Citaat van: WimPeu op december 07, 2010, 23:40:46
Moet ik dan even gaan veranderen.
In de manual van de Onkyo wordt daar (mp3's) trouwens niet over gerept. Ze spreken daar alleen over 0 DB voor films,5 Db voor dynamische muziel zoals klassiek,10 Db voor Jazz en meer audiofiele dingen en 15 Db voor pop/rock.
Achtergrond:
Audyssey is gericht op filmreferentieniveau. Bij 0dB op je AV heb je ca 75 spl op de speakers met een vlakke karakteristiek.
Zodra je het volume lager zet, gaat DynEQ werken, omdat de lage frequenties slechter gehoord worden (door de mens) en moet dus gecompenseerd worden. Bij -40 dB zal DynEQ sterker werken dan bij -10 dB.
Films hebben een flinke dynamiek, van zachte dialogen tot krachtige explosies.
Muziek is doorgaans met minder dynamiek opgenomen dan film. TV is bijvoorbeeld 10 dB beneden de filmreferentie opgenomen (behalve reclame
, dat knalt er weer uit, en nog gecomprimeerd ook!)
Om nu dezelfde correctie als bij film te krijgen wordt er een offset gebruikt van 10 dB. Als de AV op 0dB staat is het voor DynEQ +10 dB.
Je merkt dat omdat de bascorrectie minder is, probeer maar eens.
Overigens zijn opnamenormen net zo uniform als legergroen......
De TV-zenders zijn bezig met een nieuwe norm om de companders eruit te mieteren, of in ieder geval beter (=kwalitatiever) te krijgen. De verstaanbaarheid wordt dan ook aanzienlijk beter. (Verstaanbaarheid is anders dan hoorbaarheid)
Waarom kun je een zachte dialoog in een film wel goed verstaan en moet je de TV harder zetten? Daar zijn hele verhalen over geschreven, dus dat ga ik niet doen.
Ten slotte moderne muziek en reclames: die zijn gecomprimeerd, d.w.z. het hele signaal is versterkt en vervolgens de onstane hoge pieken weer plat geslagen. De bodem is verhoogd, dynamiek is verloren, de rust is weg (zo belangrijk in mooie muziek), maar voor de liefhebbers constant geluid op een (te) hoog niveau. Daar is geen eer meer aan te behalen.
Ron