Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Perfect_audio

Citaat van: gerrit_smit op december 07, 2010, 13:07:48
Ik heb nog het eea geexperimenteerd gisteravond, maar een aantal zaken zijn me nog niet helemaal duidelijk:

Ik draai Audyssey, en kiez voor Audyssey in het menu.
Op dit moment kan ik ook DynEq aanzetten en DynVol aanzetten.
Als ik voor Manual EQ kiez, dan gaat DynEq en DynVol uit.

OK, ik heb dus Audyssey gekozen. Klint redelijk goed maar met wel wat kleine wijzegingen maken.
De grote vraag nu is, waar doe ik dat, zonder DynEq en DynVol kwijt te raken?

Het is mij echt nog niet duidelijk welke wijzegingen in het menu invloed hebben en welke niet? Ik heb het idee dat sommige wijzegingen alleen werken als Audyssey of OFF staat.

Dyn EQ en DynVol zijn extra mogelijkheden die bij Audyssey horen. Zet je Audyssey uit, dan kun je ook niet meer van DynEQ en DynVol gebruik maken.
Overigens hebben deze beide opties ook nog instellingen die je (onder Audyssey) kunt aanpassen.
Voor DynEQ is dat het Offset Level. Hiermee bepaal je de invloed van DynEQ afhankelijk van de geluidsbron.
0 dB (voor film), 5 dB, 10 dB tot 15 dB (voor gecomprimeerde muziek, als je dat al zou willen beluisteren). enig experimenteren is de moeite waard.
En ook voor DynVol zijn er instellingen (heavy, medium, light, off). Persoonlijk gebruik ik deze optie niet, maar ja ik heb geen buren.....
De manual van de SR5005 geeft er info over.

Maar vooraleer geldt dat je Audyssey op de JUISTE manier moet inmeten. Doe je dat niet dan is het resultaat navenant. Hoe dat moet heb ik al vaker in dit forum beschreven.
Handmatig afstellen: hierover zwijg ik maar.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Beste Ron

Ik heb totaal geen hekel aan een audyssey gebeuren integendeel

Ik heb mijn tv ook laten calibreren zodat ie weergeeft volgens de film industrie normen  :roll:

Het Audyssey (calibreren op geluidsweergave) is een ander verhaal; ik zou dit graag willen proberen, maar kan dat niet met de crappy Marantz audyssey, en kom dan in de duurdere systemen  :|

volgens mij heeft het verder ook een nadeel in de vorm van identiteit van je luidspreker   of misschien juist niet (net als bij de tv`s)   dan komen de ware prestaties boven   


dus tot nu toe gaat het manual  shutup
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Perfect_audio

Citaat van: Vlearmoes op december 07, 2010, 18:42:11
Beste Ron
....
Ik heb totaal geen hekel aan een audyssey gebeuren integendeel
Het Audyssey (calibreren op geluidsweergave) is een ander verhaal; ik zou dit graag willen proberen, maar kan dat niet met de crappy Marantz audyssey, en kom dan in de duurdere systemen  :|
volgens mij heeft het verder ook een nadeel in de vorm van identiteit van je luidspreker   of misschien juist niet (net als bij de tv`s)   dan komen de ware prestaties boven   
.....

Ja dat is waar: Marantz heeft een onvergetelijke fout gemaakt om voor de laagste versie van Audyssey te kiezen, waarvan de prestaties niet in de schaduw kunnen staan van de grotere broertjes.
Dat zet Audyssey als systeem in een slecht daglicht en dat is jammer. Daar strijd ik tegen.
Ik heb mijn 'handtekening' dan ook aangepast.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

xander32

Het kan dus wel, alleen niet met een Marantz  :angel:.


:-D Sander.
Citaat van: WimPeu op december 07, 2010, 17:46:34
Ik heb gisteravond ook eens mijn nieuwe Onkyo met Audyssey DSX afgeregeld. De meet waarden waren erg goed. Kwamen erg dicht in de buurt van de meet waarden die Rob in mijn Denon had gezet. Heb alleen de sub wat extra gekieteld :-D. Weet niet precies of het kwa speaker instelling tussen Denon of Onkyo totaal anders zou moeten zijn. De Audyssey begon met het vragen om de sub op 75Db te zetten. Gaat heel makkelijk. Op de TV zijn de metingen van de Onkyo te zien, beetje volume van de sub erbij of eraf en in  real time de DB's op je scherm te zien. Had dat nog niet eerder gehad bij een Audyssey set up. Laat het zo eens een tijdje staan. Klinkt gewoon erg goed nou. Dit is de eerste keer dat ik tevreden ben met een Audyssey meting. Zou het toch steeds verbeteren?

WimPeu

Citaat van: xander32 op december 07, 2010, 21:44:53
Het kan dus wel, alleen niet met een Marantz  :angel:.


:-D Sander.

Heb net weer even een filmpje gekeken. Heerlijke afstelling nu. Maar niet bij stereo gebruik. Heb ook even aan de CD input de Audyssey toegevoegd met de Dynamic EQ op +15Db voor pop/rock (zoals beschreven in de manual) maar dat is echt geen mooi geluid. Met de sub erbij aan (moet in dat geval) maar nog geen laag. Voor stereo gewoon de Pure stand.

Ik heb de CA voorversterker en CD/DAC speler even uit de kamer en draai bij wijze van proef gewoon alleen met de Onkyo en de CA EV met een goedkope (http://www.vlsaudio.n) RCA kabel er tussen. Klinkt helemaal niet verkeerd. Zou het audiofiel durven noemen. Maar ik ben dan ook een lefgozer!! :evil:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Nou Wim, jij bent me er één.  :wink:

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op december 07, 2010, 23:09:53
.... Heb ook even aan de CD input de Audyssey toegevoegd met de Dynamic EQ op +15Db voor pop/rock (zoals beschreven in de manual) maar dat is echt geen mooi geluid. Met de sub erbij aan (moet in dat geval) maar nog geen laag. Voor stereo gewoon de Pure stand.

Nee, dat is niet goed!
De 15 dB stand is voor gecomprimeerde muziek (nou ja als je het nog muziek mag noemen).
Hoe beter het bronmateriaal, ofwel hoe hoger de dynamiek, hoe lager de correctie.
0 dB: films (zeer hoge dynamiek) (standaard afsteling Audyssey)
5 dB: muziek, klassieke muziek, veel dynamiek
10 dB: muziek, jazz, gematigde dynamiek
15 dB: gecomprimeerde muziek, MP3, moderne pop cd's

Gecomprimeerde muziek komt steeds vaker voor om de jonge generatie van voldoende niet-aflatende geluidsniveaus te voorzien.
Liefhebbers van correct geluid met de juiste dynamiek gebruiken stand 5 of hooguit 10 dB.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

WimPeu

Moet ik dan even gaan veranderen.
In de manual van de Onkyo wordt daar (mp3's) trouwens niet over gerept. Ze spreken daar alleen over 0 DB voor films,5 Db voor dynamische muziel zoals klassiek,10 Db voor Jazz en meer audiofiele dingen en 15 Db voor pop/rock.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

#99
Zo luister nu naar de +5 Db instelling. Gaat stukken beter idd. Maar het verschil met gewoon Pure Audio is groot. Moet het even de tijd geven om te beslissen wat mooier is.

EDIT
Eerste indruk:
Waar is het laag nu gebleven... nopompom
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Vlearmoes

Kun jij je audyssey ook checken Wim ?
Wat heeft deze gedaan met de verschillende frequentie gebieden van je speakers??

En vooral; BEN je het er mee eens??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

WimPeu

Citaat van: Vlearmoes op december 08, 2010, 00:01:57
Kun jij je audyssey ook checken Wim ?
Wat heeft deze gedaan met de verschillende frequentie gebieden van je speakers??

En vooral; BEN je het er mee eens??

Kom ik morgen even op terug Theo..OK?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op december 07, 2010, 23:40:46
Moet ik dan even gaan veranderen.
In de manual van de Onkyo wordt daar (mp3's) trouwens niet over gerept. Ze spreken daar alleen over 0 DB voor films,5 Db voor dynamische muziel zoals klassiek,10 Db voor Jazz en meer audiofiele dingen en 15 Db voor pop/rock.

Achtergrond:
Audyssey is gericht op filmreferentieniveau. Bij 0dB op je AV heb je ca 75 spl op de speakers met een vlakke karakteristiek.
Zodra je het volume lager zet, gaat DynEQ werken, omdat de lage frequenties slechter gehoord worden (door de mens) en moet dus gecompenseerd worden. Bij -40 dB zal DynEQ sterker werken dan bij -10 dB.
Films hebben een flinke dynamiek, van zachte dialogen tot krachtige explosies.
Muziek is doorgaans met minder dynamiek opgenomen dan film. TV is bijvoorbeeld 10 dB beneden de filmreferentie opgenomen (behalve reclame  violent1 , dat knalt er weer uit, en nog gecomprimeerd ook!)
Om nu dezelfde correctie als bij film te krijgen wordt er een offset gebruikt van 10 dB. Als de AV op 0dB staat is het voor DynEQ +10 dB.
Je merkt dat omdat de bascorrectie minder is, probeer maar eens.
Overigens zijn opnamenormen net zo uniform als legergroen......
De TV-zenders zijn bezig met een nieuwe norm om de companders eruit te mieteren, of in ieder geval beter (=kwalitatiever) te krijgen. De verstaanbaarheid wordt dan ook aanzienlijk beter. (Verstaanbaarheid is anders dan hoorbaarheid)
Waarom kun je een zachte dialoog in een film wel goed verstaan en moet je de TV harder zetten? Daar zijn hele verhalen over geschreven, dus dat ga ik niet doen.
Ten slotte moderne muziek en reclames: die zijn gecomprimeerd, d.w.z. het hele signaal is versterkt en vervolgens de onstane hoge pieken weer plat geslagen. De bodem is verhoogd, dynamiek is verloren, de rust is weg (zo belangrijk in mooie muziek), maar voor de liefhebbers constant geluid op een (te) hoog niveau. Daar is geen eer meer aan te behalen.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Mexicaanse Hond

Citaat van: Perfect_audio op december 08, 2010, 00:24:27
Achtergrond:
Audyssey is gericht op filmreferentieniveau. Bij 0dB op je AV heb je ca 75 spl op de speakers met een vlakke karakteristiek.
Zodra je het volume lager zet, gaat DynEQ werken, omdat de lage frequenties slechter gehoord worden (door de mens) en moet dus gecompenseerd worden. Bij -40 dB zal DynEQ sterker werken dan bij -10 dB.


Waarom zou dat gecompenseerd moeten worden?

Perfect_audio

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 08, 2010, 08:04:21
Waarom zou dat gecompenseerd moeten worden?

Daarom:
  (Hmm, hoe krijg je eigenlijk en plaatje tussen de tekst??)

Ons gehoor is niet lineair en draaien aan de volumeknop heeft consequenties voor de waarneming van de diverse frequenties. Audyssey DynEQ corrigeert dat op intelligente wijze.
Op ieder volumeniveau hoor je nu een mooie gelijkmatige weergave van alle frequenties.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.