ruimtelijke weergave

Gestart door PM95, januari 30, 2009, 16:52:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

dat weet ik toch allemaal niet man...  clown1
ik dacht 499 keer gevallen en weer opgestaan...  :-D


SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

even serieus dan:

RMS Power Per Channel 250 @ 8 ohms, 500 @ 4 ohms

het zou weleens met de specs te "kunnen" hebben...  nopompom

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

als je je van de domme houdt kan je nog eens slim uit de hoek komen.....  pompom

gerard

Citaat van: marvin op januari 30, 2009, 19:46:26
aan kippenvel is hier trouwens geen gebrek..

Sinds ik in een huis woon met vloerverwarming heb ik daar nooit meer last van  clown1
Zorgt tevens voor een warmer geluid :-)

Citaat van: Frits op januari 30, 2009, 19:40:42

Sommige opnames vind ik gewoon slecht klinken, terwijl andere opnames je de rillingen over je rug laten lopen en je kippenvel krijgt van wat je hoort. Als jouw installatie je dat (zo nu en dan) kan bezorgen, dan weet je dat je behoorlijk goed zit.


Ben ik het mee eens.
Wat mij opvalt is dat mijn (erg fijne) tuner soms een ruimtelijker/gevoeliger muzikaal beeld neer kan zetten dan m'n dv6600vm.

Ook de plaatsing van de speakers is bij mij zeer kritisch mbt de ruimtelijkheid.
Te ver naar binnen draaien maakt het beeld "plat", te ver naar buiten zit er een "gat" tussen.
Het is ook net of de speakers zelf een "sweetspot" hebben: op een bepaalde plaats klinken ze mooier/beter dan bijv. 10 cm opzij. Heeft volgens mij ook met de reflekties tov de wanden te maken.
Het is ff zoeken naar de beste positie maar daar krijg je ook mooie muziek voor terug pompom
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Hoe ver staan jou speakers uitelkaar Gerard?
2,5 Meter is wel de max.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: SB_Marantz op januari 30, 2009, 22:46:12
Hoe ver staan jou speakers uitelkaar Gerard?
2,5 Meter is wel de max.

:| Hart op hart zo'n 4,5 meter en van hart speaker tot luisterplaats is zo'n 3,5 meter.
Een brede luisterdriehoek dus. Mijn spulletjes staan in de woonkamer; een kompromis tussen optisch verantwoord :roll: en een goed geluid :lol:

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Vandaar het gat in het midden.
Kun je ze echt niet wat dichter bijelkaar zetten?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Kan natuurlijk wel, maar staat niet mooi. Dan komt een vd speakers voor het raam en dan staat de tv er niet meer tussen, wat weer slecht is voor het gebruik bij films.
Het is zo niet slecht hoor, maar met een andere opstelling kan het vast beter.

Waarom max. 2,5 meter uit elkaar? Lijkt mij persoonlijk best smal, uiteraard afhankelijk van het luistervertrek.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Wat volgens mij belangrijk bij speakers is qua ruimtelijke weergave, is afstraalgedrag en fasereinheid.
Deze zijn afhankelijk van gebruikte units, filtering en kastvorm (voornamelijk baffle).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Filtering staat hier volgens mij los van.
De x-over punten moeten uiteraard wel correct gekozen zijn.
Laag af ruim voor de resonantie frequentie bv.
Anders gezegt afkappen binnen de grens waarin de unit optimaal werkt.
Hoeveel db/oct maakt klankmatig ook niet uit.
Wanneer je bv een 3e of zelfs 4e orde filter toepast zal dit de belastbaarheid tengoede komen.

De kastvorm durf ik niet met zekerheid te zeggen maar moet wel overal goed voorzien zijn van braces om kastresonantie zoveel mogelijk te voorkomen.
Heeft veel invloed op het laag.

Niet op het middengebied want de squaker heeft altijd een geisoleerde eigen kamer.

De grootte van de baffle maakt volgens mij niet bijster veel uit.
Wel moet men waken voor het zogenaamde baffle-step verschijnsel.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 10:19:53

Niet op het middengebied want de squaker heeft altijd een geisoleerde eigen kamer.


:no: Misschien wel bij een 3-weg of 4-weg speaker, maar bij een 2-weg of 2,5 weg is het vaak één kamer, vaak met de nodige bracing's
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Een 2-weg uiteraard niet daar de woofer een groot gedeelte van het middengebied verzorgt.
Compromisloos zijn speakers nooit.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 31, 2009, 10:19:53
Filtering staat hier volgens mij los van.
Wel degelijk van groot belang, aangezien filtering voor faseverdraaiingen kunnen zorgen. Daarnaast zijn idd ook de gekozen X-over punten van belang.

Citeer
De kastvorm durf ik niet met zekerheid te zeggen maar moet wel overal goed voorzien zijn van braces om kastresonantie zoveel mogelijk te voorkomen.
Heeft veel invloed op het laag.

Niet op het middengebied want de squaker heeft altijd een geisoleerde eigen kamer.

De grootte van de baffle maakt volgens mij niet bijster veel uit.
Wel moet men waken voor het zogenaamde baffle-step verschijnsel.
Het gaat vooral om de baffle. De grootte is absoluut van belang, net als de afrondingen en zelfs de boutjes waarmee je de units vastzet.

Een aardig boek om je hierin te verdiepen is Luidsprekerkasten ontwerpen van Vance Dickason.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude