Na verkoop van mijn B&W speakers moest ik op zoek naar andere speakers. Twee weken geleden had ik al voorzichtig een schifting gemaakt bij een dealer. Uiteindelijk bleven de Dynaudio Focus Excite 32 en de Monitor Audio GS60 over. Na een tip van Arjan, heb ik de Dynaudio Focus 220 II daaraan toegevoegd.
Bij de anschaf van mijn B&W speakers heb ik alleen cd's van Diana Krall beluisterd. Die fout wilde ik nu niet meer maken omdat ik de laatste maanden toch weer aardig wat verschillende genres beluister.
Vandaag was ik vrij en vanochtend ben ik op weggegaan naar Hobo in Amersfoort met een 10 tal cd's uit verschillende genres (Latin, R&B, Jazz en aucoustic). Alle speakers werden beluisterd op een voor mij bekende set;PM15S2 en SA15 met Kimber bekabeling en volume knop heb ik op een stand gelaten tijdens de hele luistersessie.
Alle speakers heb ik bijna 3 kwartier beluisterd. Van te voren had ik een bepaalde volgorde gemaakt met soms specifieke nummers waar ik naar wou luisteren.
Begonnen met de Excite 32 wat zeker geen verkeerde speaker is. Na drie kwartier overgestapt naar de Focus 220. Na 2 nummers wist ik het al. De Excite ging het niet worden. Na weer drie kwartier de GS60 beluisterd en toen wist ik het even niet meer. Vervolgens op verzoek weer de Focus aangesloten en toen viel het kwartje.
De GS60 is geen verkeerde speaker. Als ik de Focus niet had beluisterd was de kans aanwezig dat ik met deze speaker thuis was gekomen. Jazz en onder andere John Mayer "live in LA" klonk op beide speakers zeer indrukwekkend.
Doorslag; Jazz en accoustic geloofde ik wel op beide speakers. Met bepaalde Latin nummers was het hoog van de GS60 voor mij iets te aanwezig en het laag was niet altijd even lekker bij bepaalde R&B nummers. De ingetogen Focus is toch iets meer mijn ding en de manier waarop de stemmen en de instrumenten worden geplaats was voortreffelijk. Na 3 uur luisteren had ik meer gevoel (letterlijk en figuurlijk) bij de Focus.
Uiteindelijk als een kind zo blij op weg naar huis met de DYN FOCUS 220 II. Mochten de speakers toch niet bevallen, dan heb ik 10 dagen omruil garantie. Ik heb ze even snel beluisterd, maar denk niet dat ik daar gebruik van ga maken

.
De uitdaging is nu een bijpasende center, Focus C200 in het zwart te vinden, al kan ik mij daar nu (nog) niet druk overmaken.
Minguel