Verschillen tussen versterkers beoordelen

Gestart door SB_Marantz, januari 31, 2009, 17:55:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Dit lezende neem jij kennelijk aan dat er wereldschokkende verschillen tussen versterkers bestaan?
Dus wanneer ik bv de PM-95 aan een willekeurige set zou hangen pluk jij die er blindelings tussenuit?
Je kent de versterker natuurlijk erg goed en zal hem daarom ook direct herkennen.  :wink:
Jammer van bepaalde omstandigheden anders had ik nog wel een leuk testje willen doen.

Dat schakelkastje ertussen gaat trouwens niets uitmaken.
Denk je nu werkelijk dat die paar schakelaartjes en weerstanden het beeld negatief beinvloeden?

Heeft hetzelfde effect wanneer je bv de toonregeling uitschakelt en zelfs nog minder dan dat daar er geen actieve componenten in het flikflak kastje zitten.

Bij een correct ontworpen toonregeling hoor je het ook niet of deze aan of uit staat.

Maar goed, jij doet het op jou manier en ik op mijn manier.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 19:35:11
Dit lezende neem jij kennelijk aan dat er wereldschokkende verschillen tussen versterkers bestaan?
Dus wanneer ik bv de PM-95 aan een willekeurige set zou hangen pluk jij die er blindelings tussenuit?
Je kent de versterker natuurlijk erg goed en zal hem daarom ook direct herkennen.  :wink:
Nee, maar indien een vreemde versterker in MIJN set wordt gehangen, dan zal ik zeker de verschillen kunnen benoemen. Want in MIJN set ken ik de componenten in totaliteit en de akoestiek.

Citeer
Dat schakelkastje ertussen gaat trouwens niets uitmaken.
Denk je nu werkelijk dat die paar schakelaartjes en weerstanden het beeld negatief beinvloeden?

Heeft hetzelfde effect wanneer je bv de toonregeling uitschakelt en zelfs nog minder dan dat daar er geen actieve componenten in het flikflak kastje zitten.

Bij een correct ontworpen toonregeling hoor je het ook niet of deze aan of uit staat.

Maar goed, jij doet het op jou manier en ik op mijn manier.
Ik heb zelf geen toonregeling (ook niet in mijn vorige versterker), dus geen idee hoeveel dat uit maakt (of niet).
Wat voor componenten zitten er in een schakelkast waar het signaal langs loopt?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: Maurice op januari 31, 2009, 19:29:01
Of je paradigma bijstellen?
Accepteren dat je niet alles kunt meten?

Want zoals jij het brengt bestaat er geen verschil tussen versterkers mits ze goed ontworpen zijn. Een versterker van €1000 klinkt hetzelfde als één van €5000? (als voorbeeld) De laatste zal betere componenten hebben, weerstanden, voeding, elco's en transistoren.

Gezien je antwoorden mag jij je paradigma nodig eens bijstellen.
Denk je nu werkelijk dat er andere transistoren, weerstanden en elco's in een duurdere versterker zitten.
Ik heb hier Krell's / Mark Levinsons en andere zogenaamde hijg-end spullen staan.
Ook dure Marantzen pas nog onder handen genomen zoals de PM-15.
Er zitten doodnormale Japanse transistoren en elco's in.
2240 / 970 / n-fetjes / en normaal gangbare power transistoren.

Het zou wat zijn zeg! :schater:



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 19:46:27
Gezien je antwoorden mag jij je paradigma nodig eens bijstellen.
Denk je nu werkelijk dat er andere transistoren, weerstanden en elco's in een duurdere versterker zitten.
Ik heb hier Krell's / Mark Levinsons en andere zogenaamde hijg-end spullen staan.
Ook dure Marantzen pas nog onder handen genomen zoals de PM-15.
Er zitten doodnormale Japanse transistoren en elco's in.
2240 / 970 / n-fetjes / en normaal gangbare power transistoren.

Het zou wat zijn zeg! :schater:

Mag het wel verwachten. In mijn pré zitten black gates bijvoorbeeld.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Snow

Citaat van: Maurice op januari 31, 2009, 19:41:07
Nee, maar indien een vreemde versterker in MIJN set wordt gehangen, dan zal ik zeker de verschillen kunnen benoemen. Want in MIJN set ken ik de componenten in totaliteit en de akoestiek.
Ik heb zelf geen toonregeling (ook niet in mijn vorige versterker), dus geen idee hoeveel dat uit maakt (of niet).
Wat voor componenten zitten er in een schakelkast waar het signaal langs loopt?

Ik zou het een sterk stuk vinden, Maurice, als jij dit kunt uiteraard met het uitgangssignaal afgeregeld. Zou er zelfs een wedje op durven afsluiten :wink: Zover mij bekend is dit nog niemand gelukt. Maar mischien ben jij wel die uitzondering :lol:

Maurice

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 19:52:29
Ik zou het een sterk stuk vinden, Maurice, als jij dit kunt uiteraard met het uitgangssignaal afgeregeld. Zou er zelfs een wedje op durven afsluiten :wink: Zover mij bekend is dit nog niemand gelukt. Maar mischien ben jij wel die uitzondering :lol:
Lees even iets verder terug naar hoe ik test ;)
Dat is mijns inziens de enige manier waarop je kunt beoordelen of een component in jouw set past.
En dan is afregeling van uitgangssignaal niet van belang. En volgens mij is dit de meerderheid van het forum gelukt :lol:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Snow

OK. Maar voor het OBJECTIEF beoordelen van 2 transistorversterkers zou het uitgangssignaal moeten worden afgesteld. Of ben je niet met me eens dat het verschil in volumeweergave zo´n test beinvloed. Kan me eigenlijk niet voorstellen, dat je dat ook niet vindt :?

Maurice

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 20:15:26
OK. Maar voor het OBJECTIEF beoordelen van 2 transistorversterkers zou het uitgangssignaal moeten worden afgesteld. Of ben je niet met me eens dat het verschil in volumeweergave zo´n test beinvloed. Kan me eigenlijk niet voorstellen, dat je dat ook niet vindt :?
Dan zou ik zeggen, lees even mijn postings terug in dit topic. Daar vind je al je antwoorden op dezelfde vragen die SB ook al stelde ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Met m'n huidige versterker kan ik urenlang muziek luisteren zonder dat het begint te irriteren zoals bij de vorige.
Ook heb ik een beter/voller geluid zelfs bij veel lagere volumes.
Dus kom nou niet aan met dat er geen verschillen bestaan  :roll:
Als je uren achtereen luistert komen de "slechtere" eigenschappen vanzelf naar voren.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Snow

Grote verschillen in de geluidsweergave van versterkers en CD spelers. Helaas blind kunnen die niet geduid worden. Daar is dan op zijn minst een luistersessie van een week voor nodig. Maurice, ik snap er geen hout van :-D

Maurice

Citaat van: Snow op januari 31, 2009, 20:36:59
Grote verschillen in de geluidsweergave van versterkers en CD spelers. Helaas blind kunnen die niet geduid worden. Daar is dan op zijn minst een luistersessie van een week voor nodig. Maurice, ik snap er geen hout van :-D
Geeft niet, je bent nooit te oud om te leren  :-D
Zoals je inmiddels hebt kunnen lezen heb ik om bepaalde redenen iets tegen dubbelblinde flikflak testen. Zeker als die in een onbekende set in een onbekende akoestiek plaatsvinden.
In mijn set hoor ik die verschillen veel sneller. Om dan SUBJECTIEF te bepalen wat ik in mijn set beter vind klinken (is namelijk niet objectief te doen), heb ik inderdaad langer nodig.
Ik heb er een week over gedaan om te bepalen of ik de Rotel RC-995 pre of de Sphinx Project 2 beter vond klinken in mijn set. Beiden hadden ze punten waarbij ze sterker waren dan de ander. De Sphinx vertegenwoordigt een hogere nieuwwaarde, maar zijn sterke punten legden het af tegen de sterke punten van de Rotel, in mijn specifieke set in mijn akoestiek.

In de set van Marco hoor ik over het algemeen de verschillen ook aardig goed. Dat komt omdat ik hem regelmatig zie (blijft toch familie) en zijn set dus ook regelmatig hoor.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Wilfred kan jij de T amp nog herinneren ? ,hoe kijk je nu naar jouw toenmalige oordeel aan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Om even terug te komen op die blinde test,meet je van tevoren ook de akoestiek van de luister ruimte en de frequentie verloop van de luidsprekers,word dan ook naar het impedantie verloop gekeken en gemeten,en niet te vergeten een gehoortest uitgevoerd door een kno arts ,is de aarde wel echt rond ?  clown1
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Snow

Citaat van: Marco op januari 31, 2009, 21:54:39
Om even terug te komen op die blinde test,meet je van tevoren ook de akoestiek van de luister ruimte en de frequentie verloop van de luidsprekers,word dan ook naar het impedantie verloop gekeken en gemeten,en niet te vergeten een gehoortest uitgevoerd door een kno arts ,is de aarde wel echt rond ?  clown1

Er zijn blindtesten geweest tussen versterkers en ook CD spelers. Jij weet ook als geen ander hoe die testen uitgevoerd zijn. Door wie en ook welke zgn goudoortjes daar aan meegedaan hebben. Bij de uitslag van die testen kon er maar een conclusie zijn, geen waarneembare verschillen. Welnu, dan vind ik het flauw om akoestiek, luisterruimte of zelfs de KNO arts erbij te halen. Je zou de vraag kunnen stellen waarom mensen geen verschillen kunnen horen als er blind geluisterd moet worden. Mischien zijn ze er niet? Of een andere oorzaak? Ik heb geen idee.

TurboMarco

#29
Waarom is het flauw om oa de akoestiek er bij te betrekken ? ,er word immers veelal verkondigd (waar ik mij wel in kan vinden) dat akoestiek 1 van de balangrijkste factor is,als je dat vergeet is blind testen imho zinloos.

Ook een gehoor test is niet zinloos want stel dat je grens ligt bij 14khz,hoe kan je dan tegen iemand die een grens van 16khz heeft zeggen dat de fijnste details die in de hoogst hoorbare frequenties plaatsvinden autosuggestie is,ik vind als je zonodig alles wil meten dan moet je ook echt alles meten.

En dat van die luidsprekers lijkt mij wel logisch !
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)