Citaat van: WimPeu op februari 22, 2009, 19:44:41
Vandaag het een en ander kunnen vergelijken.
De test werd er niet makkelijker op door dat ik ook nog de beschikking kreeg oven 2 eind versterkers. nl. een Classe CAV-75 eindversterker en een Rotel RB 980BX Eindversteker.
Test ging met de Marantz SR-8002 en met zowel de Rotel als de Classe eindversterker via de pre-out van de SR.
Daar zat hem wat mij betreft de kneep.
Ik zal morgen als ik even wat meer tijd heb mijn bevindingen doen.
Eerst even een biertje en alles even weer in de oude stuatie herstellen. (Wat een gedoe zo'n vergelijkend waren onderzoek zeg!!)
Lator!!!
Zo even tijd voor mijn bevindingen.
Ik vind het altijd erg moeilijk om wat je hoord en ervaart op geluids gebied onder woorden te brengen. Termen als: transparant, lucht, detaillering enz. kan ik persoonlijk niet zo heel veel mee.
In de basis set up met de SR-8002 en de Focals/B&W's hebben de Focals mij wel erg overtuigd. De match met Marantz is gewoon beter te noemen. Vooral met wat steviger muziek (Rock) geven de Focals duidelijk meer body of zeg maar druk. Daar in tegen met wat meer pop/fusion achtige muziek (Sting/Steely Dan) kwam wat mij betreft de rust van de B&W's beter over. De Focal's leken een beetje schreeuwerig.
Met de Rotel als eind versterker kregen zowel de Focal's als de B&W's meer detail. Deze 'push' konden de 704's goed hebben en de Rock werdt er duidelijk minder 'rommelig' van. Voor de Focal's was dit voor mijn gevoel een beetje te veel van het goede. Goed, ik hou wel van een stevig stukkie muziek dus niet echt een probleem.
Met de Classe CAV-75 (gebrugd naar 2 keer 150 watt) kwamen de 704's en de Focal's echt tot leven. Het zijn natuurlijk details zo lang je niet een 'dedicated' pre gebruikt. Ben erg nieuwsgierig hoe dat zou klinken.
Na al die jaren veel met B&W speakers gedraaid te hebben merk ik dat ik op de een of andere manier B&W als referentie ben gaan beschouwen. Als ik een tijd naar de Focals had geluisterd verlangde ik stiekum alweer naar de B&W's. Zeker met de Classe erbij. Toch sta ik nog steeds in twijfel en heb de B&W's te koop staan . Als ik de vraagprijs kan krijgen wil ik de
Focal Chorus 816w wel gaan proberen. Als ik niet mijn geld krijg blijven de B&W's staan.
Mijn conclusie is dat je in deze vergelijking op het ene punt wat wint en op het andere punt echt wel wat verliest. Ik weet dat B&W hier op het forum door velen verketterd wordt. Dat moet ieder voor zich weten. Ik had (zeker met al die negatieve B&W ervaringen van forum leden) een veel grotere winst verwacht. In de zoek tocht naar 'mijn' geluid kon Marantz wel eens de zwakkere schakel zijn ipv B&W. (oef, gewaagde uitspraak hier
) Als ik mijn hart volg en echt voor 'mijn' geluid wil gaan moet ik de B&W's aanhouden en zorgen voor Classe eind versterking met een Multi Channel Pre (AV-8003 oid), in ieder geval een up-to-date (lees HDMI DTS-HD ed.) model. Maar ach, zo heb ik de komen tijd (jaren??) weer iets om naar toe te werken.
PFF dat worden weer leuke gesprekken met de WAF!!!!