Vraag: Wat bepaald nu de klank? (Voorversterker of de Eindversterker)

Gestart door Jeroen, juli 17, 2009, 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeroen

Ik vraag me al een lange tijd iets af wat betreft de invloed tussen voorversterker en eindversterker. Dit vraag ik eigenlijk om het feit dat het heel moeilijk is om Homecinema en Stereo te combineren. Ik wil eigenlijk wel weten wat jullie hier van vinden. Je kunt het op veel verschillende manieren oplossen, zoals een andere eindversterker toevoegen aan een homecinema receiver. Ik zelf zit met de vraag of een goede voorversterker die aangesloten word op de eindversterker van de receiver ook een verbetering teweeg brengt (bv een SR9600 die draadbruggetjes heeft waar voor en eindversterker gesplitst kan worden). Bij andere receivers die dit niet hebben word het een moeilijk verhaal natuurlijk want bij deze kan men niet de eindversterker apart voeden zonder de volume in te stellen.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

dmeerpa

De klank zal voornamelijk bepaald worden door de voorversterker.
De stereo eindversterker zal meer dynamiek en plaatsing creëren. Vaak ook een strakeren bas afleveren.

Maar de klankkleur is een eigenschap van de voorversterker
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Paul

  stupid Ben het in deze volledig met m,n naamgenoot eens.
Heb bij Marco en ook bij Wilfred thuis een vergelijk gedaan en het is de pre die er voor verantwoordelijk is. :yes:
Hoewel er op andere fora,s anders beweerd wordt. :-P  clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#3
Als antwoordt op: ''Wat bepaald de klank?'' zeg ik de speakers.
Het aandeel van de versterker is hierin gewoon te klein.
Sommigen zeggen zelfs nihil!!
Binnenkort houden we een vergelijk met een pro schakelkast.  HB
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op juli 17, 2009, 17:23:27
Als antwoordt op: ''Wat bepaald de klank?'' zeg ik de speakers.
Het aandeel van de versterker is hierin gewoon te klein.
Sommigen zeggen zelfs nihil!!
Binnenkort houden we een vergelijk met een pro schakelkast.  HB

Je hebt gelijk wat mij betreft als je zegt dat speakers voor het grootste deel de klank bepalen.
Maar de voorversterker is wat mij betreft absoluut niet te verwaarlozen! Soms zijn de verschillen klein, soms heel groot.
Qua eindversterker heb ik dezelfde ervaringen als dmeerpa noemde.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Citaat van: SB_Marantz op juli 17, 2009, 17:23:27
Als antwoordt op: ''Wat bepaald de klank?'' zeg ik de speakers.
Het aandeel van de versterker is hierin gewoon te klein.
Sommigen zeggen zelfs nihil!!
Binnenkort houden we een vergelijk met een pro schakelkast.  HB
Persoonlijk heb ik heel andere ervaringen betreffende de rol van een voorversterker. Voorheen had ik een Yamaha - Infinity combi welke voor mijn smaak te analytisch was, onprettig. De Yamaha (receiver) heb ik toen vervangen door een Marantz (receiver): de scherpe rand van het geluid was verdwenen. Deze combi was een hele verbetering in het geluid welke zelfs door mijn ma met een gehoorapparaat links en rechts waarneembaar zou zijn, dus zeer zeker niet 'nihil'  8-).


Sander.

SB_Marantz

Met Yamaha heb ik toch wel wat positieve ervaringen opgedaan.
Laatst eentje gerepareerd en daarna met de eigenaar beluisterd.
Ik kon niets van dat scherpe ontdekken en ook op de scope met toongenerator was een mooi gelijkmatig verloop te zien tot 20 Khz binnen 0,5 dB.

Ik heb zelf ook een paar Infinity's gehad waaronder de Kappa 7.
Een vriend van me heeft de Kappa 9 en de RS-1B.
De Kappa 9 vind ik veruit de mooiste.
De 1B's klinken erg blikkerig en schel.
Zo zie je maar dat de ene speaker de andere niet is van dezelfde fabrikant.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#7
Citaat van: dmeerpa op juli 17, 2009, 16:49:41
De klank zal voornamelijk bepaald worden door de voorversterker.
De stereo eindversterker zal meer dynamiek en plaatsing creëren. Vaak ook een strakeren bas afleveren.

Maar de klankkleur is een eigenschap van de voorversterker


Ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Een eindversterker die de dynamiek vergroot?
Dynamiek zit in de muziek en met de stijgtijd en slewrate zit het altijd wel goed.

Waar baseer je op dat een eindversterker een strakkere bas zal afleveren?
In vergelijk met wat?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Paul op juli 17, 2009, 16:54:55
 stupid Ben het in deze volledig met m,n naamgenoot eens.
Heb bij Marco en ook bij Wilfred thuis een vergelijk gedaan en het is de pre die er voor verantwoordelijk is. :yes:
Hoewel er op andere fora,s anders beweerd wordt. :-P  clown1


Weet je 100% zeker dat het geen suggestie is geweest Paulie?
Hoewel ik ook wat klankkleur verschil meende waar te nemen wacht ik toch nog even af tot na het pro vergelijk waar jij ook bij zult zijn.  :-D :-D :-D :wink:
Niets is zo veranderlijk als den mensch en het Nederlansche weer heh?!!  clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Betreffende de Yamaha receiver: ik beweer niet dat deze een slechte receiver is, in tegendeel, het zelfde geld voor Infinty speakers, mijn feedback heeft dan ook enkel en alleen betrekking op:
Wat bepaald nu de klank? (Voorversterker of de Eindversterker).

CiteerDe klank zal voornamelijk bepaald worden door de voorversterker.
De stereo eindversterker zal meer dynamiek en plaatsing creëren. Vaak ook een strakeren bas afleveren.

Maar de klankkleur is een eigenschap van de voorversterker
Dit kan ik alleen maar beamen nadat ik recent mijn keten heb voorzien van een eindversterker.

Sander.

TurboMarco

In mijn situatie bepaald de vv de klank,de ev speelt een kleinere rol.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Citaat van: SB_Marantz op juli 17, 2009, 18:40:03

Weet je 100% zeker dat het geen suggestie is geweest Paulie?
Hoewel ik ook wat klankkleur verschil meende waar te nemen wacht ik toch nog even af tot na het pro vergelijk waar jij ook bij zult zijn.  :-D :-D :-D :wink:
Niets is zo veranderlijk als den mensch en het Nederlansche weer heh?!!  clown1
Je hebt zelf aangegeven dat er tussen mijn rotel pre en jouw marantz pre duidelijk een verschil was waar te nemen en hebben daar later telefonisch nog flink op door gefilosofeerd.
Omdat nu opeens als suggestie te verwoorden ben ik niet met je eens.
Nogmaals dit vergelijk is ook bij Marco thuis gebeurd en menig forumlid daar aanwezig kan de waargenomen verschillen bevestigen.
Maar goed ga er geen welles / nietes spelletje van maken.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#12
Ja dat heb ik inderdaad aangegeven omdat ik het op dat moment zo waargenomen heb.
Hetzelfde geld voor dat kabelverhaal weet je nog?

Toen was het de omgekeerde wereld.

Binnenkort zal het wel duidelijk worden wat wel en wat niet het geval is.  :yes:



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Slashhead

Sinds ik een PM8200 naast mijn SR7000 heb ik een flinke verbetering weten te realiseren. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de gedachte dat de invloed van een versterker nihil zou zijn op de geluidskwaliteit. Dat hangt nog altijd af van de kwaliteit van je speakers en de mate waarin je eigen gehoor zich ontwikkelt heeft. Het is een gegeven dat lang niet iedereen verschillen hoort. Je moet daarin getraind zijn, maar tegelijk ook voor jezelf een duidelijk beeld hebben van wat je wilt horen om de veranderingen die je opmerkt als aangenaam of niet te kunnen classificeren. Ik hoor tot een bepaalde mate verbeteringen in het geluidsbeeld, op een gegeven moment houdt het bij mij op. Je moet ook in staat zijn om klanken te onthouden, en dat werkt alleen goed op je eigen set, want die ken je door en door.
Een goed voorbeeld is ten tijde van de introductie van de CD10 van Marantz. Deze vond ik geweldig klinken, kostte toen wel 3000 gulden o.i.d. Ik heb toen nog verschillende andere CD spelers uit dezelfde prijs categorie beluisterd maar kon toen geen objectieve voorkeur uitspreken.
Nu jaren later is het anders. Ik heb meer kennis van muziek en weet hoe e.e.a. kan klinken. Ik weet wat ik wil horen en ga opzoek naar apparatuur dat aansluit bij mijn beleving van muziek en zo dicht mogelijk mijn idealen benaderd voor dat geld dat ik er voor over heb. Mijn idealen zijn tweeledig, in de zin van klank en looks.
Dat je zelf niets meer waarneemt, of dat gene dat je hoort niet onder woorden kunt brengen, wil nog niet zeggen dat er geen verschillen zijn. Om het dan op de hormoon spiegel of weet ik wat voor gemoedstoestand te schuiven spreekt van weinig flexibiliteit om begrip voor een ander te hebben.

WimPeu

Ik sluit mij volledig bij Slashead aan. Ook ik heb een behoorlijke verbetering met mijn EV geconstateerd. Daar kan geen kabel tweak tegen op. Wel moet ik zeggen dat de klankkleur idd niet wordt beinvloed maar de controle over de speakers nam enorm toe. Met voelbaar meer gemak worden heftige passages in zowel muziek als film nu weergegeven.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES