het vaak omgekeert. Je hoort amper de geluidseffecten, explosies enzo, maar stemmen komen luid en duidelijk over.

Bedankt!


Vlearmoes

Tja   je de center enkele Db`s meer kunnen geven tov de rest
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

gerrit_smit

Heb ik inderdaad ook gedaan. Helpt uiteraard wel een beetje. Het grootste probleem ( wat bevestigd wordt als je zo eens verschillende forums doorsnuffelt ) is de enorme dynamic range die in sommige films zit.
Om alles zo natuurgetrouw te laten overkomen, moet een helicopter als een helicopter klinken, en niet als een speeltje. Als je stemgeluid op een normaal nivohoorbaar  afspeelt dan betekent dat dat als er een helicopter overkomt in je film, dat inderdaad de ruiten rammelen zoals in het echt ook zou gebeuren.

Als je de soundeffects terugschroeft, dan wordt de film minder gaaf, aan de andere kant heb je ook minder kans op ruzie met de buren en hoor je de stemmen van normale gesprekken in de film slecht. Als ik de receiver zo hard zet dat de stemmen net zo luid en duidelijk overkomen als iemand die naast mij zit te praten, dan knallen de ruiten uit de muur.

Uiteraard als ik TV kijk ( en de tv speakers gebruik ) dan merk ik vrijwel niets van de 'special effects' maar kan wel de stemmen goed horen.

Ik zal verder nog maar wat testen met dB levels en Dynamic Volume en zo om te zien of ik een gulden middenweg kan vinden, dat is: Duidelijk stemmen horen in een film, genieten van special effects, en geen ruzien met de buren.

gerrit_smit

Ik heb nog het eea geexperimenteerd gisteravond, maar een aantal zaken zijn me nog niet helemaal duidelijk:

Ik draai Audyssey, en kiez voor Audyssey in het menu.
Op dit moment kan ik ook DynEq aanzetten en DynVol aanzetten.
Als ik voor Manual EQ kiez, dan gaat DynEq en DynVol uit.

OK, ik heb dus Audyssey gekozen. Klint redelijk goed maar met wel wat kleine wijzegingen maken.
De grote vraag nu is, waar doe ik dat, zonder DynEq en DynVol kwijt te raken?

Het is mij echt nog niet duidelijk welke wijzegingen in het menu invloed hebben en welke niet? Ik heb het idee dat sommige wijzegingen alleen werken als Audyssey of OFF staat.

De receiver is de SR5005.

Bedankt!

Stadium III

Heel de EQ afzetten en lekker handmatig inregelen ! :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WimPeu

Ik heb gisteravond ook eens mijn nieuwe Onkyo met Audyssey DSX afgeregeld. De meet waarden waren erg goed. Kwamen erg dicht in de buurt van de meet waarden die Rob in mijn Denon had gezet. Heb alleen de sub wat extra gekieteld :-D. Weet niet precies of het kwa speaker instelling tussen Denon of Onkyo totaal anders zou moeten zijn. De Audyssey begon met het vragen om de sub op 75Db te zetten. Gaat heel makkelijk. Op de TV zijn de metingen van de Onkyo te zien, beetje volume van de sub erbij of eraf en in  real time de DB's op je scherm te zien. Had dat nog niet eerder gehad bij een Audyssey set up. Laat het zo eens een tijdje staan. Klinkt gewoon erg goed nou. Dit is de eerste keer dat ik tevreden ben met een Audyssey meting. Zou het toch steeds verbeteren?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES