Ik ben net terug van de Hifi show in Alkmaar in het AZ stadion .
De Focal : Scala Utopia Beluisterd van 20.000 euro per paar , klonk wel goed ruimtelijk .
Maar de kombinatie van de boxen en de kabels en de Sugden elektronica kon mij niet echt bekoren , ik kreeg het er niet warm van .
Ik zou deze kombinatie nooit in huis willen .
De importeur deelde mij nog iets heel opmerkelijks mee , zie hieronder .
In het voorjaar organiseerd de importeur een show rond het topmodel de Focal : Grande Utopia van 135.000 euro .
Ik vroeg of dan dezelfde Sugden installatie ook hiervoor ingezet gaat worden waarop geantwoord werd , neeeeee dan pakken wij het serieus aan wat de elektronica / kabels betreft .
Dus met andere worden , ze gaven zelf toe dat je deze Focal : Scala Utopia met de Sugden kombinatie maar niet serieus moet nemen , altans zo kwam dat over bij mij omdat dat mij nogal lachend werd medegedeeld door de importeur .
Een beedje vreemd naar mijn idee , je zou toch verwachten van een importeur dat ze alleen apparatuur samenvoegen die een ideale match vormen met elkaar ongeacht het type luidsprekerbox .
Verder vond ik de grote flop van de show de MBL set van 155.000 euro , ik vermoed dat een gemiddelde set van ± 15.000 euro een stuk beter klinkt .
Afgrijselijk scherp hoog , zang weergave met heel scherpe sssss klanken , veel te helder midden , geen sportje warmte te bekennen .
Te gek voor worden gezien de astronomische prijs .
De set van importeur : Musical Reality met de Von Schweikert boxen en de KR elctroniks versterkers viel ook zwaar tegen , dit is ook een set van ver over de 100.000 euro .
Mijn eigen installatie klinkt daarentegen heel wat beter voor maar een schijntje van dat bedrag , die sets die worden maar schijbaar bij elkaar gevoegd zonder dat er eerst uitvoerig wordt getest of de hele kombinatie wel goed bij elkaar past .
De enige twee importeurs die het het wel goed voor elkaar hadden naar mijn mening was de Thiel luidspreker importeur , hier kwam het geluid wel goed los en was er diepte en veel breedte en micro informatie waarneembaar .
Op deze set heb ik niets negatiefs op aan te merken .
De Accuphase importeur had de meest spektaculaire set samengesteld met Cabasse boxen , enorm krachtige dynamiek , geheel losse weergave , heel veel breedte en als enigste een aangename klankkleur .
Ook dit was een set van ver over de 100.000 euro .
Alle niet genoemde importeurs vond ik ook erg tegenvallen , ik had er veeeeel meer van verwacht .
Groeten EDWIN B