WIM PEU Ik heb in het verleden enkel maar B&W boxen gehad zoals de : DM220i , CDM-7NT , Nautilus 804
Er was voor mij maar één merk toen destijds en dat was B&W .
Na de Nautilus 804 wilde ik overstappen naar de B&W 802D van 12.000 euro .
Gelukkig liet ik diverse andere merken thuiskomen voor een demo aan huis en toen werd ik wakker geschud , B&W leek toch niet zo goed als ik altijd had gedacht .
Uiteindelijk heb ik 7 verschillende boxen beluisterd thuis waaronder een tweetal B&W , de 803D en de 802D .
Ook de Focal Electra 1027BE en de Electra 1037BE , zelfs de veel goedkopere 1027BE van 5500 euro speelde de B&W 802D van 12.000 euro weg wat transparantheid en micro informatie betreft .
Met die 802D had ik grote problemen met het laag wat enorm dreunde en de 803D klonk wollig in het laag .
B&W heeft naar mijn mening vaak een wat wollig laag en dat heb ik veel vaker ook van andere mensen gehoord , alleen ervaarde ik dat vroeger niet zo omdat ik nooit een vergelijk met andere merken had gemaakt
De Focal - Chorus 816V zal helaas wel wat anders in elkaar zitten dan mijn 1037BE .
Zo mis je de befaamde Beryllium tweeters en de W konstruktie van de basspeakers , en de kastkonstuktie zal flink afwijken .
Mijn 1037BE kombineerd uitstekend met mijn Marantz cd speler , alleen heb ik dan een Accuphase versterker en jij een Marantz versterker .
Daarom kan ik dan ook geen uitleg geven waar je echt wat aan hebt omdat ik de 816V niet ken en nooit beluisterd heb .
Ik kan alleen aangeven dat Focal in mijn belevenis ver boven B&W staat , maaar dat blijft natuurlijk puur persoonlijk en is voor een ieder weer anders , en het hangt af van de rest van de apparatuur en de gebruikte kabels .
Mijn advies is .
Probeer zowel de B&W als de Focal's thuis te krijgen als demo zodat je een vergelijk kunt maken met je eigen apparatuur en kabels en nog veel belangrijker in je eigen kamer akoestiek .
Dan pas kun je een goede konclusie trekken welk merk afvalt , een vergelijk in een winkel maken heeft geen enkel nut omdat daar de akoestiek kompleet anders is dan in je eigen woonkamer .
Groeten EDWIN B