ff een fototje plaatsen en hop een paar uur later weer 1,5 pagina erbij
Citaat van: dmeerpa op mei 10, 2009, 19:51:07
Ik vraag me af of je resultaat niet beter zou zijn door je signaal op het laag te laten toekomen. Ooit ergens gelezen dat vooral het lage dikke draad (geledier) vraagt.
Ik heb van alles geprobeerd, maar dit geeft voor mij de beste weergave.
Als ik de kabels op de LF aansluit of kruislings geeft een mindere weergave dan beide op HF.
Mijn luidsprekers zijn een 2,5-weg systeem.
De tweeter en de bas/mid (volledig frequentie bereik) zitten op de HF aansluiting, alleen de onderste woofer (doet een paar oktaven tot zo'n 200 Hz) zit op de LF aansluiting. Het is dus belangrijk dat het hoorbare deel (HF) zo min mogelijk overgangen heeft, bij de lage tonen is dat minder belangrijk.
Citaat van: mischa op mei 10, 2009, 21:42:07
Dit is natuurlijk pure onzin. Je zet een spanning op de speakers. Al naar gelang de impedantie van het achterliggende netwerk gaat er een bepaalde stroom vanuit de klemmen de speaker in. Je mag er vanuit gaan dat de woofer het meeste energie vraagt, waardoor daar ook de meeste stroom naartoe zal vloeien. Hierdoor is het beter om op de LF-aansluitingen te voeden en via de kabeltjes naar HF te gaan. Waarom er in een manual staat dat je het beste op de HF-aansluiting zou kunnen voeden is waarschijnlijk omdat er anders details verloren zouden kunnen gaan vanwege de brakke kwaliteit van de standaard brugjes.
De verdeling van de stroom zal eerder 90% voor het laag en 10% van het hoog zijn als 67-33.
Groeten,
Mischa
Bij mij zal dat dus anders liggen omdat één woofer + tweeter op de HF zitten en een losse woofer met beperkt frequentie bereik op de LF. Dus wordt het misschien wel 65% voor het "hoog" en 35% voor het "laag".
Citaat van: marvin op mei 10, 2009, 19:19:49
nu komen we ergens....
de dikte van jou draad is een enkele ader uit de mijne....
Bovendien heb ik gemerkt dat bij dikke tot zeer dikke brugjes het geluid niet positief veranderde, vandaar maar eens geëxperimenteerd met juist extra dunne brugjes. Op de foto is te zien is welke mijn voorkeur genieten
Less is more
Probeert u thuis ook maar eens met bijv. 3 draadjes cat5 in één brugje of een draadje van 0,75 mm2