Citaat van: SB_Marantz op juli 17, 2009, 18:28:37
Ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Een eindversterker die de dynamiek vergroot?
Dynamiek zit in de muziek en met de stijgtijd en slewrate zit het altijd wel goed.
Waar baseer je op dat een eindversterker een strakkere bas zal afleveren?
In vergelijk met wat?
Tuurlijk zit de dynamiek in de muziek, maar ik merk dat de weergave van de dynamiek door 2 factoren beïnvloed wordt, door de bron en de eindversterker. Maar ben akkoord als het niet in de opname steekt het er niet uitkomt. Bij de eindversterker denk ik dat het vooral het vermogen is die een invloed heeft op het dynamiek, waarschijnlijk doordat het groter vermogen de luidsprekers gemakkelijker aanstuurt. Ik denk dat dit ook de reden is waarom een eindversterker een invloed zal hebben op de bas weergave.
Je kan mijn uitspraak ook omkeren, ik wilde zeggen dat de eindversterker invloeden zal geven die je zal waarnemen in dynamiek, het laag, terwijl de voorversterker eerder de klankkleur bepaald, zoals Marantz gekend staat voor een warme klank.
Zo herkende ik die warme klank op mijn Marantz SR7500, SR8002, maar ook op de AV8003-MM8003 in de set van THX-UltraII of de set van Ken Ishiwata terwijl zij andere speakers hebben.
Speakers hebben inderdaad een invloed op het geluid. Of ze de klank bepalen hangt er eigenlijk vabaf wat met klank bedoeld wordt. Maar alle speakers die ik al hoorde op een Marantz hadden toch telkens de typische warme geluid (bij Stadium III, bij THX-UltraII, bij Ken Ishiwata en bij mij thuis met mijn drie speakersets die ik heb gehad). Maar qua detail zit er wel veel verschil in.
En ik geef dan ook toe dat mijn grootste prestatie winst telkens te vinden is geweest in de speakers die in heb vervangen.