Versterkers: eigenschappen, keuze's en persoonlijke ervaringen

Gestart door gerard, juli 22, 2009, 20:33:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Op dit moment speel ik met model 7C en 8 buizen voor en eindversterker uit 1958.
Bevalt prima.  clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

#16
Ik heb nog maar weinig versterkers versleten. Begonnen ben ik met een Marantz PM78. Deze heb ik zo`n 7 jaar in gebruik gehad, naar volle tevredenheid. Deze stuurde een paar B&W CDM 7se`s aan. Destijds was ik zeer content met de sound maar nu ik veel meer andere combi`s heb kunnen horen zou ik deze willen betitellen als een wat 'wollige' combi. Mijn smaak heeft zich ontwikkelt naar een meer gedetailleerder sound. Wel ben ik nog steeds allergisch voor harde 's'-klanken.

Ik heb daarna de overstap naar ht gemaakt met een Yamaha 659 receiver en een Infinity Beta speaker set. Voor films top, voor muziek (stereo) te analytisch voor mij. De Yamaha receiver heb ik vervolgens vervangen door een Marantz SR 6001 - dat was een hele verbetering op muzikaal vlak.

Recent heb ik de Infinity Beta`s verkocht en een Focal Chorus 800 5.0 set aangeschaft: een erg fijne combi met de Marantz. Echter bemerkte ik wel dat de receiver het zwaar had met de frontspeakers (816W, een wat gestresst en rommelig geluidsbeeld op hogere volumes). Gezocht heb ik naar een passende eindversterking en deze gevonden in een Rotel RB 1070 (ook nog ff gedacht aan een andere receiver - de SR 8002). Ik ervaar de (stereo-) sound nu als gedetailleerd met volle, strakke bassen, ongeacht het volume.
Ik ben nu een gelukkig man  HB.


Sander.

Paul

Heel wat versterkers zijn bij mij de revue gepasseerd maar waar ik het meeste plezier van heb gehad is de Quad 33/405 voor/eind versterker waar ik nu spijt van heb dat ik deze ooit verkocht heb.



De bijbehorende speakers waren destijds de B&W DM2A.



Wellicht dat ik ooit zo,n set nog eens koop.

Daarna is het PM80 avontuur begonnen en mijn kennismaking met dit forum.  :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mars

 stupid oi

Maar die quad set was en is eigenlijk nog wel een setje waar weinig op aan te merken is ( heb deze combi ook gehad)     
Pas ben ik een setje quad met de 34 pre misgelopen ( ik belde niet op tijd  frusty) clown1 voor 250 voor vv en ev.



Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

Hallo Mars, jij hebt de laatste tijd wel wat geprobeerd:

Laatste anderhalf jaar versterkers;

marantz        pm-17
                   pm-8000
creek            evo
audio valve    predator
classe           cap-101



:-D   en, grote verschillen???
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Citaat van: Paul op juli 23, 2009, 21:56:38
Heel wat versterkers zijn bij mij de revue gepasseerd maar waar ik het meeste plezier van heb gehad is de Quad 33/405 voor/eind versterker waar ik nu spijt van heb dat ik deze ooit verkocht heb.



Apart ogende combi waarvan ik niet zou verwachten dat ze bij elkaar horen qua uiterlijk.
Die koelribben? aan de voorkant zien er wel robuust uit.

Je zegt dat je er veel plezier van hebt gehad; gebruiksgemak of een goede sound?
Had zo'n "oude" versterker nog veel power in huis?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Paul

Citaat van: gerard op juli 23, 2009, 23:04:32
Apart ogende combi waarvan ik niet zou verwachten dat ze bij elkaar horen qua uiterlijk.
Die koelribben? aan de voorkant zien er wel robuust uit.

Je zegt dat je er veel plezier van hebt gehad; gebruiksgemak of een goede sound?
Had zo'n "oude" versterker nog veel power in huis?
Eigenlijk was de Quad 33 een pre welke bij de 303 eind versterker hoorde.
De 303 was goed volgens fabrieks specificaties voor 2x 45 Watt @ 8 ohm before clipping.
De Quad 405 leverde volgens fabrieks specificaties: 2x 100 Watt @ 8 ohm before clipping.

De bouw was vrij conservatief. dat wil zeggen dat de pre was uitgevoerd met din pluggen i.p.v. cinch pluggen en de bekabeling was hand gemaakt d.m.v draad bomen, zoals we vroeger op de technische school geleerd hebben.

Wat wel vooruit strevend was dat de Quad 33 pre uit losse modules bestond welke apart qua gevoeligheid ingesteld konden worden.
Dat gold ook voor de tape print zowel voor de opname als de weergave.

Verder had de Quad 405 geen aan / uit schakelaar alleen een ledje aan de voorzijde zodat je kon zien of deze aan of uit stond ,dus de eind trap werd ingeschakeld d.m.v de pre.

Kan je melden - of ik moet veel mazzel gehad hebben - dat ik in de ruim 30 jaar dat ik deze set gehad hebt Transtec  de toenmalige importeur mijn set 1 keer voor service op de werkbank heeft gehad.

Voor meer info moet je maar googelen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Sander

#22
Ik ben begonnen met een kenwood combi setje.
Deze heb ik dik 10 jaar gehad.
Ik was 16 dat ik dat dingetje kocht van mijn zuur verdiende kranten geld.
Heel lang tevreden geweest met het apparaatje.
Op een gegeven moment begon de cd speler hier en daar te weigeren.
Ik had al een hele tijd de wens om een "echte" geluids installatie te kopen.
Ben toen wat gaan rond neuzen en besloot toen op zoek te gaan naar een reciever.
Ik wou natuurlijk dat het apparaat alles kon en kwam toen uit bij de Marantz sr5002
Tevens heb ik er toen een paar hele mooie B&W cm7 speakers gekocht en me vader gaf me er een oude philips cd speler bij.
Toen kreeg ik van me schoon vader ook nog eens een paar mooie  infinety reverence 80 speakers die bij hem op zolder stonden weg te rotten.
Heel erg tevreden over het geluid bij films, maar met muziek spelen was ik toch nog niet helemaal tevreden.
Ik mocht toen van mijn ex vriendin  een cd speler kopen.( nu 1 maand uit na 7 jaar :cry: )
Plaatsing en timing werd echt verbeterd in mij set.
Ben alleen wel van mening dat het geluid nog niet echt los komt van de speakers.
De breedte is goed maar ik wil meer ruimtelijkheid.
Helaas omdat me vriendin me verlaten heeft, heeft ze de infinety's weer meegenomen   nopompom
Ik heb nu dus een beeldbuis t.v. geen hdmi dvd speler en geen surround speakers meer ( nogmaals  :cry: :cry:)
Omdat ik nu toch geen geld heb om alles uit de surround reciever te halen door nog 3 speakers te kopen en
een scherm en een dvd/blu-ray speler en een subwoofer ,heb ik de conclusie getrokken dat ik eigenlijk veel meer geef om muziek dan om films en beeld.
Omdat mijn speakers naar mijn mening nog veel meer kunnen dan wat ze nu laten horen ben ik van mening dat ik eerst maar eens op zoek moet naar een hele mooie stereo versterker.
Eerst nog even sparen maar denk wel al iets op het oog heb.
http://www.arcam.co.uk/products,fmj,integrated-amplifiers,A38.htm
Heb met de plaatselijke dealer al afgesproken een keer uitvoerig te gaan luisteren.
Ik wil dus ruimtelijkheid, warmte, gevoel, detail (maar weer niet te veel) en plaatsing.
Heeft iemand nog suggesties in dit prijs segment die ik zeker niet over mag slaan?
Het stereo virus heeft werkelijk toegeslagen en nu zonder WAF zijn de remmen los.
Kmoet alleen eerst een wasmachine kopen (anders begin ik zo te stinken)

Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gerard

#23
Citaat van: Sander Nolden op juli 24, 2009, 00:21:56
Heel erg tevreden over het geluid bij films, maar met muziek spelen was ik toch nog niet helemaal tevreden.
(nu 1 maand uit na 7 jaar :cry: )

Hopelijk heeft het één niet met het ander te maken... :|

Arcam lees ik veel goeds over, bovendien ziet 't er strak uit!

edit: Kijk ook eens naar z'n voorganger, de A32. Schijnt beter te presteren; cleaner en ruimtelijker.



Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

scanspeakman

#24
Niet extreem veel apparatuur gehad. Eerst (lang geleden) met een gekregen akai versterker gespeeld. Daarna aan het einde van mijn middelbareschooltijd een Elektuur LFA50-OA klasse A eindversterker gebouwd evenals een een Elektuur "The Pre-amp". Inmiddels beiden ongeveer 15 jaar oud maar bevallen tot op de dag van vandaag nog veel te goed. Toen die werden aangesloten ging er een wereld open, zeker toen er een paar jaar geleden een paar zelfbouw speakers bij zijn gekomen.

In de tussentijd heb ik de voor/eindversterker icm de zelfbouw luidsprekers kunnen vergelijken met een paar andere (modernere) versterkers. In dit geval de Marantz PM7001, een NAD versterker (zware geintegreerde bak, ik meen de S300) en laatst heb ik de voorversterker kunnen vergelijken met de veel nieuwere zelfbouw Elektuur "Relaixed" pre-amp. De Marantz werd compleet weggespeeld. De zelfbouwcombi heeft meer detail, meer controle (met name de basweergave), beter hoog, geluid komt meer los, etc. Kortom; meer van alles. Geen vergelijk. De NAD kwam iets meer in de buurt maar nog steeds minder controle en klonk nog steeds wat saaier. Van de Relaixed had ik erg hoge verwachtingen. Dit is een gebalanceerd ontwerp met aparte voedingen voor de besturing en het audiogedeelte, heeft een relaisgestuurde volumeregeling (vandaar de naam) en de erg goede LM4562 opamps. Ik dacht dat mijn oude preamp met op27 opamp het enorm af zou gaan leggen. Niet dus. Zowel de eigenaar van de relaixed als ikzelf waren van mening dat mijn oude preamp natuurlijker en aangenamer, vooral wat betreft de klankkleur van instrumenten, klonk.

Met het blijft altijd een tricky combinatie met je speakers. Veel mensen op dit forum beschrijven bijvoorbeeld bij hun overstap naar een pm7001 een enorme verbetering. Dat hangt dus maar net van je speakers af. Met mijn scanspeak zelfbouw speakers is dus al het leven eruit. Daar levert de pm7001 niet voldoende power voor. Met makkelijker luidspreker kan het zeker een topper zijn.

Nu ik onlangs de relaixed heb gehoord en laatst naar de hifi-show in De Doelen ben geweest, ben ik qua versterkers weer een beetje tot rust gekomen. Ik had het idee dat er toch na 15 jaar wel wat (veel) beters moest zijn. Mijn soldeerbout begon te jeuken. Aangezien ik elke keer weer denk "thuis klinkt het naar mijn gevoel beter" heb ik minder haast. Alhoewel het bouwen van een Elektuur ExtremA (100watt klasse A bak) toch wel lonkt.

Misschien kan ik nog ergens eens een 2e LFA50-OA op de kop tikken. Een tweede bouwen zit er waarschijnlijk niet meer in omdat een aantal onderdelen niet of nauwelijks meer te krijgen zijn. Laatst had één of andere Belg zijn LFA50 te koop gezet. Ging uiteindelijk voor iets meer dan 100,- weg. Net te laat gezien  :cry: :cry: :cry: . Had ik mooi kunnen bi-ampen. (Mocht iemand er ooit ergens één te koop zien; LAAT HET ME WETEN!)  

Scanspeakman

vielzweck

Citaat van: SB_Marantz op juli 23, 2009, 17:40:06
Op dit moment speel ik met model 7C en 8 buizen voor en eindversterker uit 1958.
Bevalt prima.  clown1

wat een understatement.........   :lol:

rofl   
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

SB_Marantz

#26
Vandaar ook de  clown1


Deze set is er dan ook één van die het pand nooit zal gaan verlaten.  HB

Made by Saul Marantz and Sidney Smith.  HB
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op juli 24, 2009, 11:35:04
Vandaar ook de  clown1


Deze set is er dan ook één van die het pand nooit zal gaan verlaten.  HB

Made by Saul Marantz and Sidney Smith.  HB

Een echte gouwe ouwe , daar mag je inderdaad terecht trots op zijn Wilfred .


Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: mars op juli 23, 2009, 15:20:21
oi

hahaha ,tja ik weet bijna zeker dat Edwin het niet zo bedoeld, maar idd als je het zo stelt dan kom je wel tot jou conclusie Wim.


Achteraf niet echt slim geweest van mij om het verschil zo te omschrijven , stond er niet bij stil dat ik daar reacties op zou ontlokken , heb het dan ook wijselijk verwijderd uit mijn verhaal .
Gelukkig zagen de meeste er wel de humor van in .



Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

#29
Ach wat maakt het uit, het is jou mening.

Neemt niet weg dat ik de 14 uitgebreid zal gaan testen.  :yes:

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM