Marantz Sm-7

Gestart door HAL9000, januari 17, 2010, 11:15:29

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik heb een Sm-7 en Sc-7 Op de tafel staan ter reparatie / restauratie.
De sc-7 lijkt helemaal te werken, alleen een kanaal op phono weigert.
Ding moet helemaal gereviseerd worden, tin bindingen aangedikt. Nieuwe transistoren! en schoongemaakt.
Iemand heeft corrosief contact  middel gebruikt.  :-( en dat niet weg gehaald met hoge druk of ultrasoon.

De Sm7 zou moeten werken, echter weigerde een kanaal. relai is heel erg ingebrand, en een van de 80V 15.000uF elko's is het ventiel bol van gaan staan. Ook het plastic begint te krimpen.... alle 4 stinken ook als je iets dichter bij met je neus gaat staan.  ( op ebay staat een gouden versie te koop (USA) met binnenkant foto's hier zijn de grote caps ook al behoorlijk er aan toe... )

Ik heb het board van de voeding, VU meters en protect, paar elko'tjes vervangen en alle bindingen aangedikt.

Deze elko's staan bloot van onderen, het rubber is er onderuit getrokken... :-o
Ook is de deze opamp aan het verkleuren, 1 Vu meter loopt ook continu achter...

alles is uit gekristalliseerd en eilandjes in eilanden aan het vertonen.

forse versterker.

de boosdoeners. Ik denk dat marantz een fout heeft gemaakt met het elektrisch ontwerp, of de elko's zijn gewoon van mindere kwaliteit. Ik zal de spanning even nameten.

Mooi set!  maar niet geweldig... even de onderdelen bestellen.  :-)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

We hadden eindelijk alle benodigde spullen o de Sm-7 af te maken.

Ik heb de eindversterkers gereviseerd, alle elko's eruit, slechte condensatoren, transistoren en weerstanden die verkleurd waren. Ik heb het relais schoongemaakt, de rest van de printen ook. En alles opnieuw vertint.

Ik heb de printen met speciaal spul schoongemaakt, deze laat ook ene isolerende en vocht werende laag achter.

Ik merkte dat sommige cruciale weerstanden zwaar verkleurd waren en helemaal niet meer de juiste waarde door geven. Ik kan gelukkig de kleurcodes uit me hoofd  :-P

Heel netjes gesoldeerd, en alles brand schoon.

VU en protect circuit. Deze was ook wel eraan toe.. 1 dubbeldiode was defect de rede waarom een vu meter achterbleef. De TA 7318P is namelijk een stereo Vu versterker Ipv mono linear.

Ik heb 8 Betere philips Glas diodes gebruikt.

4 nieuwe 100VDC 15000µF elko's.  Je merkt duidelijk na alles te hebben vervangen dat niet deugt dat de versterker aanzienlijk beter presteert!  Het schitteren van de lampjes is ook weg als je vermogen aan het draaien bent.

Ik heb de Sm-7 getest op 8 ohm vol vermogen.
Deze leverde een schrikbarend  5.55A bij 45.50V =   250Watt spabiel per mono kanaal  HB
Dat was bij 1 KHz  Ik heb ook het laag getest ( de nieuwe buffers)  20Hz laag 5.23A bij 43V 224Watt aan stabiel laag.

Ik vind de versterker erg warm klinken, sprankelend hoog! modaal midden.

Zo nu moet ik verder aan een Sc-7 die 20 jaar stil heeft gestaan.  :|

HAL9000

lo

naaldjes vastgeplakt :-D
Mooi gedaan weer  pompom
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

mooi gedaan  pompom  daar zit genoeg power in  HB

VK

Hi HAL,

Van de techniek heb ik weinig verstand, maar het ziet er erg cool uit.
Mooi dat je oude helden weer in ere herstelt!
Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van 'vintage' audio, maar ik zou niet weten wat aan te schaffen of waar op te letten bij aanschaf gezien het ontbreken van technische kennis .
Is het reviseren/restaureren werk of hobby voor jou?

Cheers,

VK.

Mexicaanse Hond

Ik zou het wel weten, VK. Gewoon een SC-7 en SM-7, alleen de typenummers zijn al mooi. En dan dat stoere en solide uiterlijk.  :kwijl:

VK

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 24, 2010, 16:00:59
Ik zou het wel weten, VK. Gewoon een SC-7 en SM-7, alleen de typenummers zijn al mooi. En dan dat stoere en solide uiterlijk.  :kwijl:

Die oversized VU-meters, yum!  :kwijl: Beetje weinig vermogen alleen.....  :-D
Ik ging er eigenlijk helemaal vanuit dat HAL die bakbeesten in opdracht aan het opknappen is en dat ze niet beschikbaar zijn.
Heb jij reden anders te vermoeden mexican k9?

Mexicaanse Hond

Citaat van: VK op januari 24, 2010, 16:13:24
Die oversized VU-meters, yum!  :kwijl: Beetje weinig vermogen alleen.....  :-D
Ik ging er eigenlijk helemaal vanuit dat HAL die bakbeesten in opdracht aan het opknappen is en dat ze niet beschikbaar zijn.
Heb jij reden anders te vermoeden mexican k9?

Ik dacht eigenlijk dat HAL die braaddieren voor zichzelf had gekocht, maar het zou ook goed in opdracht kunnen zijn.
Ik zou er in ieder geval een PM aan wagen. Niet geschoten is altijd mis..., happy hunting!

HAL9000

Ik heb deze in opdracht,  ik heb zelf wel een voorversterker ervan de Sc-7 (al eerder in een ander topic gerepareerd)

Ik werk doordeweeks bij een elektronica ontwikkel bedrijf, Ik ontwerp repareer en bouw speciale folie panelen voor de marine en industrie. Verder ben ik nu ook bezig met de opleiding elektronicus HBO WO niveau.
Ik leer de simpele theorie, maar ook waarom je nu liever ceramische condensatoren in voeding gebruikt ipv MKT bijvoorbeeld.En het einde van de rit weet ik ''alles'' van elektronica. Echter blijf je achter de feiten aanlopen.  Verder doe ik ook het commerciele gedeelte van het bedrijf.

Ik doe alles vanuit hobby en interesse.  En uiteraard de passie voor het oudere audio.
Ik repareer hier op dit forum alleen Marantz, maar niemand nog de Pioneer accuphase akai reVox teac collecties gezien  :-D 

VK

Citaat van: HAL9000 op januari 24, 2010, 17:06:33
Ik heb deze in opdracht,  ik heb zelf wel een voorversterker ervan de Sc-7 (al eerder in een ander topic gerepareerd)

Ik werk doordeweeks bij een elektronica ontwikkel bedrijf, Ik ontwerp repareer en bouw speciale folie panelen voor de marine en industrie. Verder ben ik nu ook bezig met de opleiding elektronicus HBO WO niveau.
Ik leer de simpele theorie, maar ook waarom je nu liever ceramische condensatoren in voeding gebruikt ipv MKT bijvoorbeeld.En het einde van de rit weet ik ''alles'' van elektronica. Echter blijf je achter de feiten aanlopen.  Verder doe ik ook het commerciele gedeelte van het bedrijf.

Ik doe alles vanuit hobby en interesse.  En uiteraard de passie voor het oudere audio.
Ik repareer hier op dit forum alleen Marantz, maar niemand nog de Pioneer accuphase akai reVox teac collecties gezien  :-D  

Mijn vermoeden dat jouw 'audio hobby' een stevig professioneel fundament heeft, is bij deze volledig bevestigd :wink:

Ik heb een Pioneer A-5 versterker (champagnekleur, jawel  :-D) uit begin jaren '80 van de vorige eeuw.
Ben je bekend met deze versterker / de Pioneer A-serie?

Nogmaals, heel cool dat je klassiekers weer tot leven brengt!  pompom

HAL9000

Ik heb zelf alleen Sa versterker gehad.

Dan de Sx 1250  en 626 nog.

RT 909 707 1052 2022 2044

CTF 900 1250

VK

Citaat van: HAL9000 op januari 24, 2010, 21:04:32
Ik heb zelf alleen Sa versterker gehad.

Dan de Sx 1250  en 626 nog.

RT 909 707 1052 2022 2044

CTF 900 1250

Nice!

Paul

Blijft mooi zo,n SM-7.  :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

i2Paq

Ik vindt die 4 witte veel mooier staan dan de 4x zwarte  clown1
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...