Inmeten - afstellen HT-set.

Gestart door xander32, februari 13, 2010, 15:40:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Mexicaanse Hond

Mja, ik zou zeggen als je meer laag wil, omdat je gehoor niet lineair is, dan zet je het volume gewoon hoger.

Perfect_audio

#106
Citaat van: Mexicaanse Hond op december 08, 2010, 10:27:50
Mja, ik zou zeggen als je meer laag wil, omdat je gehoor niet lineair is, dan zet je het volume gewoon hoger.

Nee, want het gaat om de onderlinge verhouding van de waarneembaarheid van de frequenties. De geluidmix is afgestemd op een bepaald volumeniveau. Als je behoefte hebt aan een lager volumeniveau dan kun je toch nog een evenwichtige weergave behouden als je van DynEQ gebruik maakt.

Ron

Een perfect Audyssey-geluid! Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Mexicaanse Hond

#107
Het gaat er niet om dat ik het niet geloof, ik vind het alleen wat gekunsteld om zo aan het geluid te sleutelen.
Ik heb de muziek nu ook wat zachter staan, maar voor mij hoef ik dan niet niet dezelfde hoeveelheid laag en hoog (daar is je gehoor immer ook minder gevoelig voor op laag niveau). Ik zet 'm juist wat zachter om me te kunnen concentreren op andere dingen.
Ik wil trouwens best eens luisteren. Ik speel elke vrijdagavond in Arnhem, dus dan kom ik gewoon vóór het spelen langs.

OnkyoTrucker

Ik denk dat je de beste instelling van je geluid alleen maar kan krijgen door heel veel te spelen met je instellingen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. De ene wil meer laag de andere juist helemaal niet. Ik heb zelf wel de meting gedaan op alle 6 de plekken en daarna gaan spelen met instellingen. Bij mij staan alleen de afstanden nog hetzelfde als uit de meting. Uiteindelijk heb ik de multeq op manuel staan en de bas op +2 en het hoog op +1. Als ik hem op audyssey zet dan bulkt het van het laag. Voor de film is dat leuk maar aangezien ik het meest muziek luister staat hij normaal op manuel.
Philips 46PFL5507 , Marantz NR1603, Marantz CD6004 en Dali Ikon 1 MK2 met Dynaudio Stand 3, Yamaha yst-sw015 en Ps3

gerrit_smit

Sorry hoor, excuses is ik het fout heb ... maar ik ben al 16 jaar weg uit Nederland, maar volgens mij was het zo  :-):

Geloven:
Ik geloof
Jij gelooft / geloof jij?  hello
Hij gelooft
Wij / Jullie/ Zij geloven

Ik heb geloofd
jij hebt geloofd
hij heeft geloofd
Wij / Jullie / Zij hebben geloofd


Perfect_audio

#110
Citaat van: gerrit_smit op december 08, 2010, 11:33:37
Sorry hoor, excuses is ik het fout heb ... maar ik ben al 16 jaar weg uit Nederland, maar volgens mij was het zo  :-):
....
Ja, het is nog steeds zo.
Dank je.
Ron

PS. Nu begrijp ik ook jouw schrijfwijze.
Maar hoe gaat het nu met het instellen van de sr5005? Want daar ging het om.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

gerrit_smit

Ron, ik heb iets 'ondekt'.  :-)
Als ik via de Remote op CHLvl druk, dan kan ik de central speaker instellen, en de receiver houdt dat vast voor de source die op dat moment draait.

Als ik echter via MENU naar MANUAL ga, dan raak ik de kluts kwijt. Het is mij niet duidelijk welke manuele instellingen nu effect hebben op welk moment en welke niet.

Wel, zoals het nu is, zet ik dus AUDYSSEY aan, en vervolgens op de Remote Control stel ik bij met CHLVL, en alles is perfect!


Thanks RON!

Perfect_audio

Citaat van: gerrit_smit op december 08, 2010, 15:34:34
Ron, ik heb iets 'ondekt'.  :-)
Als ik via de Remote op CHLvl druk, dan kan ik de central speaker instellen, en de receiver houdt dat vast voor de source die op dat moment draait.

Als ik echter via MENU naar MANUAL ga, dan raak ik de kluts kwijt. Het is mij niet duidelijk welke manuele instellingen nu effect hebben op welk moment en welke niet.

Wel, zoals het nu is, zet ik dus AUDYSSEY aan, en vervolgens op de Remote Control stel ik bij met CHLVL, en alles is perfect!

Thanks RON!

Hoi,
ik ken de sr5005 niet zo goed (eigenlijk helemaal niet), maar in het algemeen zijn de manual instellingen van kracht als je als EQ niet 'Audyssey', maar 'Manual' kiest. Alle instellingen kun je hier wijzigen en horen hoe dat klinkt, zonder dat je je ideale Audyssey instellingen kwijt raakt.
Soms heb je ook een mogelijkheid om de Audyssey instellingen te kopieren naar Manual.  Van daar uit kun je dan aanpassingen doen om jouw persoonlijke voorkeur vast te leggen. Dus een beetje meer van dat en een beetje minder van het andere. Kies je voor Audyssey dan heb je de referentiewaarden, kies je voor Manual dan heb je jouw preferentiewaarden.
Mooi hè!

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Xplod

Citaat van: Perfect_audio op december 08, 2010, 10:49:59
Nee, want het gaat om de onderlinge verhouding van de waarneembaarheid van de frequenties. De geluidmix is afgestemd op een bepaald volumeniveau. Als je behoefte hebt aan een lager volumeniveau dan kun je toch nog een evenwichtige weergave behouden als je van DynEQ gebruik maakt.

Ron

Een perfect Audyssey-geluid! Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Ik sluit me dus volledig aan bij Ron.
Het is een feit dat het gehoor minder gevoelig is voor laag ... en zelfs ook wat voor hoog ... waardoor bij lagere volumes het geluid bij manier van spreken niet meer lineair door je oren waargenomen wordt.

Dyn Eq. lost dit probleem dus ... toch wel best goed op .... het zal waarschijnlijk wel nog beter kunnen maar soit .... dat is weer een andere discussie.

Ik beschouw het een beetje als een soort van intelligente "Loudness" Een functie die je vooral op oudere en ook hier en daar op nieuwe stereo versterkers vind maar dan niet intelligent natuurlijk.
Het grote verschil is dat Audessey ook rekening houdt met de akoestiek van de ruimte en de virtuele afstanden vanaf de speakers tot aan de sweet-spot.
Een Audessey meting houdt ook rekening met reflecties in de ruimte en past om dit alles te corrigeren ook faze-draaiingen en geluidsvertragingen toe over het volledige frekwentiegebied.
Ook het verschil in geluidsniveau van de speakers in de HT-set wordt weggewerkt.
Op die manier valt op de plaats van de meting het puzzeltje mooi samen .... knap toch  :yes:
Om die reden begin ik persoonlijk dus ook niet te klooien met een lintmeter om de boel manueel af te stellen.
Mijn mening is dat de meting het véél beter kan dan ikzelf. Hell .... ze hebben die meting niet voor niks in de receiver gestoken ... niet !
Mijn sub staat 3m van de sweet-spot. Audessey heeft hem ingeregeld op 17m met een fase-verdraaiing van 180° ... so what ... het klinkt gewoon prima zo dus waarom zou ik dan aan die instelling twijfelen.

Dus ja  :yes: .... voor mij Dyn.Eq maar absoluut nooit Dyn.Vol  :no:
Ik haat functies die dynamiek de strot omwringen ... een stem is een stem en een helicopter is een helicopter en die dingen klinken nu éénmaal niet even luid ... punt.

Dyn.Eq. laat dus op die manier het complete klankpuzzeltje bij gelijk welk volume mooi samenvallen op de sweetspot ... goed toch  :wink:

Source of Pure Direct .... ja ... mooi ... leuk ... maar alleen vanaf analoog CD en dan wel op hoog volume zodat de tekortkoming van het menselijk gehoor teniet gedaan wordt.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

WimPeu

Citaat van: Xplod op december 13, 2010, 09:53:05
Mijn sub staat 3m van de sweet-spot. Audessey heeft hem ingeregeld op 17m met een fase-verdraaiing van 180° ... so what ... het klinkt gewoon prima zo dus waarom zou ik dan aan die instelling twijfelen.



Heb je misschien het volume van de sub niet veel te hoog staan. Voor meting moet de sub op 75dB staan afgeregeld. 17m (ipv 3m) na de Audissey meting is wel exteem hoor. Ik heb na de Audissey meting alle speaker afstanden voor de gein eens na gemeten met het meetlint en de afstanden waren bij mij bij alle speakers precies goed.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

CiteerAchtergrond:
Audyssey is gericht op filmreferentienivea u. Bij 0dB op je AV heb je ca 75 spl op de speakers met een vlakke karakteristiek.

die instelling heb ik anders
na het inmeten van audyssey, heb ik mijn fronts op 0db ingesteld,
en dan de surrounds daarop gelijk geregeld met db(c)-meter

CiteerDus ja   .... voor mij Dyn.Eq maar absoluut nooit Dyn.Vol 
Ik haat functies die dynamiek de strot omwringen ... een stem is een stem en een helicopter is een helicopter en die dingen klinken nu éénmaal niet even luid ... punt.

hier ook geen dyn vol, en dyn eq op 0db correctie ingesteld

voor de rest prima geluidje met audyssey
en wanneer de bas teveel wordt of er minder druk gewenst is, overschakelen naar pure direct..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Xplod

Citaat van: WimPeu op december 13, 2010, 15:53:43
Heb je misschien het volume van de sub niet veel te hoog staan. Voor meting moet de sub op 75dB staan afgeregeld. 17m (ipv 3m) na de Audissey meting is wel exteem hoor. Ik heb na de Audissey meting alle speaker afstanden voor de gein eens na gemeten met het meetlint en de afstanden waren bij mij bij alle speakers precies goed.

Oeps ... effe de sub afstand gechecked in het menu ... het is geen 17m maar 7,07m  redface
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

WimPeu

 :-D Ik dacht ook al wat een rare meting.....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Vlearmoes

Citaat van: WimPeu op december 27, 2010, 08:30:13
:-D Ik dacht ook al wat een rare meting.....

Je woont toch niet toevallig bij Stadium in de flat ??  dan kan het kloppen  clown1
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

mike tol

Audessey van de av 7005 geeft na meerdere auto instellinging een altijd vrij hoge output van de hoge tonen.
had daar van de nr1501 geen last van?
nr 1501 gaf naar mijn idee mooier en voller geluid dan de nieuwe av 7005??
prijs verschil is niet gering. iemand enig idee wat er aan de hand is?