Verschillen tussen versterkers beoordelen

Gestart door SB_Marantz, januari 31, 2009, 17:55:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Edit Maurice: Dit is een afsplitsing van het topic >>>pm15s1 of mp8003<<<. Discussie verzandde in discussie hoe je kunt bepalen of en hoe er verschillen tussen versterkers bestaan.

Hoe heb je dat vergeleken?

Dus de PM-17 geeft details weer welke met de 8000 aangesloten niet hoorbaar waren?
Lijkt me sterk.

Ook het meer power verhaal lijkt me onwaarschijnlijk daar de 8000 2 x 90 Watt leverd (als ik me niet vergis)
Terwijl de PM-17 2 x 60 Watt leverd.

Het verschil tussen deze 2 is kwa uitgangs vermogen dus vrijwel nihil.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bramdg

#1
Ja toch was het zo .....zeker meer detail en veel mooier :-D ....Men oren hoorden het toch hoor
met zelfde cdspeler en zelfde speakers

En ja het rare is dat er uit de pm17 (2x60) meer power komt dan uit men pm8000 (2x75-80) maar kan ook zijn omdat de pm17 meer warmte gevoel en mooie diepere tonen produceerd...
al bij al ik moet het volume bij men pm17 zo niet erg opdraaien om men buren zot te maken :-)

ik was toen wel echt verrast tussen het verschil van deze twee.

Heb ook wel altijd gehoord dat de pm80 ook al veel beter klonk dan zen opvolger die pm8000, maar dat is dan wel van horen zeggen



PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 17:55:39
Hoe heb je dat vergeleken?

Dus de PM-17 geeft details weer welke met de 8000 aangesloten niet hoorbaar waren?
Lijkt me sterk.

Waarom?
Ik ervaar dat ook met verschillende versterkers (en dan met name voorversterkers). Waarom zou dat bij de 17 en de 8000 niet kunnen? Of bij de 8003 en de 15s1?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

In feite zeg je dat een auto met 50 PK sneller is dan één met 100 PK.
Het staat vast dat dat simpelweg niet mogelijk is.  :-D :-D

De Pm-8000 zou op papier meer VAC leveren dan de PM-17.
Heb even geen rekenmachientje bij de hand...

Het verschil in geluidsdruk zal ongeveer 1 db zijn.
Dat verschil merk je in de praktijk helemaal niets van.

Dat merk je pas goed wanneer het vermogen dubbel zo groot is en het verschil in geluidsdruk 3 db.

Neemt niet weg dat je erg blij bent met je PM-17 zo te lezen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 18:13:36
In feite zeg je dat een auto met 50 PK sneller is dan één met 100 PK.
Het staat vast dat dat simpelweg niet mogelijk is.  :-D :-D
Kan wel degelijk ;) Maar dan moet je naar de rest van de specs kijken ;)

Citeer
De Pm-8000 zou op papier meer VAC leveren dan de PM-17.
Heb even geen rekenmachientje bij de hand...

Het verschil in geluidsdruk zal ongeveer 1 db zijn.
Dat verschil merk je in de praktijk helemaal niets van.

Dat merk je pas goed wanneer het vermogen dubbel zo groot is en het verschil in geluidsdruk 3 db.

Neemt niet weg dat je erg blij bent met je PM-17 zo te lezen.


Ik doelde op verschil in weergave van detail, niet op geluidsdruk.
Toch heb ik echter versterkers gehoord die met een lager wattage toch krachtiger klonken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: Maurice op januari 31, 2009, 18:09:56
Waarom?
Ik ervaar dat ook met verschillende versterkers (en dan met name voorversterkers). Waarom zou dat bij de 17 en de 8000 niet kunnen? Of bij de 8003 en de 15s1?


Dan rijst weer de vraag hoe je dat vergeleken hebt?
Versterkers omgeplugt en de volume knop open?

Als er echt grote verschillen hoorbaar waren en dan heb ik het niet over kleine klankkleur verschillen was er zeker een van 2 niet in orde.

Versterkers objectief vergelijken vergt even wat meer maatregelen dan deze simpelweg omwisselen.





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#6
Eigenlijk ben je aan jezelf verplicht beide versterkers voor vergelijk aan de scope te hangen en vast te stellen of deze correct werken.

Zie je bv een klein verschil tussen het linker en rechter kanaal door een gelijkloopafwijking in de volumepotmeter ben je al weg met je objectieve vergelijk.

Daarna regel je de versterkers binnen een halve db af en sluit je ze aan op een switch box teneinde direct te kunnen switchen.

Als je dan in staat bent verschillen te horen kun je zelf beslissen wat jij mooier vindt of in een ''erger'' geval wat echt mooier of beter is.

Doe je het niet zo neem je jezelf mooi in het ootje en doet de auto-suggestie zijn werk.
Dit is trouwens algemeen bekend.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bramdg

Ben niet zo technisch onderlegd in de electronica

maar het feit is wel dat ik vroeger wel speelde soms met volume knop
net over 3/4 open en nu haal ik soms iets over de 1/2.

Ik heb echt het gevoel dat hij krachtiger klinkt ....en zoals Maurice al vertelde voorheen
het zal wel vooral iets te maken hebben de specs ook.

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

SB_Marantz

Citaat van: bramdg op januari 31, 2009, 18:50:05

Ik heb echt het gevoel dat hij krachtiger klinkt ....


Auto-suggestie?  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#9
Citaat van: joep op januari 31, 2009, 18:56:14
De PM-15 is echt een hele stap beter dan de PM-8003.
Hetzelfde als je straks een bijpassende sacd/cd speler of tuner zou willen hebben.


Wat is er daadwerkelijk beter aan?
Deugt het ontwerp van de 8003 niet?
Want dat zeg je feitelijk.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bramdg

Men oren zeggen  :yes:  dat hij krachtiger klinkt ....Nu ok ?  :-D

Ofwel heb ik slechte oren gekregen :-)
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

SB_Marantz

#11
 Gehoortestje laten doen misschien? :schater: :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 18:22:43

Dan rijst weer de vraag hoe je dat vergeleken hebt?
Versterkers omgeplugt en de volume knop open?
Jep, maar wel daar een hele dag naar de één te luisteren, ompluggen, dan weer naar de ander en dat een week lang. Dan leer je een versterker echt kennen, wat je met een dubbelblinde flikflak schakeltest niet lukt.

Citeer
Als er echt grote verschillen hoorbaar waren en dan heb ik het niet over kleine klankkleur verschillen was er zeker een van 2 niet in orde.

Versterkers objectief vergelijken vergt even wat meer maatregelen dan deze simpelweg omwisselen.
Ze waren beiden in orde en toch waren ze beiden compleet verschillend, zelfs als je kort luisterde en omplugde.
Overigens is objectief vergelijken niet aan de orde, aangezien je dit met scopes etc moet doen. Dit zegt echter niets over je beleving qua ruimtelijkheid, muzikaliteit, warmte, plaatsing etc.
Dit zal dus altijd subjectief zijn.

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 18:34:02
Eigenlijk ben je aan jezelf verplicht beide versterkers voor vergelijk aan de scope te hangen en vast te stellen of deze correct werken.
Niet verplicht, aangezien bijna niemand zo'n ding heeft. Daarnaast mag je van uitgaan dat als je een apparaat in een winkel koopt deze 100% is.

Citeer
Daarna regel je de versterkers binnen een halve db af en sluit je ze aan op een switch box teneinde direct te kunnen switchen.

Als je dan in staat bent verschillen te horen kun je zelf beslissen wat jij mooier vindt of in een ''erger'' geval wat echt mooier of beter is.

Doe je het niet zo neem je jezelf mooi in het ootje en doet de auto-suggestie zijn werk.
Dit is trouwens algemeen bekend.
Een component in de signaalweg extra aansluiten is volgens mij het stomste wat je kunt doen. Hiermee beïnvloed je het geluid, en hoogst waarschijnlijk nog negatief ook. Ontwerpers zijn ontzettend druk bezig om korte signaalwegen te ontwerpen, optimale kabels te ontwikkelen en dan ga je er een kastje tussenzetten die je er thuis ook niet tussen hebt?
Hiermee ga je in ene keer appels met peren vergelijken terwijl je entrecote met tournedos wilt vergelijken  :no:
Zou mij niets verbazen dat je direct het nodige "filtert" waardoor verschillen direct wegvallen. Zo kun je iedereen wel auto-suggestie aanpraten.

Zie hier direct mijn grote bezwaar tegen dubbelblinde flikflak testen. De testwijze is algemeen bekend maar niet algemeen erkend.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 19:12:02
Gehoortestje laten doen misschien? :schater: :schater:
Of je paradigma bijstellen?
Accepteren dat je niet alles kunt meten?

Want zoals jij het brengt bestaat er geen verschil tussen versterkers mits ze goed ontworpen zijn. Een versterker van €1000 klinkt hetzelfde als één van €5000? (als voorbeeld) De laatste zal betere componenten hebben, weerstanden, voeding, elco's en transistoren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bramdg

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 19:12:02
Gehoortestje laten doen misschien? :schater: :schater:

euuhhhh laatste keer dat ik dat liet checken was alles nog ok  pompom ,
daar mogen we daar allemaal nog blij om zijn denk ik zo ...  :-D
als muziekliefhebber doof worden moet toch echt een ramp zijn  :cry:  :cry:

Ja dat men oren opeens op een paar uur opeens meer opengaan kan misschien  :no:  :no:  :no:
...maar ik denk dat ze meer de neiging gaan hebben om toe te slaan na verloop van tijd
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart