B&W 704 VS Focal Chorus 816v

Gestart door WimPeu, februari 19, 2009, 18:03:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Citaat van: HiFi gek op februari 20, 2009, 18:31:02

Daarom kan ik dan ook geen uitleg geven waar je echt wat aan hebt omdat ik de 816V niet ken en nooit beluisterd heb .
Ik kan alleen aangeven dat Focal in mijn belevenis ver boven B&W staat , maaar dat blijft natuurlijk puur persoonlijk en is voor een ieder weer anders , en het hangt af van de rest van de apparatuur en de gebruikte kabels .

Mijn advies is .
Probeer zowel de B&W als de Focal's thuis te krijgen als demo zodat je een vergelijk kunt maken met je eigen apparatuur en kabels en nog veel belangrijker in je eigen kamer akoestiek .
Dan pas kun je een goede konclusie trekken welk merk afvalt , een vergelijk in een winkel maken heeft geen enkel nut omdat daar de akoestiek kompleet anders is dan in je eigen woonkamer .



Groeten  EDWIN  B

Bedankt Edwin.
Ja ik zit even in een andere prijsklasse te kijken dan wat jij hebt. Toch kun je binnen een merk speaker (ongeacht het prijs kaartje) vaak wel van 'een geluid' spreken. Zo heeft B&W en B&W geluid  :-D door alle serie's heen toch wel herkenbaar. Dat ik al weer jaren met B&W draai heeft te maken met mijn good ol' DM-305 jes. Deze heb ik eind jaren negentig gekocht en was verbaasd over hun klank. Ik gebruik ze nog steeds als rears. :yes: Dan blijf je toch een beetje in dat merk hangen. Nu ik sinds vorig jaar over gestapt ben op Marantz versterkers lees ik toch heel veel dat mensen (zoals jij) die zowel B&W als een ander merk speakers hebben geprobeerd veelal niet voor B&W gaan. Omdat ik niet roomser dan de Paus wil zijn begin ik een beetje een zoektocht naar eens wat anders. Deze Focals kreeg ik min of meer aangeboden van iemand met een Rotel set die graag over wil naar B&W. Ook omdat ik wist dat jij ook Focals hebt (zij het dan in een iets andere prijsklasse :-D) ben ik natuurlijk extra nieuwsgierig.

Ik ga deze week proberen om de Focals eens naast mijn B&W's te krijgen, om dan het verschil zelf maar eens te gaan waarnemen. De W uitvoering laat ik eerst voor wat het is omdat de deal (en geen slechte) de v serie betreft. Ben ik daar dan zo tevreden over heb ik weer een reden om later de upgrade te maken naar de w versie. :-D

Wordt vervolgd....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Jantje

Citaat van: HiFi gek op februari 20, 2009, 17:54:09

Wat die W versie betreft van de mid laag units , ik heb zonet even het frontdoek verwijderd van mijn Focal - Electra 1037BE en de speaker units vergeleken met de Chorus 816V.
De speaker units lijken inderdaad wel erg veel op elkaar , maar ik heb ook even gekeken op de website van Focal zelf en daar komt geen 816W in voor maar enkel de 816V .
Nou kan het natuurlijk zo wezen dat een 816W in het verleden is uitgebracht en deze nu in 2009 niet meer in het Focal programma voorkomt .


Groeten  EDWIN  B

De W variant is een gemodificeerde variant die in slechts enkele landen geleverd wordt, deze waren er al in de 8 serie, en sinds kort dus ook in de 716. Het precieze verhaal staat wel in een recensie op hifi.nl waarin de 716V en 714W worden vergeleken.

Ik zelf heb ook sinds 2 weken een paar Focal's, de 714. Hiervoor had ik een paar B&W's (601S3) en de Focal's bevallen me veel beter en matchen naar mijn gevoel ook een stuk beter met mijn PM17 en CD17. Het hoog is een stuk rustiger, (veel gedetailleerder, de tweeter in alle focal speakers zijn naar mijn smaak altijd geweldig) en het mid is een stuk beter.

Via een dealer heb ik een weekendje de 706'jes te leen gehad, maar toen ik de 714V voor een goede prijs tweedehands zag kon ik ze niet laten staan, vooral niet omdat ik de verkoper kende en wist dat deze erg net met zijn spullen omgaat. Mijn PM17 had ik namelijk ook al bij hem gekocht.

De 816 en 826 heb ik wel bij een winkel in de buurt gehoord, klonk zeer goed en erg indrukwekkend al zat er naar mijn smaak wel iets te veel laag in.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

WimPeu

Citaat van: Jantje op februari 20, 2009, 21:24:36
De W variant is een gemodificeerde variant die in slechts enkele landen geleverd wordt, deze waren er al in de 8 serie, en sinds kort dus ook in de 716. Het precieze verhaal staat wel in een recensie op hifi.nl waarin de 716V en 714W worden vergeleken.

Ik zelf heb ook sinds 2 weken een paar Focal's, de 714. Hiervoor had ik een paar B&W's (601S3) en de Focal's bevallen me veel beter en matchen naar mijn gevoel ook een stuk beter met mijn PM17 en CD17. Het hoog is een stuk rustiger, (veel gedetailleerder, de tweeter in alle focal speakers zijn naar mijn smaak altijd geweldig) en het mid is een stuk beter.

Via een dealer heb ik een weekendje de 706'jes te leen gehad, maar toen ik de 714V voor een goede prijs tweedehands zag kon ik ze niet laten staan, vooral niet omdat ik de verkoper kende en wist dat deze erg net met zijn spullen omgaat. Mijn PM17 had ik namelijk ook al bij hem gekocht.

De 816 en 826 heb ik wel bij een winkel in de buurt gehoord, klonk zeer goed en erg indrukwekkend al zat er naar mijn smaak wel iets te veel laag in.

Die Focal's worden nog populair hier zeg... :-D
Lijkt me zowiezo een betere match met jouw PM17. Daar zijn de 601 echt een beetje te klein voor denk ik. Maar ik ben wel blij ('tis natuurlijk maar hoe ik het bekijk) dat je zeer tevreden bent over het Focal geluid.

Het wordt steeds spannender.....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

bramdg

Citaat van: Jantje op februari 20, 2009, 21:24:36
Via een dealer heb ik een weekendje de 706'jes te leen gehad, maar toen ik de 714V voor een goede prijs tweedehands zag kon ik ze niet laten staan, vooral niet omdat ik de verkoper kende en wist dat deze erg net met zijn spullen omgaat. Mijn PM17 had ik namelijk ook al bij hem gekocht.

Heerlijk hé als je zoiets kan kopen 2dehands dat echt zo nog in nieuwstaat is  :-o
... een gepaste muziekliefhebber vinden ....
Vroeger kocht ik ook alles nieuw ... nu weet ik ook wel beter !  :yes:
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Maurice

Ik ben vandaag met een vriend wezen luisteren naar een nieuwe set voor hem. Gelijk daar even geschakeld tussen verschillende speakers, waarbij wij onafhankelijk van elkaar B&W duidelijk de mindere vonden qua klonk tov de focal die er stond (beide speakers tot €1000, weet zo de types niet). Hij is uiteindelijk het meest gecharmeerd van Paradigm en Dali overigens.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op februari 20, 2009, 21:21:43
Bedankt Edwin.
Ja ik zit even in een andere prijsklasse te kijken dan wat jij hebt. Toch kun je binnen een merk speaker (ongeacht het prijs kaartje) vaak wel van 'een geluid' spreken. Zo heeft B&W en B&W geluid  :-D door alle serie's heen toch wel herkenbaar. Dat ik al weer jaren met B&W draai heeft te maken met mijn good ol' DM-305 jes. Deze heb ik eind jaren negentig gekocht en was verbaasd over hun klank. Ik gebruik ze nog steeds als rears. :yes: Dan blijf je toch een beetje in dat merk hangen. Nu ik sinds vorig jaar over gestapt ben op Marantz versterkers lees ik toch heel veel dat mensen (zoals jij) die zowel B&W als een ander merk speakers hebben geprobeerd veelal niet voor B&W gaan. Omdat ik niet roomser dan de Paus wil zijn begin ik een beetje een zoektocht naar eens wat anders. Deze Focals kreeg ik min of meer aangeboden van iemand met een Rotel set die graag over wil naar B&W. Ook omdat ik wist dat jij ook Focals hebt (zij het dan in een iets andere prijsklasse :-D) ben ik natuurlijk extra nieuwsgierig.

Ik ga deze week proberen om de Focals eens naast mijn B&W's te krijgen, om dan het verschil zelf maar eens te gaan waarnemen. De W uitvoering laat ik eerst voor wat het is omdat de deal (en geen slechte) de v serie betreft. Ben ik daar dan zo tevreden over heb ik weer een reden om later de upgrade te maken naar de w versie. :-D

Wordt vervolgd....


Hou ons op de hoogte Wim welk merk en type het uiteindelijk gaat worden  :yes:

Wim als het niet wil lukken kun je altijd nog kiezen voor de Focal : Grande Utopia  :-o  die kosten maar 135.000 euro per paar  :-D


Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: Jantje op februari 20, 2009, 21:24:36
De W variant is een gemodificeerde variant die in slechts enkele landen geleverd wordt, deze waren er al in de 8 serie, en sinds kort dus ook in de 716. Het precieze verhaal staat wel in een recensie op hifi.nl waarin de 716V en 714W worden vergeleken.

Ik zelf heb ook sinds 2 weken een paar Focal's, de 714. Hiervoor had ik een paar B&W's (601S3) en de Focal's bevallen me veel beter en matchen naar mijn gevoel ook een stuk beter met mijn PM17 en CD17. Het hoog is een stuk rustiger, (veel gedetailleerder, de tweeter in alle focal speakers zijn naar mijn smaak altijd geweldig) en het mid is een stuk beter.

Via een dealer heb ik een weekendje de 706'jes te leen gehad, maar toen ik de 714V voor een goede prijs tweedehands zag kon ik ze niet laten staan, vooral niet omdat ik de verkoper kende en wist dat deze erg net met zijn spullen omgaat. Mijn PM17 had ik namelijk ook al bij hem gekocht.

De 816 en 826 heb ik wel bij een winkel in de buurt gehoord, klonk zeer goed en erg indrukwekkend al zat er naar mijn smaak wel iets te veel laag in.


Zo te zien begint het merk Focal behoorlijk populair te worden hier op het Marantz Forum .

Zondag 22 februari ga ik naar de Hifi show in Alkmaar waar de Focal : Scala Utopia wordt gedemonstreerd van 20.000 euro per paar , ben heel benieuwd hoe dat gaat klinken met die boxen .


Groeten  EDWIN  B

MadVillain

@ de VAD show hadden ze als het goed is die kleine utopia speakers en die klonken al echt te gek!

drees62

Citaat van: HiFi gek op februari 22, 2009, 00:19:20

Zo te zien begint het merk Focal behoorlijk populair te worden hier op het Marantz Forum .

Zondag 22 februari ga ik naar de Hifi show in Alkmaar waar de Focal : Scala Utopia wordt gedemonstreerd van 20.000 euro per paar , ben heel benieuwd hoe dat gaat klinken met die boxen .


Groeten  EDWIN  B

Net terug uit Alkmaar en heel veel moois gezien en gehoord. Ik vond de kleine uitvoering (Diablo) van de Utopia zeker zo goed klinken. Wat een geluidje, jammie.
In een andere zaal werd, wat mij betreft, de show gestolen door de Italiaanse Rosso Fiorentino speakers op een Pathos buizenversterker. Ongelooflijk mooi!
Veel beter dan die aardslelijke set van MBL a € 150.000!

HiFi gek

Citaat van: MadVillain op februari 22, 2009, 00:29:30
@ de VAD show hadden ze als het goed is die kleine utopia speakers en die klonken al echt te gek!


Dat klopt helemaal , op de VAD show draaiden ze met de kleine Utopia's .

Groeten  EDWIN  B

WimPeu

Vandaag het een en ander kunnen vergelijken.
De test werd er niet makkelijker op door dat ik ook nog de beschikking kreeg oven 2 eind versterkers. nl. een Classe CAV-75 eindversterker en een Rotel RB 980BX Eindversteker.

Test ging met de Marantz SR-8002 en met zowel de Rotel als de Classe eindversterker via de pre-out van de SR.
Daar zat hem wat mij betreft de kneep. 


Ik zal morgen als ik even wat meer tijd heb mijn bevindingen doen.

Eerst even een biertje en alles even weer in de oude stuatie herstellen. (Wat een gedoe zo'n vergelijkend waren onderzoek zeg!!)
Lator!!!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

....Oh ja er is ook nog shoarma besteld...heerlijk!!! HB
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HiFi gek

Ik ben net terug van de Hifi show in Alkmaar in het AZ stadion .

De Focal : Scala Utopia Beluisterd van 20.000 euro per paar , klonk wel goed ruimtelijk .
Maar de kombinatie van de boxen en de kabels en de Sugden elektronica kon mij niet echt bekoren , ik kreeg het er niet warm van .
Ik zou deze kombinatie nooit in huis willen .

De importeur deelde mij nog iets heel opmerkelijks mee , zie hieronder .

In het voorjaar organiseerd de importeur een show rond het topmodel de Focal : Grande Utopia van 135.000 euro .
Ik vroeg of dan dezelfde Sugden installatie ook hiervoor ingezet gaat worden waarop geantwoord werd , neeeeee dan pakken wij het serieus aan wat de elektronica / kabels betreft .
Dus met andere worden , ze gaven zelf toe dat je deze Focal : Scala Utopia met de Sugden kombinatie maar niet serieus moet nemen , altans zo kwam dat over bij mij omdat dat mij nogal lachend werd medegedeeld door de importeur .
Een beedje vreemd naar mijn idee , je zou toch verwachten van een importeur dat ze alleen apparatuur samenvoegen die een ideale match vormen met elkaar ongeacht het type luidsprekerbox .


Verder vond ik de grote flop van de show de MBL set van 155.000 euro , ik vermoed dat een gemiddelde set van ± 15.000 euro een stuk beter klinkt .
Afgrijselijk scherp hoog , zang weergave  met heel scherpe sssss klanken , veel te helder midden , geen sportje warmte te bekennen .
Te gek voor worden gezien de astronomische prijs .


De set van importeur : Musical Reality met de Von Schweikert boxen en de KR elctroniks versterkers viel ook zwaar tegen , dit is ook een set van ver over de 100.000 euro .
Mijn eigen installatie klinkt daarentegen heel wat beter voor maar een schijntje van dat bedrag , die sets die worden maar schijbaar bij elkaar gevoegd zonder dat er eerst uitvoerig wordt getest of de hele kombinatie wel goed bij elkaar past .

De enige twee importeurs die het het wel goed voor elkaar hadden naar mijn mening was de Thiel luidspreker importeur , hier kwam het geluid wel goed los en was er diepte en veel breedte en micro informatie waarneembaar .
Op deze set heb ik niets negatiefs op aan te merken .

De Accuphase importeur had de meest spektaculaire set samengesteld met Cabasse boxen , enorm krachtige dynamiek , geheel losse weergave , heel veel breedte en als enigste een aangename klankkleur .
Ook dit was een set van ver over de 100.000 euro .

Alle niet genoemde importeurs vond ik ook erg tegenvallen , ik had er veeeeel meer van verwacht .



Groeten  EDWIN  B



gerard

Toen ik zo'n 2 jaar geleden aan shoppen was voor nieuwe speakers heb ik de 816 ook beluisterd.
Ze zaten ongeveer in de zelfde prijsklasse (iets duurder) als de Monitor Audio RS6. Na diverse speakers beluisterd te hebben waren de focals voor mij 2e. De RS6 wonnen het qua geluid, prijs èn looks wat mij betreft van de 816.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

MadVillain

Citaat van: HiFi gek op februari 22, 2009, 20:11:05
Ik ben net terug van de Hifi show in Alkmaar in het AZ stadion .

KNIP


Zelf had ik ook hetzelfde ervaren op de vad show. Er waren niet echt veel sets die indruk op mij maakten. Uiteindelijk maar 3. Die Focal utopia, Amphion Krypton en nog Martin Logan.

De laatste 2 kwamen er als heel interessante eruit. Alleen moet ik wel zeggen dat mijn set er echt niet minder van wordt!

Je zou juist zeggen dat je een beetje verpest wordt met al die dure/mooie sets. Maar ik kon toen alleen mijn eigen set juist meer gaan waarderen omdat het niet veel minder klinkt :D