B&W 704 VS Focal Chorus 816v

Gestart door WimPeu, februari 19, 2009, 18:03:52

Vorige topic - Volgende topic

WimPeu

Citaat van: WimPeu op februari 22, 2009, 19:44:41
Vandaag het een en ander kunnen vergelijken.
De test werd er niet makkelijker op door dat ik ook nog de beschikking kreeg oven 2 eind versterkers. nl. een Classe CAV-75 eindversterker en een Rotel RB 980BX Eindversteker.

Test ging met de Marantz SR-8002 en met zowel de Rotel als de Classe eindversterker via de pre-out van de SR.
Daar zat hem wat mij betreft de kneep. 

Ik zal morgen als ik even wat meer tijd heb mijn bevindingen doen.

Eerst even een biertje en alles even weer in de oude stuatie herstellen. (Wat een gedoe zo'n vergelijkend waren onderzoek zeg!!)

Lator!!!

Zo even tijd voor mijn bevindingen.

Ik vind het altijd erg moeilijk om wat je hoord en ervaart op geluids gebied onder woorden te brengen. Termen als: transparant, lucht, detaillering enz. kan ik persoonlijk niet zo heel veel mee.

In de basis set up met de SR-8002 en de Focals/B&W's hebben de Focals mij wel erg overtuigd. De match met Marantz is gewoon beter te noemen. Vooral met wat steviger muziek (Rock) geven de Focals duidelijk meer body of zeg maar druk. Daar in tegen met wat meer pop/fusion achtige muziek (Sting/Steely Dan) kwam wat mij betreft de rust van de B&W's beter over. De Focal's leken een beetje schreeuwerig.

Met de Rotel als eind versterker kregen zowel de Focal's als de B&W's meer detail. Deze 'push' konden de 704's goed hebben en de Rock werdt er duidelijk minder 'rommelig' van. Voor de Focal's was dit voor mijn gevoel een beetje te veel van het goede. Goed, ik hou wel van een stevig stukkie muziek dus niet echt een probleem.

Met de Classe CAV-75 (gebrugd naar 2 keer 150 watt) kwamen de 704's en de Focal's echt tot leven. Het zijn natuurlijk details zo lang je niet een 'dedicated' pre gebruikt. Ben erg nieuwsgierig hoe dat zou klinken.

Na al die jaren veel met B&W speakers gedraaid te hebben merk ik dat ik op de een of andere manier B&W als referentie ben gaan beschouwen. Als ik een tijd naar de Focals had geluisterd verlangde ik stiekum alweer naar de B&W's. Zeker met de Classe erbij. Toch sta ik nog steeds in twijfel en heb de B&W's te koop staan . Als ik de vraagprijs kan krijgen wil ik de Focal Chorus 816w wel gaan proberen. Als ik niet mijn geld krijg blijven de B&W's staan.

Mijn conclusie is dat je in deze vergelijking op het ene punt wat wint en op het andere punt echt wel wat verliest. Ik weet dat B&W hier op het forum door velen verketterd wordt. Dat moet ieder voor zich weten. Ik had (zeker met al die negatieve B&W ervaringen van forum leden) een veel grotere winst verwacht. In de zoek tocht naar 'mijn' geluid kon Marantz wel eens de zwakkere schakel zijn ipv B&W. (oef, gewaagde uitspraak hier :-D) Als ik mijn hart volg en echt voor 'mijn' geluid wil gaan moet ik de B&W's aanhouden en zorgen voor Classe eind versterking met een Multi Channel Pre (AV-8003 oid), in ieder geval een up-to-date (lees HDMI DTS-HD ed.) model. Maar ach, zo heb ik de komen tijd (jaren??) weer iets om naar toe te werken.

PFF dat worden weer leuke gesprekken met de WAF!!!!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

dmeerpa

Als jouw hartje zegt de B&W te houden moet je dit doen. smaken verschillen nu eenmaal. Echter je de B&W's nu vergeleken met slechts één paar andere speakers. Je zou nu ook voordat je overhaaste beslissingen neemt, ook eens totaal andere speakers kunnen beluisteren. Gezien je niet volledig overtuigt bent kan je voorlopig de B&W houden, en ondertussen eens rondkijken wat er nog allemaal op de markt te vinden is. Zoals ik reeds eerder in dit topic vertelde vond ik mijn Wharfedale Opussen toch beter klinken dan de Focal's. Misschien kan je eens kijken of een winkel een paar Wharfedale EVO's wilt uitlenen, om in de prijsklass van de Focal's te blijven.

Uiteindelijk moet receiver en speakers matchen. En ik denk dat classé en B&W wel goed matchen. Op beurzen zie je B&W ook de Classé componenten gebruiken (zie o.a VAD 2007). En zie ook jou ervaring met de callsé eindversterker. En dan heb je ook nog smaken die verschillen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Mexicaanse Hond

Citaat van: WimPeu op februari 27, 2009, 09:47:19
Ik vind het altijd erg moeilijk om wat je hoord en ervaart op geluids gebied onder woorden te brengen. Termen als: transparant, lucht, detaillering enz. kan ik persoonlijk niet zo heel veel mee.
Het is een beetje hetzelfde als de taal die wijnschrijvers gebruiken. Het is natuurlijk ook inherent aan het omschrijven van zintuiglijke waarnemingen. Dat is zo'n complexe materie dat je er veel woorden voor nodig hebt om het enigszins te kunnen omschrijven. Je gebruikt zelf ook termen als schreeuwerig en rommelig laag. Ik denk dat de meeste audiofielen wel begrijpen wat je daarmee bedoelt.

HiFi gek

WIM PEU                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Als het om B&W gaat hou ikzelf meer van een Rotel combinatie i.p.v. een Classé combinatie .
Smaken verschillen uiteraard hierin .

B&W klinkt over het algemeen wat laid back wordt vaak gezegt , ik weet niet of dit voor alle types geld , wel voor de 800 serie naar eigen ervaring .
Jouw bevinding over de 704 komt hier ook mee overheen .

Mijn eigen Focal's zijn duidelijk prominenter aanwezig met de weergave dan de alle door mij beluisterde diverse B&W 800 serie luidsprekers .
Mijn Focals blinken vooral uit in een zeer transparante/luchtige weergave en in het laag , daar zijn de diverse B&W 800 serie luidsprekers weer duidelijk minder in , en dat dan op mijn installatie wel te verstaan .
Dat kan ook weer anders uitpakken met een ander merk versterker / cd speler / kabels .

Groeten  EDWIN  B

WimPeu

Zo pas mijn B&W's verkocht voor mijn vraagprijs. :cry:

Nu stort ik mij op het Focal gebeuren...binnenkort meer nieuws. byebye
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bramdg

Citaat van: WimPeu op februari 28, 2009, 22:05:24

Wat was de vraagprijs eigenlijk voor jouw b&w's ?
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

WimPeu

Citaat van: bramdg op februari 28, 2009, 22:10:05
Wat was de vraagprijs eigenlijk voor jouw b&w's ?

€1200,- Netjes dacht ik. Nieuw zijn ze nog altijd €2200,-

dmeerpa

IK zou toch eerst nog naar iets anders gaan luisteren. Uiteindelijk heb je enkel maar de B&W en de Focal's gehoord.

Bijvoorbeeld de Wharfedale Evolution² 40. Kosten nieuw 1100€ het paar.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

Mexicaanse Hond

Citaat van: WimPeu op februari 28, 2009, 22:05:24
Parting is such sweet sorrow.  :-(

HiFi gek

Probeer inderdaad naar zoveel mogelijk merken boxen te luisteren .
En dan wel in je eigen woonkamer en je eigen akoustiek , dit is erg belangrijk .
Dus eerst bij een dealer luisteren of het bevalt en dan vragen of je ze thuis kunt beluisteren , zoniet een demo regelen bij een andere dealer .

Groeten   EDWIN  B

WimPeu

Ik ben eigenlijk naar een 2e hands setje op zoek. Eenvoudig omdat je dan meer speaker voor je geld kunt kopen.
Zo staan er op het HT Forum deze Kef Reference Model Three~Two te koop. Heb ik ook veel goeds over gehoord. Bij Theo staat ook iets dergelijks en dat klonk (understatement) niet slecht. :wink:
Zou ik ook wel eens willen horen op mijn set, maar dat is dan weer het probleem van 2e hands natuurlijk. frusty

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85484.0

dmeerpa

Citaat van: WimPeu op maart 01, 2009, 14:11:10
Ik ben eigenlijk naar een 2e hands setje op zoek. Eenvoudig omdat je dan meer speaker voor je geld kunt kopen.
Soms betaal je de naam ipv de prestaties  :angel:
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

WimPeu

Citaat van: dmeerpa op maart 01, 2009, 14:14:32
Soms betaal je de naam ipv de prestaties  :angel:

Vandaar dat ik hier ben voor info van betrouwbare mensen :-D

cheese

ik heb bij correct de Wharfedale evolution 40 4n 50 mogen horen en dat klinkt erg goed kan ik je vertellen....en ze zijn bij Correct ook erg afgeprijsd op het moment.....

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Maurice

Hallo Wim,

Klinkt goed je verhaal, ik herken het wel, al heb ik een andere smaak.
Wat je zoekt, blijkt uit je verhaal, is eigenlijk èn geen B&W èn geen Focal. Probeer dan eens Dali, net even rustiger dan Focal en wat meer laid-back geluid.
En laat je door niemand gek maken, jouw smaak telt, net als de match bij de rest van je set. Als jij B&W mooi vindt, dan is dat zo ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude