ruimtelijke weergave

Gestart door PM95, januari 30, 2009, 16:52:41

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

De boutjes waarmee je de units vastzet?
Dit vind ik wel erg ver gaan.
Net zoiets als je speaker kabel op blokjes leggen.

Het gaat erom dat er niets ''lekt.''
Welk boutje of spaanplaat schroef je gebruikt lijkt mij echt geen zoden aan de dijk te zetten.

Er zijn kwa baffle grootte allerlei combinaties mogelijk.
Kijk maar eens naar sommige dipool ontwerpen.
Bovendien is het vaak aangepast aan de grootte van de woofer.
In afmeting kwa breedte en natuurlijk aangepast aan de berekeningen kwa volume.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HiFi gek

Citaat van: gerard op januari 30, 2009, 23:16:32
:| Hart op hart zo'n 4,5 meter en van hart speaker tot luisterplaats is zo'n 3,5 meter.
Een brede luisterdriehoek dus. Mijn spulletjes staan in de woonkamer; een kompromis tussen optisch verantwoord :roll: en een goed geluid :lol:

Dat is wel heel veel te veel uit elkaar geplaatst .
Zo krijg je dan dat de speakers geen goed samenspel onderling meer kunnen opbouwen , dan heb je het gevoel dat er links een enkele mono speaker staat te draaien en en rechts ook .

Dat samenspel tussen beide boxen krijg je alleen als deze niet te ver uit elkaar staan geplaatst en niet te dicht op elkaar , pas dan spelen ze als een stereo paar en krijg je diepte , hoogte en breedte in het geluidsbeeld .

Te ver uit elkaar geeft inderdaad een gat in het midden en te dicht op elkaar geeft weer te weinig breedte .

Optimaal is ongeveer 2.50 meter hart op hart , maar dat zal niet altijd mogelijk zijn met oge op de inrichting van de woonkamer .
Probeer hoe dan ook wel om ze dichter naar elkaar toe te krijgen ,    4.5 meter is ontoelaatbaar veel .

Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 14:20:12

Welk boutje of spaanplaat schroef je gebruikt lijkt mij echt geen zoden aan de dijk te zetten.

Dat met die boutjes vind ik ook wel erug ver gaan , geloof hier echt niet in .

Wat van belang is is het filter ontwerp , houtsoort , wantdikte , dempingsmateriaal , versteviging inwendig , inwendige bekabeling , gesloten of open systeem .

Meer zou ik zo even niet kunnen bedenken , misschien weet jij er nog een paar SB ?

Groeten  EDWIN  B

Maurice

Citaat van: HiFi gek op januari 31, 2009, 14:27:44

Dat met die boutjes vind ik ook wel erug ver gaan , geloof hier echt niet in .

Wat van belang is is het filter ontwerp , houtsoort , wantdikte , dempingsmateriaal , versteviging inwendig , inwendige bekabeling , gesloten of open systeem .

Meer zou ik zo even niet kunnen bedenken , misschien weet jij er nog een paar SB ?

Groeten  EDWIN  B
Lees het boek van Dickason maar ;)
Waar hij specifiek op doelt is hoe de boutjes in de afstraling zitten. Een boutje is namelijk een verstoring van het oppervlak, waardoor er difracties optreden. Hij noemt heel specifiek "onregelmatigheden ter grootte van 4dB met een looptijdvertraging van zo'n 0,5ms" (volgens zijn bronvermelding gebaseerd op Kantor en Linkwitz).
De punten die jij verder noemt zijn volgens mij alleen van invloed op klank, en niet zozeer op ruimtelijke weergave.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 14:20:12

Gaat niet om het gebruikte materiaal, maar om het uitsteken of het verstoren van het oppervlak ;)
Dit is ook één van de redenen waarom bij DIY aangeraden wordt om de units dusdanig te plaatsen, dat de boutjes niet in het horizontale lijn met de center van de unit liggen.

De baffle doet veel qua weergave.

Vorm                            Afwijking
Bol                               +/-0,5db
kubus                          +/-5db
afgeschuinde kubus    +/-1,5db
rechthoek                    +/-3db
afgeschuinde rechth    +/-1,5db
cilinder                         +/-2db

Dit betreft trouwens al een onderzoek uit 1951 door Harry Olson.
Rev. Maurice

gerard

Citaat van: HiFi gek op januari 31, 2009, 14:20:21

Dat is wel heel veel te veel uit elkaar geplaatst .
Zo krijg je dan dat de speakers geen goed samenspel onderling meer kunnen opbouwen , dan heb je het gevoel dat er links een enkele mono speaker staat te draaien en en rechts ook .

Dat samenspel tussen beide boxen krijg je alleen als deze niet te ver uit elkaar staan geplaatst en niet te dicht op elkaar , pas dan spelen ze als een stereo paar en krijg je diepte , hoogte en breedte in het geluidsbeeld .

Dat samenspel (samenvloeien van geluid) lukt zo ook wel.
Ook bij grote onderlinge afstanden tussen de speakers, zoals bij mij is het zeker wèl mogelijk om een (redelijk) goed stereobeeld te krijgen hoor. Hoogte, breedte en diepte heb ik allemaal al zal het met een smallere plaatsing èn meer ruimte achter de speakers uiteraard beter kunnen en gemakkelijker te realiseren zijn.
Om ondanks deze minder goede opstelling toch een goed resultaat te halen moet je echt moeite voor doen
èn heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben. :yes:

Citeer
Te ver uit elkaar geeft inderdaad een gat in het midden en te dicht op elkaar geeft weer te weinig breedte .

Optimaal is ongeveer 2.50 meter hart op hart , maar dat zal niet altijd mogelijk zijn met oge op de inrichting van de woonkamer .
Probeer hoe dan ook wel om ze dichter naar elkaar toe te krijgen ,    4.5 meter is ontoelaatbaar veel .

Vandaar dat de plaatsing van de speakers bij mij, zoals ik al eerder omschreef,  gewoon heel erg precies komt.
Zie ook in het topic Plaatsen Vloerstaanders: http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2315.0.html
Een paar cm verplaatsen, meer/minder indraaien, voor-/achteroverhellen; kleine verschillen geven grote veranderingen  :-o
Als je dat onder de knie krijgt kun je echt veel bereiken, ook mbt ruimtelijkheid.
Het is gewoon een grote uitdaging om het zo goed mogelijk te krijgen met de middelen en omstandigheden die je hebt.

Ruimtelijkheid is niet "iets" wat je zomaar even kan kopen met een nieuwe cd-speler of andere apparatuur.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 10:19:53
Filtering staat hier volgens mij los van.
De x-over punten moeten uiteraard wel correct gekozen zijn.

:?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

SB_Marantz

Citaat van: Marco op januari 31, 2009, 23:51:11
:?

Als je dat vreemd vindt waarom speel je dan niet met een breedbander waar dus helemaal geen spoeltjes en condensatoren aan te pas komen?

Het enige wat filtering doet is de X-over frequentie bepalen en met een aantal db's/oct afkappen.
In het werkzame gebied wordt dus feitelijk niets gedaan.

Als het anders is mag je me dat gerust uitleggen.  :wink:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HiFi gek

Gerard

Het is ook niet zo dat het absoluut onmogelijk is in jouw obstelling van 4.5 meter hart op hart een goed samenspel te kreëren tussen beide boxen , dat kan vast wel .
Maar optimaal zul je het niet krijgen met deze afstand , het hangt tevens ook af van de luisterruimte hoe die daar op reageerd .

Jaren geleden toen ik erzelf nog niet zo mee bezig was had ik mijn boxen 3.5 meter hart op hart staan .
Ik kreeg toen de tip van hifi winkel Multifoon Rotterdam om de boxen op 2.5 meter uit elkaar te zetten , het zou een hoop verschil geven volgens de man .

En dat was dus het geval , de muziek begon opeens te ademen dus luchtig te klinken met meer diepte werking  en dat deed het daarvoor een stuk minder .

Desondanks dat mijn huidige boxen op 2.5 meter hart op hart staan is bij mij de opstelling ook net als bij jouw set zeer gevoelig voor de indraaiing .
Een centimeter meer naar binnen of buiten indraaien geeft al hoorbaar resultaat bij mij .

Groeten  EDWIN  B

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 13:29:55
Als je dat vreemd vindt waarom speel je dan niet met een breedbander waar dus helemaal geen spoeltjes en condensatoren aan te pas komen?

Het enige wat filtering doet is de X-over frequentie bepalen en met een aantal db's/oct afkappen.

wat die breedbanders betreft die heb ik,daar word gebruik gemaakt van een notch filter,google daar maar eens op  :wink:

Ook zijn er scheidingsfilters met een correctienetwerk tbv een lineaire impedantie verloop ,lees anders het boek wat Maurice aanhaalde .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 13:29:55

Mag jij me uitleggen waarom je condensatoren vervangt in speakers en dat een tweak noemt?
Rev. Maurice

gerard

Citaat van: HiFi gek op januari 31, 2009, 14:20:21
...
Probeer hoe dan ook wel om ze dichter naar elkaar toe te krijgen..

Groeten  EDWIN  B

Wanneer we de overstap maken naar een platte tv gaan we ook de indeling vd kamer ¼ slag draaien, dan komt ook de smallere plaatsing. Zie dan wel of het daar beter van wordt.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

TurboMarco

Citaat van: Maurice op februari 01, 2009, 14:27:25
Mag jij me uitleggen waarom je condensatoren vervangt in speakers en dat een tweak noemt?
goede vraag .

5.1.4

Philips 75PUS8303

SB_Marantz

Simpel: wanneer er condensatoren geplaatst zijn van inferieure kwaliteit kun je dat horen.
Dat in het gebied waar de tweeter / squaker door het filter geregeld gedwongen af gaat vallen.
Dus wanneer je een 1e orde filtertje hebt zul je dat eerder kunnen horen dan in een 4e orde type.
Is ook logisch.

Waarom speel jij met bepaalde interlinks Maurice?
Leg mij dat maar eens uit.  :wink:
Dus verklaar waarom dat anders klinkt.
De tot nu gehoorde uitleg ''ik hoor het'' is verre van voldoende.

Graag deze keer niet even verwerpen onder het mom van dat het off-topic zou zijn want in jou optiek zit daar ontzettend veel verschil tussen.
Ook kwa ruimtelijk weergave volgens een hoop mensen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op februari 01, 2009, 20:32:18
Simpel: wanneer er condensatoren geplaatst zijn van inferieure kwaliteit kun je dat horen.
Dat in het gebied waar de tweeter / squaker door het filter geregeld gedwongen af gaat vallen.
Dus wanneer je een 1e orde filtertje hebt zul je dat eerder kunnen horen dan in een 4e orde type.
Is ook logisch.
Dus de meeste speakers worden met inferieure filters afgeleverd. Waarom zou een condensator in  een versterker dan klankmatig niets uitmaken?

Citeer
Waarom speel jij met bepaalde interlinks Maurice?
Leg mij dat maar eens uit.  :wink:
Dus verklaar waarom dat anders klinkt.
De tot nu gehoorde uitleg ''ik hoor het'' is verre van voldoende.
Ik speel met andere interlinks omdat ik verschil hoor. Ik heb een technische achtergrond waar ik ook een basis elektro heb gehad. Was erg sceptisch over verschillen in kabels tot ik het zelf hoorde.
Waarom het verschil hoorbaar is? Geen idee, maar voor zover heeft de techniek volgens mij nog geen pasklaar antwoord hierop. Kan mij wel iets voorstellen van capaciteit van kabels, hoe makkelijk ze invloeden van buitenaf opvangen etc. Weerstand lijkt mij echter verwaarloosbaar.
Maar omdat ik het niet kan verklaren wilt niet betekenen dat het er ook niet is.
Rev. Maurice