Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 18:22:43
Dan rijst weer de vraag hoe je dat vergeleken hebt?
Versterkers omgeplugt en de volume knop open?
Jep, maar wel daar een hele dag naar de één te luisteren, ompluggen, dan weer naar de ander en dat een week lang. Dan leer je een versterker echt kennen, wat je met een dubbelblinde flikflak schakeltest niet lukt.
Citeer
Als er echt grote verschillen hoorbaar waren en dan heb ik het niet over kleine klankkleur verschillen was er zeker een van 2 niet in orde.
Versterkers objectief vergelijken vergt even wat meer maatregelen dan deze simpelweg omwisselen.
Ze waren beiden in orde en toch waren ze beiden compleet verschillend, zelfs als je kort luisterde en omplugde.
Overigens is objectief vergelijken niet aan de orde, aangezien je dit met scopes etc moet doen. Dit zegt echter niets over je beleving qua ruimtelijkheid, muzikaliteit, warmte, plaatsing etc.
Dit zal dus altijd subjectief zijn.
Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 18:34:02
Eigenlijk ben je aan jezelf verplicht beide versterkers voor vergelijk aan de scope te hangen en vast te stellen of deze correct werken.
Niet verplicht, aangezien bijna niemand zo'n ding heeft. Daarnaast mag je van uitgaan dat als je een apparaat in een winkel koopt deze 100% is.
Citeer
Daarna regel je de versterkers binnen een halve db af en sluit je ze aan op een switch box teneinde direct te kunnen switchen.
Als je dan in staat bent verschillen te horen kun je zelf beslissen wat jij mooier vindt of in een ''erger'' geval wat echt mooier of beter is.
Doe je het niet zo neem je jezelf mooi in het ootje en doet de auto-suggestie zijn werk.
Dit is trouwens algemeen bekend.
Een component in de signaalweg extra aansluiten is volgens mij het stomste wat je kunt doen. Hiermee beïnvloed je het geluid, en hoogst waarschijnlijk nog negatief ook. Ontwerpers zijn ontzettend druk bezig om korte signaalwegen te ontwerpen, optimale kabels te ontwikkelen en dan ga je er een kastje tussenzetten die je er thuis ook niet tussen hebt?
Hiermee ga je in ene keer appels met peren vergelijken terwijl je entrecote met tournedos wilt vergelijken
Zou mij niets verbazen dat je direct het nodige "filtert" waardoor verschillen direct wegvallen. Zo kun je iedereen wel auto-suggestie aanpraten.
Zie hier direct mijn grote bezwaar tegen dubbelblinde flikflak testen. De testwijze is algemeen bekend maar niet algemeen erkend.