Verschil SACD en CD

Gestart door Ad58, oktober 27, 2009, 10:20:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ad58

Citaat van: MadVillain op oktober 28, 2009, 00:32:46
Ik zeg er wel bij dat een sa7001ki een echte instap speler is die de verschillen tussen cd en sacd niet zo goed laat horen. Zou je een speler uit het hogere segment hebben dan heb ik het idee dat je veel beter het verschil zult horen.

Vind jij de SA 7000 KI een echte instapspeler??? Dat ding kost toch altijd nog € 899,- hoor. Bovendien gemodificeerd door Ken Ishiwata.

Ad58

Citaat van: Slashhead op oktober 27, 2009, 22:21:20
Ik vraag enkel om verduidelijking van je punten, ik bedoel er niks mee en zeker niet zoals jij het nu opvat. Je post 3x en 3x zeg je het zelfde; je hoort geen verschil. Ik vraag dan; waar wil je nu heen dan met je opmerkingen?

Ik wil nergens heen met mijn punten. Ik vond het alleen erg vreemd dat ik geen verschil waar kon nemen en vroeg me af waar dat aan zou kunnen liggen. Excuses als dat overtrokken overkwam. Ik had eigenlijk ook het gevoel van "Als je dan toch geen verschil hoort, wat is dan het nut van SACD's en SACD spelers?"
Maar goed, je hebt in een eerder post al uitgelegd waar het aan zou kunnen liggen dat ik geen verschil hoor. Waarvoor dank.

joep

#17
Beste Ad ik zou zeggen probeer eens een SA-15 of SA-11 er op te zetten. Als je even laat weten waar je woont dan kunnen we misschien tot een oplossing komen.

O ja heb je een beschrijving van jouw set ergens staan?

Ad58

#18
Ik woon in Breda Joep. Maar zoals al aangegeven op dit forum, zou de oorzaak ook bij mijn versterker kunnen liggen. Dat is inderdaad een AV/V receiver. Een goede middenklasser weliswaar, maar toch....

De versterker betreft een Harman Kardon AVR 335
Frontspeakers: Infinity Beta 50
SACD speler: Marantz SI7001KI
Interlinks: Profigold
Luidspreker bekabeling: 2,5 mm kwadraat van de rol, zuurstofarm

joep

#19
Breda? he dat is 20 km bij mij vandaan. Moet toch een mouw aan te passen zijn.



Het leven is goed in m'n Brabantse land Het land waar m'n wieg heeft gestaan Daar heb ik voor altijd m'n hart aan verpand Dat land doet mijn hart sneller slaan De bossen, de vennen, de purperen hei Een dorpje dat past in je hand De Peel en de Kempen en de Meierij M'n heerlijke Brabantse land refr. Dat kleine cafe waar m'n stamtafel staat Een peintje met bomen omrand De boerenkapel speelt een deuntje op straat M'n heerlijke Brabantse land refr. Dat land van m'n jeugd waar je iedereen kent Geen verschil is in rang of in stand Dat land waar je rijk bent al heb je geen cent M'n heerlijke Brabantse land Hmhmhm hmhmhm hmhmhmhmhm Hmhmhmhmhmhmhmhmm Hmhmhm hmhmhm hmhmhmhmhm Hmhmhmhmhmhmhmhm Dit land waar ons moeder ons groot heeft gebracht M'n vriend'lijk gemoedelijke land Dat land waar 't leven nog echt wordt geleefd M'n eerlijke heerlijke, machtige prachtige, gastvrije Brabantse land

Mexicaanse Hond

Je werkt zeker bij de VVV-Brabant, Joep?  :-D

Ad58

Kijk,

die Joep heeft tenminste een warm kloppend hart voor het Barabantse. Waar woon jij ergens Joep en hoe ziet jouw installatie er uit?


Ad58

Nou, dat is een HELE fraaie set Joep, proficiat!  hello

Harmonie

Citaat van: MadVillain op oktober 28, 2009, 00:32:46
Ik zeg er wel bij dat een sa7001ki een echte instap speler is die de verschillen tussen cd en sacd niet zo goed laat horen. Zou je een speler uit het hogere segment hebben dan heb ik het idee dat je veel beter het verschil zult horen.

De SA 7000KI heeft juist een heel goede SACD weergave.
Maar ook  'gewone' CD' s klinken er juist heel goed op.

De verschillen tussen CD en SACD in geluidskwaliteit worden dus in hoge mate bepaald door de opname kwaliteit en de mastering van SACD. Dit verschijnsel is zowel goed hoorbaar bij het topmodel van Marantz als bij de SA 7000KI


WimPeu

Citaat van: MadVillain op oktober 28, 2009, 00:32:46
Ik zeg er wel bij dat een sa7001ki een echte instap speler is die de verschillen tussen cd en sacd niet zo goed laat horen. Zou je een speler uit het hogere segment hebben dan heb ik het idee dat je veel beter het verschil zult horen.
Dit is toch wel heel gek hoor. nopompom
Als je met een speler van €900,- nog niet de voordelen van zo'n te duur schijfje kunt horen is het maar weer des te logischer en beter dat het fenomeen SACD een roemloze dood is gestorven. Hadden ze dat maar in de bijsluiter moeten vermelden."

"Deze dure SACD speler heeft welliswaar de mogelijkheden om SACD's af te spelen maar niet de mogelijkheden om de verbeterde geluidskwaliteiten hoorbaar te maken. Daarvoor verwijzen wij u graag naar onze nog duurdere modellen. Wij wensen u veel luisterplezier met deze SACD speler"

:-D  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Citaat van: joep op oktober 28, 2009, 12:20:35
Breda? he dat is 20 km bij mij vandaan. Moet toch een mouw aan te passen zijn.



Het leven is goed in m'n Brabantse land Het land waar m'n wieg heeft gestaan Daar heb ik voor altijd m'n hart aan verpand Dat land doet mijn hart sneller slaan De bossen, de vennen, de purperen hei Een dorpje dat past in je hand De Peel en de Kempen en de Meierij M'n heerlijke Brabantse land refr. Dat kleine cafe waar m'n stamtafel staat Een peintje met bomen omrand De boerenkapel speelt een deuntje op straat M'n heerlijke Brabantse land refr. Dat land van m'n jeugd waar je iedereen kent Geen verschil is in rang of in stand Dat land waar je rijk bent al heb je geen cent M'n heerlijke Brabantse land Hmhmhm hmhmhm hmhmhmhmhm Hmhmhmhmhmhmhmhmm Hmhmhm hmhmhm hmhmhmhmhm Hmhmhmhmhmhmhmhm Dit land waar ons moeder ons groot heeft gebracht M'n vriend'lijk gemoedelijke land Dat land waar 't leven nog echt wordt geleefd M'n eerlijke heerlijke, machtige prachtige, gastvrije Brabantse land

Is deze ook op SACD verkrijgbaar?? :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

Citaat van: WimPeu op oktober 28, 2009, 16:00:02
"Deze dure SACD speler heeft welliswaar de mogelijkheden om SACD's af te spelen maar niet de mogelijkheden om de verbeterde geluidskwaliteiten hoorbaar te maken. Daarvoor verwijzen wij u graag naar onze nog duurdere modellen. Wij wensen u veel luisterplezier met deze SACD speler"

:-D  :-D

:schater: :schater:

misschien lezen ze wel mee, daar van SACD..... ?!

HiFi gek

Hier mijn mening over sacd , en dan met name meerkanaals opnamens .

Ten eerste wil ik kwijt dat een meerkanaals opname op sacd of op wat voor geluidsdrager dan ook die specifiek wordt gebruikt voor muziekweergave tegenstrijdig is aan de werkelijkheid , het heeft namelijk niets met een realistische /werkelijkheids weergave te maken .
Ik zal uitleggen wat ik hier mee bedoel .
Als je naar een live optreden /concert kijkt of daarbij zelf aanwezig bent zul je altijd merken dat het podium voor je staat , alle bandleden staan op dat podium voor je de muziek instrumenten te bespelen .
De eerste band die zowel bandleden plaatst op een podium voor je en een x aantal bandleden plaats laat nemen op een podium achter je moet nog opgericht worden voor zover ik weet .
Het heeft namelijk niets met de werkelijkheid te maken zoals het wordt opgenomen in meerkanaals opnamens , je hoort bijvoorbeeld een gitaar of een ander willekeurig muziek instrument uit een achter luidspreker komen terwijl die in werkelijkheid voor je staat te spelen op het podium .
De bedoeling van hoogwaardige audio weergave is om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen , dat berijk je enkel met een 2 kanaals opname en met luidspreker boxen die enkel voor je staan opgesteld en niet ook nog eens achter je .
Zo kun je enkel met een 2 kanaals installatie een realistische diepte in het geluidsbeeld kreëren , met een meerkanaals systeem en opname is dat niet mogelijk omdat het onnatuurlijke geluidsbeeld van alle kanten op je afkomt wat tegenstrijdig is aan de realiteit .

Dat er toch meerkanaals sacd's geproduceerd worden is eigenlijk zo vreemd nog niet .
Commercieel gezien is er namelijk wel een grote markt voor , zo'n opname schijnt voor de gemiddelde bevolkingsgroep wel aantrekkelijk te wezen , er is dus een grote vraag naar .

Het valt ook wel erg op dat de serieuze installaties vrijwel altijd 2 kanaals zijn , dat bewijst al dat de fabrikanten van dat soort apparatuur er zelf ook zo over denken en degene die deze installaties aanschaffen dus ook
Let maar eens op tijdens een hifi show , vrijwel altijd 2 kanaals voor de hoogwaardige sets < enkel B&W loudspeakers op de VAD show geeft weer met meerkanaals systemen .



Groeten  EDWIN  B   


Marvin

het is inderdaad erg vreemd al die artiesten om je heen, dat heb ik hier momenteel ook met een dvd-Audio van Metallica - Black Album. klinkt leuk, maar al die geluidjes om je heen is irritant....!

dat heb op een beurs niet vaak in surround staat lijkt me ook te liggen aan de enigsinds beperkte ruimte, -en het lange tweaken naar een bevredigend eind resultaat. ik ben dit jaar naar de Ces geweest, daar stonden toch heel wat (prof.)  surround installatie's te rammelen. letterlijk rammelen, zo'n stand is niet bestand tegen filmisch geweld.
zelf ben ik toen bij Tannoy geweest, dat was echt een ramp!

maar surround is leuk met een fillmpje en met een spelletje spelen, voor muziek heeft de studio te veel keuze's wat leidt tot rare soundtracks.
dat was in het begin met stereo niet anders toen men van mono af kwam.
het moet even de tijd krijgen, duurd wel lang!!