Sinds ik een PM8200 naast mijn SR7000 heb ik een flinke verbetering weten te realiseren. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de gedachte dat de invloed van een versterker nihil zou zijn op de geluidskwaliteit. Dat hangt nog altijd af van de kwaliteit van je speakers en de mate waarin je eigen gehoor zich ontwikkelt heeft. Het is een gegeven dat lang niet iedereen verschillen hoort. Je moet daarin getraind zijn, maar tegelijk ook voor jezelf een duidelijk beeld hebben van wat je wilt horen om de veranderingen die je opmerkt als aangenaam of niet te kunnen classificeren. Ik hoor tot een bepaalde mate verbeteringen in het geluidsbeeld, op een gegeven moment houdt het bij mij op. Je moet ook in staat zijn om klanken te onthouden, en dat werkt alleen goed op je eigen set, want die ken je door en door.
Een goed voorbeeld is ten tijde van de introductie van de CD10 van Marantz. Deze vond ik geweldig klinken, kostte toen wel 3000 gulden o.i.d. Ik heb toen nog verschillende andere CD spelers uit dezelfde prijs categorie beluisterd maar kon toen geen objectieve voorkeur uitspreken.
Nu jaren later is het anders. Ik heb meer kennis van muziek en weet hoe e.e.a. kan klinken. Ik weet wat ik wil horen en ga opzoek naar apparatuur dat aansluit bij mijn beleving van muziek en zo dicht mogelijk mijn idealen benaderd voor dat geld dat ik er voor over heb. Mijn idealen zijn tweeledig, in de zin van klank en looks.
Dat je zelf niets meer waarneemt, of dat gene dat je hoort niet onder woorden kunt brengen, wil nog niet zeggen dat er geen verschillen zijn. Om het dan op de hormoon spiegel of weet ik wat voor gemoedstoestand te schuiven spreekt van weinig flexibiliteit om begrip voor een ander te hebben.