Hier mijn mening over sacd , en dan met name meerkanaals opnamens .
Ten eerste wil ik kwijt dat een meerkanaals opname op sacd of op wat voor geluidsdrager dan ook die specifiek wordt gebruikt voor muziekweergave tegenstrijdig is aan de werkelijkheid , het heeft namelijk niets met een realistische /werkelijkheids weergave te maken .
Ik zal uitleggen wat ik hier mee bedoel .
Als je naar een live optreden /concert kijkt of daarbij zelf aanwezig bent zul je altijd merken dat het podium voor je staat , alle bandleden staan op dat podium voor je de muziek instrumenten te bespelen .
De eerste band die zowel bandleden plaatst op een podium voor je en een x aantal bandleden plaats laat nemen op een podium achter je moet nog opgericht worden voor zover ik weet .
Het heeft namelijk niets met de werkelijkheid te maken zoals het wordt opgenomen in meerkanaals opnamens , je hoort bijvoorbeeld een gitaar of een ander willekeurig muziek instrument uit een achter luidspreker komen terwijl die in werkelijkheid voor je staat te spelen op het podium .
De bedoeling van hoogwaardige audio weergave is om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen , dat berijk je enkel met een 2 kanaals opname en met luidspreker boxen die enkel voor je staan opgesteld en niet ook nog eens achter je .
Zo kun je enkel met een 2 kanaals installatie een realistische diepte in het geluidsbeeld kreëren , met een meerkanaals systeem en opname is dat niet mogelijk omdat het onnatuurlijke geluidsbeeld van alle kanten op je afkomt wat tegenstrijdig is aan de realiteit .
Dat er toch meerkanaals sacd's geproduceerd worden is eigenlijk zo vreemd nog niet .
Commercieel gezien is er namelijk wel een grote markt voor , zo'n opname schijnt voor de gemiddelde bevolkingsgroep wel aantrekkelijk te wezen , er is dus een grote vraag naar .
Het valt ook wel erg op dat de serieuze installaties vrijwel altijd 2 kanaals zijn , dat bewijst al dat de fabrikanten van dat soort apparatuur er zelf ook zo over denken en degene die deze installaties aanschaffen dus ook
Let maar eens op tijdens een hifi show , vrijwel altijd 2 kanaals voor de hoogwaardige sets < enkel B&W loudspeakers op de VAD show geeft weer met meerkanaals systemen .
Groeten EDWIN B