luidsprekers brugjes

Gestart door dakota, april 12, 2009, 17:26:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mischa

Citaat van: BernHardN op mei 09, 2009, 22:35:56
wil je hiermee concluderen dat koper beter geleid dan goud  :schater:
stroom neemt de weg van de minste weerstand......... hoe dun dat laagje goud ook is het is altijd beter dan koper

Heer Bernard,
Spijkert uw materiaalkennis bij. Men gebruikt echt geen goud omdat het goed geleidt, maar omdat het minder snel corrodeert omdat het een edelmetaal is.

Goud heeft een soortelijke weerstand van 0,022 Ohm x mm2/ m, koper scoort hier bijna 28% beter met 0,0172 Ohm x mm2/m.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Marvin

je eigen persoonlijke beleving is de grootste "tweak" die er is, je interpreteerd zoals je je op dit specifieke moment voelt. je muziale beleving is dus telkens anders, je oren zijn zo slecht nog niet, dat wat je koppie er verder mee doet wisseld nogal...
en als je een verschil wilt horen, dan ga je dat ook horen. dat  bedenk je er gewoon even bij...
niets mis mee, maar is zonder dat gerommel dus ook mogelijk....  :-)

als je van een live-optreden komt dan kan het zomaar zijn dat je je eigen installatie even niet meer waardeerd, puur doordat je 2 uur lang op +100db voor een podium hebt gestaan.
thuis is er niets veranderd, maar je beleving is op dat moment totaal anders...
dit is een extreem voorbeeld natuurlijk, maar dit doe je elk moment van de dag in kleine mate...

om je voor mijn geval een idee te geven, mijn brugjes zijn puur koper.
dus ik ga me hier hoe dan ook geen zorgen om maken...   :-)


BernHardN

Citaat van: mischa op mei 09, 2009, 22:42:32
Heer Bernard,
Spijkert uw materiaalkennis bij. Men gebruikt echt geen goud omdat het goed geleidt, maar omdat het minder snel corrodeert omdat het een edelmetaal is.

Goud heeft een soortelijke weerstand van 0,022 Ohm x mm2/ m, koper scoort hier bijna 28% beter met 0,0172 Ohm x mm2/m.

Groeten,
Mischa

sorry, was even in de war met zilver.. redface

mischa

Kan gebeuren. Had ik een tijd geleden ook. Dan ga je je er weer eens in verdiepen en kom je tot de conclusie dat er wel wat wegslijt door de jaren. Ik weet met dezelfde ervaring hoe het voelt.  :-D :-D

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

gerard

Mijn luidsprekerbrugjes zijn ook van puur koper, maar dan wel van een zelfde stukje luidsprekerkabel, zo kort mogelijk.

De brugjes zijn de halve doorsnede van de LS kabel; er gaat ook maar hooguit de helft van het vermogen doorheen van wat naar de luidspreker gaat.
Volgens mijn gehoor is het laag met deze brugjes een fraktie gecontroleerder/strakker dan met de standaard vergulde plaatjes.

Citaat van: marvin op mei 09, 2009, 23:08:39
....
als je van een live-optreden komt dan kan het zomaar zijn dat je je eigen installatie even niet meer waardeerd, puur doordat je 2 uur lang op +100db voor een podium hebt gestaan.
....

Volgens mij valt het je dan niet eens meer op dat er helemaal geen brugjes tussen zitten  clown1
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

nu komen we ergens....  :-D

de dikte van jou draad is een enkele ader uit de mijne....  :-D



de brugjes zitten op me surroundspeakers, dit is het front..

Marvin

er gaat trouwens niet de helft van het vermogen doorheen hoor, zou wel héél erg apart klinken wanneer je de woofers met 15watt aanstuurd en de tweeters met 7.5.
dat is gewoon dezelfde belasting die er doorheen komt. het filter wordt nog steeds als één geheel gezien door de versterker.
dunner is nog steeds geen probleem, dat maakt met een stukje van een centimeter niets uit...

dmeerpa

Citaat van: gerard op mei 10, 2009, 19:03:19
Mijn luidsprekerbrugjes zijn ook van puur koper, maar dan wel van een zelfde stukje luidsprekerkabel, zo kort mogelijk.

De brugjes zijn de halve doorsnede van de LS kabel; er gaat ook maar hooguit de helft van het vermogen doorheen van wat naar de luidspreker gaat.
Volgens mijn gehoor is het laag met deze brugjes een fraktie gecontroleerder/strakker dan met de standaard vergulde plaatjes.

Volgens mij valt het je dan niet eens meer op dat er helemaal geen brugjes tussen zitten  clown1

Ik vraag me af of je resultaat niet beter zou zijn door je signaal op het laag te laten toekomen. Ooit ergens gelezen dat vooral het lage dikke draad (geledier) vraagt.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

Marvin

in de manual van mijn surrounds (Tannoy Sensys DC2) staat dat het moet binnen komen via de High-sectie.
in de praktijk komt het erop neer dat je dat niet gaat horen.
zelfs bij een vriend van me stond de plus op High en de min op Low...
dat hoor je niet.... !

Vlearmoes

Citaat van: gerard op mei 10, 2009, 19:03:19
Mijn luidsprekerbrugjes zijn ook van puur koper, maar dan wel van een zelfde stukje luidsprekerkabel, zo kort mogelijk.

De brugjes zijn de halve doorsnede van de LS kabel; er gaat ook maar hooguit de helft van het vermogen doorheen van wat naar de luidspreker gaat.
Volgens mijn gehoor is het laag met deze brugjes een fraktie gecontroleerder/strakker dan met de standaard vergulde plaatjes.

Volgens mij valt het je dan niet eens meer op dat er helemaal geen brugjes tussen zitten  clown1

Gerard;   de rechter plug (+) kan onderin  :roll:

luister ook eens of dat verschil gaat maken  :wink:

De invoer(+) via laag-mid, en hoog(-) er weer uit

Zo heb ik ook altijd gewerkt met single wire
Nu alles gebi-amped(fronts) en bi-wired(de 3 overigen)
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

Hè  dmeerpa is me net voor  :evil:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

dmeerpa

Citaat van: Vlearmoes op mei 10, 2009, 19:56:43
Hè  dmeerpa is me net voor  :evil:

Het leven is voor de rappe hé.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

mischa

Citaat van: marvin op mei 10, 2009, 19:32:05
er gaat trouwens niet de helft van het vermogen doorheen hoor, zou wel héél erg apart klinken wanneer je de woofers met 15watt aanstuurd en de tweeters met 7.5.
dat is gewoon dezelfde belasting die er doorheen komt. het filter wordt nog steeds als één geheel gezien door de versterker.
dunner is nog steeds geen probleem, dat maakt met een stukje van een centimeter niets uit...

Dit is natuurlijk pure onzin. Je zet een spanning op de speakers. Al naar gelang de impedantie van het achterliggende netwerk gaat er een bepaalde stroom vanuit de klemmen de speaker in. Je mag er vanuit gaan dat de woofer het meeste energie vraagt, waardoor daar ook de meeste stroom naartoe zal vloeien. Hierdoor is het beter om op de LF-aansluitingen te voeden en via de kabeltjes naar HF te gaan. Waarom er in een manual staat dat je het beste op de HF-aansluiting zou kunnen voeden is waarschijnlijk omdat er anders details verloren zouden kunnen gaan vanwege de brakke kwaliteit van de standaard brugjes.

De verdeling van de stroom zal eerder 90% voor het laag en 10% van het hoog zijn als 67-33.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Marvin

wel goed lezen, de stroom door het draadje (of brugje) is dezelfde als die aan de directe draad.
dat de driver iets anders vraagt is wat anders, het signaal van de versterker door je draad en brugje is gelijk.


mischa

Neen, de spanning is gelijk, niet de stroom. Er loopt veel meer stroom naar de bas dan naar de tweeter.

Als je denkt dat het anders is, ga je maar eens eerst meten.  :wink:

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified