Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UPP

Bedankt voor alle tips hier, heb ik wat aan gehad.
Gisteren voor het eerst ermee bezig geweest (SR6004 gekocht dit weekend i.c.m. MA Bronze BR5 AV set), maar ik snap er werkelijk geen ruk van allemaal. Uit de subwoofer kwam geen geluid. Na lang zoeken bleek de fronts op 'large' te staan en de sub op 'mix'. De laatse op 'both' gezet en toen deed de sub het wel ineens? Waarom doet Audessey dit? Verder begrijp ik ook geen ruk van alle andere instellingen en benamingen (en ja ik heb de hele handleiding doorgenomen). Zal er nog een hoop tijd in moeten steken ben ik bang :-D Als iemand uit de buurt van Amsterdam zich geroepen voelt me een keer te helpen e.e.a. uit te leggen, dan sta ik daar voor open :yes:

Perfect_audio

Citaat van: UPP op april 13, 2010, 10:35:08
Gisteren voor het eerst ermee bezig geweest (SR6004 gekocht dit weekend i.c.m. MA Bronze BR5 AV set), maar ik snap er werkelijk geen ruk van allemaal. Uit de subwoofer kwam geen geluid. Na lang zoeken bleek de fronts op 'large' te staan en de sub op 'mix'. De laatse op 'both' gezet en toen deed de sub het wel ineens? Waarom doet Audessey dit? Verder begrijp ik ook geen ruk van alle andere instellingen en benamingen (en ja ik heb de hele handleiding doorgenomen). Zal er nog een hoop tijd in moeten steken ben ik bang :-D

Ja, het kost een boel tijd om alles te begrijpen en te kunnen gebruiken. De meesten gunnen zichzelf geen tijd, snel aansluiten en spelen. Maar helaas, zo werkt het niet.
Regel 1: neem echt de tijd om alles door te lezen en te begrijpen. Over Audyssey-instellingen kun je op dit forum al veel info vinden (ff zoeken op 'audyssey').
Regel 2: doe niet zomaar iets op de gok, met trial & error ga je je doel niet bereiken.
Regel 3: stel vragen op dit forum: velen zijn je voor geweest en kunnen uit ervaring direct helpen.

Ron.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

De bas moet idd op mix staan   (heb je deze sub ook daadwerkelijk op de sub-out geplaatst en niet op de 7.1?)

Stel alles eens Manual af   dus afstanden met meetlint en db`s met db-meter
speaker grootte afhankelijk hoe diep ze gaan
sub op 80hz fase 0 of 180 (welke het hardst klinkt) tussen de mains


Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

UPP

Citaat van: Perfect_audio op april 13, 2010, 11:12:13
Ja, het kost een boel tijd om alles te begrijpen en te kunnen gebruiken. De meesten gunnen zichzelf geen tijd, snel aansluiten en spelen. Maar helaas, zo werkt het niet.
Regel 1: neem echt de tijd om alles door te lezen en te begrijpen. Over Audyssey-instellingen kun je op dit forum al veel info vinden (ff zoeken op 'audyssey').
Regel 2: doe niet zomaar iets op de gok, met trial & error ga je je doel niet bereiken.
Regel 3: stel vragen op dit forum: velen zijn je voor geweest en kunnen uit ervaring direct helpen.

Ron.
Bedankt! Ga ik zeker doen :yes:

UPP

Citaat van: Vlearmoes op april 13, 2010, 11:14:12
De bas moet idd op mix staan   (heb je deze sub ook daadwerkelijk op de sub-out geplaatst en niet op de 7.1?)

Stel alles eens Manual af   dus afstanden met meetlint en db`s met db-meter
speaker grootte afhankelijk hoe diep ze gaan
sub op 80hz fase 0 of 180 (welke het hardst klinkt) tussen de mains


Theo
Dat zijn dingen die ik dus al niet begrijp. Het aantal hz enzo. MA adviseert 40-60hz voor grote zuilen. Ik vind de BR5 groot?
Ik hoor geen verschil als ik 'em op 0 of 180 zet?.
Mij werd geadviseerd de fronts ook op small te zetten voor de surround?
De sub is met een tulp aangesloten op nummer 17 (zie plaatje).

Ik ga vanavond wel effe een lijst met vragen maken en een apart topic openen zodat ik hier niet de boel vervuil met gewone vragen. Als ik bijvoorbeeld een CD afspeel (analoog aangesloten met 2 tulpstekkers op de CD ingang) dan krijg ik praktisch de hele tijd 'peak' in beeld en moet ik volgens de handleiding op ATT drukken zodattie de input halveert??? Is dat normaal dat ik dat steeds krijg?

Vlearmoes

#65
Voor de CD  kun je source/pure direct kiezen   beste instelling  :wink: en geen att

De sub staat prima aangesloten op de pre out  :yes:
Als je geen verschil hoort dan gewoon op 0 fase

Als je grote speakers hebt   dan ook large-> dit is nodig voor de bastonen   !!
want je gebruikt de sub alleen voor het  .1 kanaal !!

x-over bij de meeste subs 80Hz !!

 geniet ze  :yes:

Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

UPP

#66
Citaat van: Vlearmoes op april 13, 2010, 14:15:33
Voor de CD  kun je source/pure direct kiezen   beste instelling  :wink: en geen att

De sub staat prima aangesloten op de pre out  :yes:
Als je geen verschil hoort dan gewoon op 0 fase

Als je grote speakers hebt   dan ook large-> dit is nodig voor de bastonen   !!
want je gebruikt de sub alleen voor het  .1 kanaal !!

x-over bij de meeste subs 80Hz !!

 geniet ze  :yes:

Theo
Ga er meteen mee aan de slag! Bedankt voor je PM notworthy

Snapt iemand de schaalverdeling van de frequency? Als elk bolletje 5 is dan kom ik op 110 uit en niet 120... beetje vreemd. Dus is 80hz nu het bovenste kleine bolletje of het dikkere bolletje rechts daarvan? Maakt een paar hz verschil uit in de setting?

Marvin

Die 5hz zal te verwaarlozen zijn, het is niet zo dat erboven gelijk helemaal niets meer te horen is uit de sub.
Ook is het een richtpunt die 80hz, hier komen alle twee de subs niet boven de 55hz uit.
Dat is afhankelijk van je ruimte, plaatsing en alle andere rommel die onze hobby zo irritant leuk maakt.  :-D

UPP

Ja daar ben ik inmiddels achter dat alles afhankelijk is van elkaar... en dat begint me ook een beetje te irriteren hahaha want dat maakt het niet simpeler voor een flapdrol als ik :lol: Bij m'n 15 jaar oude set was dat wel effe anders: surround kon aan of uit clown1 Maar ben erg enthousiast en ga proberen alles te begrijpen.

Heb ik in onderstaand plaatje een beetje de juiste meetpunten bepaald?

Marvin

Geen idee, geen audessy in deze luistergrot.....  :-D

UPP

Citaat van: Vlearmoes op april 13, 2010, 14:15:33
Voor de CD  kun je source/pure direct kiezen   beste instelling  :wink: en geen att
Geprobeerd, maar ik vind het maar 'leeg' klinken. Als dat uit staat, dan klinkt de muziek veel dynamischer. Maarja dan knippert er de hele tijd 'peak' in beeld en zet ik hem maar op ATT. Begrijp nog steeds niet waarom dit gebeurd (ja teveel input... maar wie wat waar waarom wanneer? clown1 )

'Audyssey dynamic EQ' en 'Audyssey dynamic volume' uitgezet. Had last van een vervelende 'brom' in de lage tonen. Kreeg er gewoon hoofdpijn van?

Marvin

Kan je die cd-speler ook digitaal aansluiten?
Dan is het probleem ook verholpen..

Vlearmoes

Citaat van: UPP op april 13, 2010, 20:33:28
Geprobeerd, maar ik vind het maar 'leeg' klinken. Als dat uit staat, dan klinkt de muziek veel dynamischer. Maarja dan knippert er de hele tijd 'peak' in beeld en zet ik hem maar op ATT. Begrijp nog steeds niet waarom dit gebeurd (ja teveel input... maar wie wat waar waarom wanneer? clown1 )

'Audyssey dynamic EQ' en 'Audyssey dynamic volume' uitgezet. Had last van een vervelende 'brom' in de lage tonen. Kreeg er gewoon hoofdpijn van?


Leeg  ??

kies dan voor auto of stereo   maar dan weer att   
maar pure direct is nomaal de beste stand    dit laat ook horen hoe je set klinkt  !!   en daar kun je dan aan werken (virus)  :-D :-D
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

UPP

Ik gebruik nu een simpele Sony DVD speler. Zal wel digitaal aangesloten kunnen worden, maar heb daar geen kabels voor denk ik. Ik wacht effe met verder kloten tot ik m'n Oppo BDP-83 in huis heb, want anders blijf ik bezig.

cz79

Beste forumleden,

wanneer ik mijn HT set probeer af te stellen middels MRAC, dan geeft deze iedere keer de melding 'speaker set error' dit doet hij pas als de speaker distance getest, de voorgaande testen zij n gewoon OK.
Nu heb ik het gedaan op het oor (bij gebrek aan een DB meter), maar het zou wel leuk zijn om een en ander met elkaar te vergelijken.
Iemand bekend met dit 'probleem'?