Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 23:22:03
Er zijn blindtesten geweest tussen versterkers en ook CD spelers. Jij weet ook als geen ander hoe die testen uitgevoerd zijn.
Ja, maar je weet ook wat ik van die methode vind en wat daar de fundamentele bezwaren tegen zijn.
CiteerDoor wie en ook welke zgn goudoortjes daar aan meegedaan hebben. Bij de uitslag van die testen kon er maar een conclusie zijn, geen waarneembare verschillen.
Heel jammer, maar die conclusie is niet te trekken, vanwege de fundamentele bezwaren.
Maar het gaat niet om wat andere goudoortjes van iets vinden, het gaat om wat jouw goudoortjes vinden, en wel in jouw set in jouw luisterruimte, want dat ken je. Wetenschappelijke testen worden gehouden in gecontroleerde omgevingen, zonder vreemde invloeden. De enige gecontroleerde ruimte is je eigen luisterruimte. Een dbx kast is een vreemde invloed (inclusief eventuele extra kabels).
CiteerWelnu, dan vind ik het flauw om akoestiek, luisterruimte of zelfs de KNO arts bij te halen. Je zou de vraag kunnen stellen waarom mensen geen verschillen kunnen horen als er blind geluisterd moet worden. Mischien zijn ze er niet? Of een andere oorzaak? Ik heb geen idee.
Ik denk dat je de essentie van het probleem mist. Er worden diverse argumenten vóór dbx testen aangehaald. Waarom dan niet de belangrijkste invloeden op het geluid ook calibreren? Zonder goede oren kun je niet horen, dus eerst een kno arts laten controleren of je wel geijkt bent. De akoestiek in de luisterruimte is zeker van belang, zoniet het meest bepalend in de geluidsweergave van een set.
Vergeet niet dat als je een vreemde set in een vreemde omgeving luistert, je geen idee hebt waar je naar luistert. Bijkomend probleem is dan vaak ook nog dat er vreemde muziek gedraaid wordt en je niet op een optimale plek zit.
Hier praat je absoluut niet over een gecontroleerde omgeving!