Citaat van: Perfect_audio op december 08, 2010, 10:49:59
Nee, want het gaat om de onderlinge verhouding van de waarneembaarheid van de frequenties. De geluidmix is afgestemd op een bepaald volumeniveau. Als je behoefte hebt aan een lager volumeniveau dan kun je toch nog een evenwichtige weergave behouden als je van DynEQ gebruik maakt.
Ron
Een perfect Audyssey-geluid! Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.
Ik sluit me dus volledig aan bij Ron.
Het is een feit dat het gehoor minder gevoelig is voor laag ... en zelfs ook wat voor hoog ... waardoor bij lagere volumes het geluid bij manier van spreken niet meer lineair door je oren waargenomen wordt.
Dyn Eq. lost dit probleem dus ... toch wel best goed op .... het zal waarschijnlijk wel nog beter kunnen maar soit .... dat is weer een andere discussie.
Ik beschouw het een beetje als een soort van intelligente "Loudness" Een functie die je vooral op oudere en ook hier en daar op nieuwe stereo versterkers vind maar dan niet intelligent natuurlijk.
Het grote verschil is dat Audessey ook rekening houdt met de akoestiek van de ruimte en de virtuele afstanden vanaf de speakers tot aan de sweet-spot.
Een Audessey meting houdt ook rekening met reflecties in de ruimte en past om dit alles te corrigeren ook faze-draaiingen en geluidsvertragingen toe over het volledige frekwentiegebied.
Ook het verschil in geluidsniveau van de speakers in de HT-set wordt weggewerkt.
Op die manier valt op de plaats van de meting het puzzeltje mooi samen .... knap toch
Om die reden begin ik persoonlijk dus ook niet te klooien met een lintmeter om de boel manueel af te stellen.
Mijn mening is dat de meting het véél beter kan dan ikzelf. Hell .... ze hebben die meting niet voor niks in de receiver gestoken ... niet !
Mijn sub staat 3m van de sweet-spot. Audessey heeft hem ingeregeld op 17m met een fase-verdraaiing van 180° ... so what ... het klinkt gewoon prima zo dus waarom zou ik dan aan die instelling twijfelen.
Dus ja
.... voor mij Dyn.Eq maar absoluut nooit Dyn.Vol
Ik haat functies die dynamiek de strot omwringen ... een stem is een stem en een helicopter is een helicopter en die dingen klinken nu éénmaal niet even luid ... punt.
Dyn.Eq. laat dus op die manier het complete klankpuzzeltje bij gelijk welk volume mooi samenvallen op de sweetspot ... goed toch
Source of Pure Direct .... ja ... mooi ... leuk ... maar alleen vanaf analoog CD en dan wel op hoog volume zodat de tekortkoming van het menselijk gehoor teniet gedaan wordt.