Verschillen tussen versterkers beoordelen

Gestart door SB_Marantz, januari 31, 2009, 17:55:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Snow

Citaat van: Marco op januari 31, 2009, 23:30:35
Waarom is het flauw om oa de akoestiek er bij te betrekken ? ,er word immers veelal verkondigd (waar ik mij wel in kan vinden) dat akoestiek 1 van de balangrijkste factor is,als je dat vergeet is blind testen imho zinloos.

Dat is toch voor beide apparaten gelijk. Of mis ik hier iets?

Maurice

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 23:22:03
Er zijn blindtesten geweest tussen versterkers en ook CD spelers. Jij weet ook als geen ander hoe die testen uitgevoerd zijn.
Ja, maar je weet ook wat ik van die methode vind en wat daar de fundamentele bezwaren tegen zijn.

CiteerDoor wie en ook welke zgn goudoortjes daar aan meegedaan hebben. Bij de uitslag van die testen kon er maar een conclusie zijn, geen waarneembare verschillen.
Heel jammer, maar die conclusie is niet te trekken, vanwege de fundamentele bezwaren.
Maar het gaat niet om wat andere goudoortjes van iets vinden, het gaat om wat jouw goudoortjes vinden, en wel in jouw set in jouw luisterruimte, want dat ken je. Wetenschappelijke testen worden gehouden in gecontroleerde omgevingen, zonder vreemde invloeden. De enige gecontroleerde ruimte is je eigen luisterruimte. Een dbx kast is een vreemde invloed (inclusief eventuele extra kabels).

CiteerWelnu, dan vind ik het flauw om akoestiek, luisterruimte of zelfs de KNO arts bij te halen. Je zou de vraag kunnen stellen waarom mensen geen verschillen kunnen horen als er blind geluisterd moet worden. Mischien zijn ze er niet? Of een andere oorzaak? Ik heb geen idee.
Ik denk dat je de essentie van het probleem mist. Er worden diverse argumenten vóór dbx testen aangehaald. Waarom dan niet de belangrijkste invloeden op het geluid ook calibreren? Zonder goede oren kun je niet horen, dus eerst een kno arts laten controleren of je wel geijkt bent. De akoestiek in de luisterruimte is zeker van belang, zoniet het meest bepalend in de geluidsweergave van een set.

Vergeet niet dat als je een vreemde set in een vreemde omgeving luistert, je geen idee hebt waar je naar luistert. Bijkomend probleem is dan vaak ook nog dat er vreemde muziek gedraaid wordt en je niet op een optimale plek zit.
Hier praat je absoluut niet over een gecontroleerde omgeving!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 23:33:17
Dat is toch voor beide apparaten gelijk. Of mis ik hier iets?
Lees dan mijn posting na die van jou ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 23:33:17
Dat is toch voor beide apparaten gelijk. Of mis ik hier iets?
mischien ligt het aan de onbekende omgeving,of dat er bij de mensen een bepaalde druk uitgeoefend word??

doe de volgende test eens,laat een goede vriend en een onbekende vent die uit het zelfde gebied komt een handdoek voor de mond houden in een onbekende ruimte een paar vreemde vragen stellen en dat terwijl je al die tijd geblinddoekt bent ,hoe groot is de kans dat je alle antwoorden goed hebt  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Weet je, ik kan me een intervieuw met iemand van Bryston herinneren. Op de vraag welke verbeteringen de laatste 20 jaar zijn doorgevoerd, kwam hij uit op 3-4 cijfers achter de komma. In principe kun je dan zeggen dat het technisch nog steeds dezelfde versterker is. Marantz brengt elke 2-3 jaar nieuwe modellen op de markt. Ook met een zgn betere geluidsweergave. Ik geloof hier niet in. Ik geloof gewoon niet in de klankverbetering tussen bv de PM-11s1 of de s2. :wink:

TurboMarco

#35
zonder het beluisterd te hebben kan je het ook niet beoordelen,en daar gaat het nu toch om,en vooral hoe je het beoordeeld .

Kijk ik heb 4 eindversterkers op mijn pre beluisterd en kwam tot de conclusie dat er geen of nauwelijks klankmatig verschil in de eindversterkers te horen viel,kan ik dan zeggen dat er geen klankmatig verschil is in eindversterkers ?,nee ik denk niet dat het een gedegen oordeel van mij zou zijn,mischien hoor ik na honderden live optredens niet zo best meer,of is de akoestiek van mn luister ruimte gewoon slecht,of de opgegeven frequentie curve van mijn luidsprekers zijn gelogen  :-o ,of zou het autosuggestie zijn dat ik die verschillen niet gehoord heb  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Joh, ik heb hier alwat versterkers vergeleken. Geloof me maar :-D

TurboMarco

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 23:59:04
Joh, ik heb hier alwat versterkers vergeleken. Geloof me maar :-D
dat geloof ik wel,maar hoe je ze vergeleken hebt weet ik dus niet??

Neem gerust de tijd om een gedegen verslag te schrijven van hoe en wat want daar draait het in dit onderwerp om.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Eip

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 23:59:04
Joh, ik heb hier alwat versterkers vergeleken. Geloof me maar :-D


Zat daar ook een klasse D versterker tussen, zo ja klonk die anders dan een AB versterker.

   Gr Eip. byebye
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Maurice

Ik laat deze discussie denk ik maar varen...

Ik kan mensen niet overtuigen dat er verschillen tussen versterkers hoorbaar kunnen zijn omdat zij daar een rotsvast geloof in hebben.
Anderen kunnen mij niet overtuigen dat er geen verschillen tussen versterkers hoorbaar kunnen zijn, omdat ik dat zelf al te vaak wel gehoord heb.

Ik kan mensen niet overtuigen dat abx/dbx flikflak testen met korte muziekfragmenten totaal ongeschikt is vergelijk, anderen kunnen mij niet overtuigen dat dit wel een goede methode is.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Citaat van: Maurice op februari 01, 2009, 11:41:43
Ik laat deze discussie denk ik maar varen...

Ik kan mensen niet overtuigen dat er verschillen tussen versterkers hoorbaar kunnen zijn omdat zij daar een rotsvast geloof in hebben.
Anderen kunnen mij niet overtuigen dat er geen verschillen tussen versterkers hoorbaar kunnen zijn, omdat ik dat zelf al te vaak wel gehoord heb.

Ik kan mensen niet overtuigen dat abx/dbx flikflak testen met korte muziekfragmenten totaal ongeschikt is vergelijk, anderen kunnen mij niet overtuigen dat dit wel een goede methode is.

ik sluit mij daar bij aan  :yes: ,deze discussies worden op meerdere forums al gevoerd met als resultaat.........nah lees het zelf maar,ik heb iig geen zin in al dat napappagaaien  nopompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Citaat van: Eip op februari 01, 2009, 09:13:17

Zat daar ook een klasse D versterker tussen, zo ja klonk die anders dan een AB versterker.

   Gr Eip. byebye

Hier heb ik eens een zelfbouw hybride versterker van een vriend gehad, dat was inderdaad anders. mischien wel myfy.

Maurice, je had het ergens over dogma´s. Ik zie dat niet zo. Je wijst gewoon ABX of Ab vergelijken af. Ik snap dat ergens wel. Laten we er maar over ophouden :wink:

HiFi gek

Citaat van: Maurice op februari 01, 2009, 11:41:43
Ik laat deze discussie denk ik maar varen...

Ik kan mensen niet overtuigen dat er verschillen tussen versterkers hoorbaar kunnen zijn omdat zij daar een rotsvast geloof in hebben.
Anderen kunnen mij niet overtuigen dat er geen verschillen tussen versterkers hoorbaar kunnen zijn, omdat ik dat zelf al te vaak wel gehoord heb.

Ik kan mensen niet overtuigen dat abx/dbx flikflak testen met korte muziekfragmenten totaal ongeschikt is vergelijk, anderen kunnen mij niet overtuigen dat dit wel een goede methode is.



Ik zou inderdaad maar stoppen met de discussie Maurice , ik heb deze discussie nu net pas voor het eerst gelezen en vandaar dat ik nog geen reaktie had gegeven .
Om mij nu nog in de dicussie te gaan mengen heeft ook geen zin meer .
Ik sta voor 100% achter jouw meningen en uitleg hoe jij het één en ander ziet , dat onze denkwijze hetzelfde is is inmiddels wel bekend op het forum .
Vandaar dat ik mij er ook niet verder in ga mengen .

Doordiscuseren loopt uit op een eindeloos wellus / nietus spelletje


Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

Citaat van: Snow op februari 01, 2009, 12:47:07
Hier heb ik eens een zelfbouw hybride versterker van een vriend gehad, dat was inderdaad anders. mischien wel myfy.

Maurice, je had het ergens over dogma´s. Ik zie dat niet zo. Je wijst gewoon ABX of Ab vergelijken af. Ik snap dat ergens wel. Laten we er maar over ophouden :wink:


Tijdens de laatste mini meeting hier hebben we diverse transistor versterkers, een UCD en een buizenversterker vergeleken.
Verder dan kleine klankkleur verschillen kwamen we niet.

Ik ben zelf in het bezit van een een buizen voor en eindversterker welke ook iets anders kleurt.
Althans zo lijkt het.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: HiFi gek op februari 01, 2009, 13:16:53

Ik zou inderdaad maar stoppen met de discussie Maurice , ik heb deze discussie nu net pas voor het eerst gelezen en vandaar dat ik nog geen reaktie had gegeven .
Om mij nu nog in de dicussie te gaan mengen heeft ook geen zin meer .
Ik sta voor 100% achter jouw meningen en uitleg hoe jij het één en ander ziet , dat onze denkwijze hetzelfde is is inmiddels wel bekend op het forum .
Vandaar dat ik mij er ook niet verder in ga mengen .

Doordiscuseren loopt uit op een eindeloos wellus / nietus spelletje


Groeten  EDWIN  B


De discussie loopt ook vast wat ik niet zo verwonderlijk vind overigens.
Het woord bij de daad voegen is blijkbaar nog steeds moeilijk.

Ik sta altijd overal voor open en zoals ik al eerder melde organiseer ik een vergelijkende test tussen versterkers van uiteenlopende merken op de 15e van deze maand.
Daar zullen ook grote jongens van Accuphase staan welke ik niet alleen ga vergelijken met de kleine Marantz 1060 maar ook de monstrueuze model 500.
Verder zullen er ook buizen versterkers en versterkers van andere merken aanwezig zijn.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM