Verschil SACD en CD

Gestart door Ad58, oktober 27, 2009, 10:20:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joep

Citaat van: Ad58 op oktober 29, 2009, 11:59:54
Nou wat een leuke discussie zeg!

Binnenkort ga ik luisteren bij mijn HiFi winkel, die heeft momenteel een high-end Marantz installatie opgesteld staan.


Waar? wanneer? mag ik mee?

en wat staat er dan?

jowa

Gaan we nu weer over op gewoon muziek luisteren en kopen?
Vind ik nog altijd het belangrijkste: muziek luisteren op wat voor manier dan ook.

Ad58

Nou Joep, eigenlijk zou ik graag gebruik willen maken van jouw aanbod. Ik kan natuurlijk ook bij jou komen luisteren, dan hoef je niet met die dure spullen te zeulen. 20 km lijkt me geen enkel probleem....

Laat maar even weten?

Ad58

#48
Citaat van: joep op oktober 29, 2009, 19:45:15
Waar? wanneer? mag ik mee?

en wat staat er dan?

Sorry Joep, ik zie deze nu pas. Natuurlijk mag je mee, leuk zelfs! Ik weet niet meer exact wat er stond, maar ze hadden van die ronde displaytjes en ik weet nog wèl het prijskaartje: € 16,000- inclusief hele fraaie Mordaunt Short speakers... ik meen deze: http://www.mordauntshort.com/summary.php?PID=74
Voorts was de installatie uitgevoerd met een Oehlbach voedingsstabilsatorslof (of hoe dat ook hetenmag) en prijzige Oehlbach interlinks. En een mooi meubel trouwens. Oh ja, en een prachtige platenspeler... even opgezocht, volgens mij was het de bovenste: http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.ProdCat&cont=eu&bus=hf&type=turn&series=comp
Ik  moet zeggen: klonk best wel aardig......  :roll:

joep

Welke zaak was het? Heb je een adres?

Ad58

Tuurlijk Joep. Het was op de Meubelboulevard aan de Kruisvoort te Breda, waar ook de Ikea is. Daar is een grote vestiging van (schrik niet) Media Markt. Tot mijn verbazing hadden die een volwassen HIFI afdeling in de zaak.
Ik kwam er bij toeval, want normaal gesproken ga ik altijd naar echte HIFI zaken voor de meer serieuze aankopen.
Maar goed, ik heb daar uiteindelijk mijn SA 700 KI gekocht voor een hele aangename prijs.....

Maar lijkt het je niet leuker om met zijn tweetjes eens te gaan luisteren?

Harmonie



"Ik kan me dan ook voorstellen dat het eindresultaat van tweekanaals SACD en CD heel erg dicht bij elkaar ligt. Ik denk dat je dan over een uitmuntende installatie èn over uitmuntend (en geoefend) gehoor zult moeten beschikken om verschillen te kunnen horen."

Je hoeft helemaal geen + €3000,- set te hebben om van SACD te kunnen genieten!
Bovendien kun je met bv. een goede Grado of Sehnheisser koptelefoon goed de SACD kwaliteit waarnemen (en de verschillen)!
Als de verschillen dan niet groot zijn tussen SACD en CD dan ligt dat aan de opnamekwaliteit en de mastering en niet aan je oren of de installatie!

In de handel is SACD al bijna uit de gratie en veel grote platenmaatschappijen zijn er vrijwel mee gestopt (DG, Decca, Philips etc.)
Het grote succes van SACD speler is wellicht gelegen in het feit dat deze spelers op 'gewone' CD's hun werk zo uitstekend doen! :-)

pg

bij die media markt was ik ook pas nog.
hebbe best leuk spul in dat hoekje.
maar als je kijk wat voor kabeltjes eraan hangen vind ik het wel weer jammer.
ik bedoel dan een duur set en speakerkabel van de rol.
mag dan van mij best een beetje in verhouding staan.
maar dit is mijn idee erover.

Ad58

Citaat van: pg op oktober 30, 2009, 23:16:05
bij die media markt was ik ook pas nog.
hebbe best leuk spul in dat hoekje.
maar als je kijk wat voor kabeltjes eraan hangen vind ik het wel weer jammer.
ik bedoel dan een duur set en speakerkabel van de rol.
mag dan van mij best een beetje in verhouding staan.
maar dit is mijn idee erover.

Oh? Toen ik er was, was de set aangesproken op op prijzige bekabeling hoor.

HiFi gek

Citaat van: Harmonie op oktober 30, 2009, 20:28:10



In de handel is SACD al bijna uit de gratie en veel grote platenmaatschappijen zijn er vrijwel mee gestopt (DG, Decca, Philips etc.)
Het grote succes van SACD speler is wellicht gelegen in het feit dat deze spelers op 'gewone' CD's hun werk zo uitstekend doen! :-)



Dat is niet helemaal waar dat er vrijwel geen sacd's meer geproduceerd worden door veel platen maatschappijen .

Denk eens aan de wereldwijd bekende High End labels zoals .

Stockfisch Records
Linn Records
Groove Note Records
Mobile Fidelity Sound Lab
STS-Digital
Heads Up Records
FIM
Telarc
Analogue Productios
Concord Jazz
Verve
Songlines



Dit zijn labels die met grote regelmaat sacd's uitbrengen , veelal in het genre jazz en Singer Songwriter .
Aangezien ik vooral van deze genre's hou is er voor mij meer dan genoeg keuze aan nieuw uitgekomen sacd's .

Dan zijn er nog heel veel labels die ik niet echt ken en sacd's uitbrengen in het genre Classiek , daar wordt heel veel in uit gebracht .
Met de populaire popmuziek en Dance is het wel magertjes wat sacd's betreft , maar dat intereseerd mij toch verder niets omdat ik niet van die muzieksoort hou en tevens zijn dat vaak slechte opnamens qua kwaliteit , het zou wel beter zijn als in dat genre ook volop sacd's uitgebracht zouden worden .



Groeten  EDWIN  B





Harmonie

#55
"Dat is niet helemaal waar dat er vrijwel geen sacd's meer geproduceerd worden door veel platen maatschappijen .

Denk eens aan de wereldwijd bekende High End labels zoals ."


Op het totaal aantal geproduceerde klassieke CD's is het aantal geproduceerde SACD' s zeer gering!

Voor mij zijn DG; Decca; Philips en EMI  'high end' labels 8-)

Hun CD's klinken vaak beter dan menig SACD...

Het belangrijkste klassieke SACD label met een grote collectie in het programma is het label Pentatone.
Prachtig opgenomen en van een grote artistieke muzikaliteit!
Pentatone is een onderdeel van Polyhymnia. Dat bedrijf verzorgt ook o.a. de live huisopnamen van het Concertgebouworkest Amsterdam. Deze CD live serie van het Concertgebouworkest zijn veelal voortreffelijk en uitgebracht op SACD!
De voornaamste reden om deze opnamen in eigen beheer uit te brengen is het feit dat Philips er mee is gestopt!

pg

Citaat van: Ad58 op oktober 31, 2009, 09:22:26
Oh? Toen ik er was, was de set aangesproken op op prijzige bekabeling hoor.

ik hoop het dan maar want dat mag toch zo'n set wel hebbe.

Harmonie

Citaat van: pg op november 01, 2009, 18:28:42
ik hoop het dan maar want dat mag toch zo'n set wel hebbe.

Voor mezelf maar eens de proef op de som genomen; beschik thans over de duurdere interlinks van QED (+€200,- en van Piedpiper €65,-)en ik ben daar tevreden over; volledig neutrale weergave weinig op aan te merken!

Toevallig liep in van de week bij de zelfdoeketen Praxis binnen en heb een interlink gekocht van het merk Elro voor de prijs van €10,45. Een mooi uitvoerd blauw snoer met goed gemonteerde contacten die er ook nog fraai uitzien met een lengte van 1,5 meter.

Thuis gelijk mijn Marantz SA 7001 met deze kabel aangesloten op mijn Braun voorversterker die een actief speaker systeem aanstuurt!

Bij de eerste seconden van een opgezette SACD van Diane Krall hoorde ik het gelijk, dit is een uitstekende kabel...
Bij nader luisteren, ook op een betere Sehnheisser hoofdtelefoon aangesloten op een Lehmann hoofdtelefoon versterker, kom ik tot de conclusie dit is een uitstekende kabel...
Na 3 dagen intensief luisteren en vergelijken met andere duurder kabels kan ik gelukkig alleen maar tot de conclusie komen geen verschillen tussen de dure en goedkope kabel te horen!

Moraal van het verhaal; ga niet gelijk beginnen met dure kabels en probeer de goedkopere ook eens...
Bij Praxis kun je voor de prijs van €10,45 gerust een heel goede interlink kopen en je mag nog ruilen ook...
Goed dat veel mensen dit niet weten anders kan Van den Hul wel inpakken 8-)

Ad58

Citaat van: HiFi gek op oktober 31, 2009, 11:59:42


Dat is niet helemaal waar dat er vrijwel geen sacd's meer geproduceerd worden door veel platen maatschappijen .

Denk eens aan de wereldwijd bekende High End labels zoals .

Stockfisch Records
Linn Records
Groove Note Records
Mobile Fidelity Sound Lab
STS-Digital
Heads Up Records
FIM
Telarc
Analogue Productios
Concord Jazz
Verve
Songlines



Dit zijn labels die met grote regelmaat sacd's uitbrengen , veelal in het genre jazz en Singer Songwriter .
Aangezien ik vooral van deze genre's hou is er voor mij meer dan genoeg keuze aan nieuw uitgekomen sacd's .

Dan zijn er nog heel veel labels die ik niet echt ken en sacd's uitbrengen in het genre Classiek , daar wordt heel veel in uit gebracht .
Met de populaire popmuziek en Dance is het wel magertjes wat sacd's betreft , maar dat intereseerd mij toch verder niets omdat ik niet van die muzieksoort hou en tevens zijn dat vaak slechte opnamens qua kwaliteit , het zou wel beter zijn als in dat genre ook volop sacd's uitgebracht zouden worden .



Groeten  EDWIN  B


Edwin,

ik ben het helemaal met je eens, dit geldt voor mij ook zo!

Welke Stockfish SACD's heb jij?????

Harmonie

Citaat van: Ad58 op november 01, 2009, 20:54:41

Edwin,

ik ben het helemaal met je eens, dit geldt voor mij ook zo!

Welke Stockfish SACD's heb jij?????


Stockfish produceert wellicht 'mooi' geluid maar grosso modo stelt het naar mijn smaak catalogisch muzikaal weinig voor in vergelijking met DG, Decca en Philips....
Ik vind goede muziek dan ook belangrijker dan mooi geluid en heb dat ook niet nodig om de set goed te laten klinken! 8-)