Verschil SACD en CD

Gestart door Ad58, oktober 27, 2009, 10:20:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harmonie

#30
"Ten eerste wil ik kwijt dat een meerkanaals opname op sacd of op wat voor geluidsdrager dan ook die specifiek wordt gebruikt voor muziekweergave tegenstrijdig is aan de werkelijkheid , het heeft namelijk niets met een realistische /werkelijkheids weergave te maken ."

Een uitzondering zou ik hierbij willen maken voor het klassieke muzieklabel Pentatone dat SACD 5 kanaalsopnamen maakt en ook gebruik maakt van oude 4 kanaalsopnamen van Philips en Decca uit de jaren '70.
Het speakermerk Piedpiper uit Haarlem geeft regelmatig demonstaties met 5 kanalige weergave van m.n. Pentatone opnamen. Het muzikale resultaat is wel fantastisch.
Maar dan spreek je over een investering van speakers van 5 maal  €2500,-; minimaal een CD speler van €2000,- en een 5 kanaals voorversterker van €3500,- (Eindversterker is niet nodig aangezien dit aktief speakersysteem met 3 ingebouwde eindversterkers is uitgevoerd!

HiFi gek

Over SACD weergave .

Het is beslist niet zo dat de sacd laag altijd beter klinkt dan de cd laag .
Ik heb zelf aardig wat sacd's waarvan de cd laag beter klinkt dan de sacd laag , helaas ook van de grote bekende high end labels .

Als een sacd laag wel aanzienlijk beter is dan de cd laag zul je dat steeds makkelijker kunnen gaan waarnemen  naarmate de installatie in zijn geheel beter wordt .

Een sacd speler van pakweg een paar honderd euro kan men beter links laten liggen , dat ga je vrijwel zeker niet horen .
Een hoogwaardige sacd speler vraagt uiteraard ook om gelijkwaardige versterking en boxen en bekabeling .
Immers alleen dan komt zo'n dure sacd speler volledig tot zijn recht .
Het heeft namelijk geen enkele zin om een SA11-S2 op een Marantz surround/stereo versterkertje aan te sluiten uit de middenmoot van de Marantz range serie , kies dan als voorbeeld ook voor de PM11-S2 versterker omdat die wel in staat is om het hoogwaardige signaal van de SA11-S2 naar behoren te verwerken .
Het zelfde geld uiteraard ook voor de boxen en de kabels .

Een zeer goede set laat de verschillen in cd en sacd overduidlijk horen , mits de opname het in zich heeft wel te verstaan .



Groeten  EDWIN  B      

WimPeu

Mooi verhaal Edwin alleen het is een betoog voor stereo en het ging hier over het verschil in geluids kwaliteit tussen een stereo SACD en een stereo CD.

Ook wat jij stelt dat je alleen een realistische muziek weergave alleen over 2 speakers kunt verkrijgen klopt eigenlijk ook niet. voor een echt realistisch geluidsbeeld zou je eigenlijk minimaal 3 speakers (liefst nog meer) voor moeten hebben. Of zit bv. een klassiek orkest de helft links en de andere helft rechts op het podium??
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Harmonie

#33
"Zo kun je enkel met een 2 kanaals installatie een realistische diepte in het geluidsbeeld kreëren , met een meerkanaals systeem en opname is dat niet mogelijk omdat het onnatuurlijke geluidsbeeld van alle kanten op je afkomt wat tegenstrijdig is aan de realiteit ."

In werkelijkheid is 80%  van het geluid weerkaatst geluid.
De grote kunst bij het opnemen is het maken van de goede balans.

In theorie zou weergave via 4 speakers meer logisch zijn.
Echter de reproduktie ervan in de doorsnee huiskamer is problematisch.
In begin jaren '70 is quadrofonie geintroduceerd (SQ systeem  en CD 4) maar dit is een complete mislukking geworden; ook door de gebrekkige techniek die daarvoor ter beschikking stond (een platenspeler met 4 kanaalselement).
Met een 4 sporen taperecorder viel daar nog wel een mouw aan te passen, maar dit werd voor de meeste mensen te ingewikkeld en te kostbaar!



Marvin

de middelen zijn er om het allemaal netjes voor elkaar te krijgen, ik heb een dvd van Norah Jones.
daar komt uit alle speakers haar stem, maar dusdanig dat je het niet door hebt totdat je met je oor voor de speaker hangt.
het klinkt heerlijk ruimtelijk zonder de nadruk te leggen op de surrounds of center.

@harmonie,

heb jij piep pipers?

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op oktober 28, 2009, 21:13:04
Mooi verhaal Edwin alleen het is een betoog voor stereo en het ging hier over het verschil in geluids kwaliteit tussen een stereo SACD en een stereo CD.

Ook wat jij stelt dat je alleen een realistische muziek weergave alleen over 2 speakers kunt verkrijgen klopt eigenlijk ook niet. voor een echt realistisch geluidsbeeld zou je eigenlijk minimaal 3 speakers (liefst nog meer) voor moeten hebben. Of zit bv. een klassiek orkest de helft links en de andere helft rechts op het podium??


Dat ontken ik zeker niet Wim , zolang die 3 boxen maar voor je staan blijf je de werkelijkheid benaderen  , een centerspeaker plaatsen in een 2 kanaals opstelling heb ik helaas geen ervaring mee .


Groeten  EDWIN  B  

Harmonie

"Een sacd speler van pakweg een paar honderd euro kan men beter links laten liggen , dat ga je vrijwel zeker niet horen ."

Een sacd speler heeft per definitie een hoog nivo van muziekweergave anders is het  geen SACD weergave!
Ze moeten dan een frekwentiebereik hebben van 2hz-100kHz en hebben een dynamisch bereik van minimaal 112dB

WimPeu

Nee dan zou de mix op de SACD ook in 3 kanaals moeten zijn.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Ik ben elke keer net te laat met mijn reactie... nopompom
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Harmonie

#39
Citaat van: marvin op oktober 28, 2009, 21:19:12
de middelen zijn er om het allemaal netjes voor elkaar te krijgen, ik heb een dvd van Norah Jones.
daar komt uit alle speakers haar stem, maar dusdanig dat je het niet door hebt totdat je met je oor voor de speaker hangt.
het klinkt heerlijk ruimtelijk zonder de nadruk te leggen op de surrounds of center.

@harmonie,

heb jij piep pipers?

Zo hoort 5 kanaals ook te klinken; je mag niet merken dat het geluid ook van 'achteren' komt!

Harmonie

#40
"Het valt ook wel erg op dat de serieuze installaties vrijwel altijd 2 kanaals zijn , dat bewijst al dat de fabrikanten van dat soort apparatuur er zelf ook zo over denken en degene die deze installaties aanschaffen dus ook
Let maar eens op tijdens een hifi show , vrijwel altijd 2 kanaals voor de hoogwaardige sets < enkel B&W loudspeakers op de VAD show geeft weer met meerkanaals systemen ."

Ik ben ook van mening dat je beter met 2 kanaals stereo kunt werken en minstens met hetzelfde driemensionale 'effect' als met quadrofonie kunt bereiken echter zonder de nadelen van de weergave van 4 of 5 kanaals!

Het grote opnameprobleem van quadrofonie opname en weergave is de vaak (foute) balans en de (verkeerde) verhoudingen tussen de verschillende muziekpartijen.
De praktijk heeft uitgewezen dat dit met stereofonie (2 kanaals) het beste lukt om dit probleem op te lossen!

Een goede 2 kanaals weergave installatie; zeker met SACD; is zeer goed in staat een driedimensionaal geluidsbeeld te produceren. Ik heb met beide systemen veel ervaring opgedaan!


Ad58

#41
Nou wat een leuke discussie zeg!

Even nog wat meningen van mij:

Een interessant neveneffect van SACD is, dat bij goede labels, en mijn ervaringen strekken zich uit tot Verve, Stockfish en Opus 3 er alles aan gedaan wordt om de opnames zo geperfectioneerd mogelijk uit te voeren, Stockfish met name is hier een goed voorbeeld van.
Ik kan me dan ook voorstellen dat het eindresultaat van tweekanaals SACD en CD heel erg dicht bij elkaar ligt. Ik denk dat je dan over een uitmuntende installatie èn over uitmuntend (en geoefend) gehoor zult moeten beschikken om verschillen te kunnen horen.
Maakt dit SACD waardeloos? Ik denk het niet, want als spinn-off heb je vaak te maken met uitmuntende opnames.
Na afgelopen dagen zeer kritisch geluisterd te hebben, valt me toch op dat bij SACD weergave de bassen iets beter gedefinieerd en strakker lijken te klinken en de stemmen wat transparanter. Maar A: ben ik al 50 dus zal mijn gehoor niet meer helemaal top zijn en B: beschik ik niet over een high-end installatie.
Binnenkort ga ik luisteren bij mijn HiFi winkel, die heeft momenteel een high-end Marantz installatie opgesteld staan.

Dan de meerkanaals discussie. Bij normale opnames kan het inderdaad irritant zijn dat er opeens gitaren uit je rear speakers klinken. Dit is heel goed te horen bij het nummer "Temptation" op de SACD "'The Girl In the Other Room" van Diane Krall. Ze klinken werkelijk spatzuiver, maar komen wèl uit je rear speakers. Dit kun je irritant vinden of niet. Het valt me op dat vooral "beginners" willen kunnen horen dat de rears worden aangesproken.

Maar het kan ook anders. Als je te maken hebt met heel erg goede opnames, dan zullen de surround speakers alleen maar bijdragen aan een ruimtelijker effect, zonder dat het klankbeeld wordt verstoord. Dit is bijvoorbeeld schitterend uitgevoerd op de SACD "Autumn Shuffle" van Peder af Ugglas (Opus 3 label). Ik heb echt een aantal keren mijn oren tegen de surounds moeten leggen om te horen of er wel geluid uitkwam. Ja dus....
Zulke opnames wil ik graag meer!

Dan hebben we natuurlijk nog de meerkanaals SACD's met een hoog "fun" gehalte. Jeff Waynes geremasterde Hybride SACD "War of the Worlds" is hier een uitstekend voorbeeld van. Hier verplaatst het geluid zich van de ene naar de andere speaker. Heel erg leuk als meerkanaals demonstratie, maar wèl vermoeiend.
Dark Side of the Moon: van hetzelfde laken een pak. Alle speakers worden enorm aangesproken, Het geluid komt van links, rechts, achter, diagonaal enz. Houd je van sensatie, dan is dit een hele leuke!

Waarmee ik maar wil zeggen dat je, zoals gebruikelijk, niet teveel kunt generaliseren...






Marvin

Jean-Michel Jarre, die heeft dvd's die de speakers wel weten te vinden.
dat vind ik persoonlijk 5 minuten leuk, Bleu Men Group is er ook zo een, iets mindere mate.

daar moet je echt van houden!

HiFi gek

Citaat van: Ad58 op oktober 29, 2009, 11:59:54
Nou wat een leuke discussie zeg!

Even nog wat meningen van mij:



Maar het kan ook anders. Als je te maken hebt met heel erg goede opnames, dan zullen de surround speakers alleen maar bijdragen aan een ruimtelijker effect, zonder dat het klankbeeld wordt verstoord. Dit is bijvoorbeeld schitterend uitgevoerd op de SACD "Autumn Shuffle" van Peder af Ugglas (Opus 3 label). Ik heb echt een aantal keren mijn oren tegen de surounds moeten leggen om te horen of er wel geluid uitkwam. Ja dus....
Zulke opnames wil ik graag meer!










Als het op deze manier wordt weergegeven is er in princiepe niets mis mee , dan kan ik wel begrijpen dat het een aanvulling kan zijn .



Groeten  EDWIN  B

joep

Citaat van: HiFi gek op oktober 28, 2009, 21:12:29
Over SACD weergave .

Het is beslist niet zo dat de sacd laag altijd beter klinkt dan de cd laag .
Ik heb zelf aardig wat sacd's waarvan de cd laag beter klinkt dan de sacd laag , helaas ook van de grote bekende high end labels .

Als een sacd laag wel aanzienlijk beter is dan de cd laag zul je dat steeds makkelijker kunnen gaan waarnemen  naarmate de installatie in zijn geheel beter wordt .

Een sacd speler van pakweg een paar honderd euro kan men beter links laten liggen , dat ga je vrijwel zeker niet horen .
Een hoogwaardige sacd speler vraagt uiteraard ook om gelijkwaardige versterking en boxen en bekabeling .
Immers alleen dan komt zo'n dure sacd speler volledig tot zijn recht .
Het heeft namelijk geen enkele zin om een SA11-S2 op een Marantz surround/stereo versterkertje aan te sluiten uit de middenmoot van de Marantz range serie , kies dan als voorbeeld ook voor de PM11-S2 versterker omdat die wel in staat is om het hoogwaardige signaal van de SA11-S2 naar behoren te verwerken .
Het zelfde geld uiteraard ook voor de boxen en de kabels .

Een zeer goede set laat de verschillen in cd en sacd overduidlijk horen , mits de opname het in zich heeft wel te verstaan .



Groeten  EDWIN  B      

Ja, hier is eigenlijk alles mee gezegd.