Citaat van: HiFi gek op januari 31, 2009, 14:20:21
Dat is wel heel veel te veel uit elkaar geplaatst .
Zo krijg je dan dat de speakers geen goed samenspel onderling meer kunnen opbouwen , dan heb je het gevoel dat er links een enkele mono speaker staat te draaien en en rechts ook .
Dat samenspel tussen beide boxen krijg je alleen als deze niet te ver uit elkaar staan geplaatst en niet te dicht op elkaar , pas dan spelen ze als een stereo paar en krijg je diepte , hoogte en breedte in het geluidsbeeld .
Dat samenspel (samenvloeien van geluid) lukt zo ook wel.
Ook bij grote onderlinge afstanden tussen de speakers, zoals bij mij is het zeker wèl mogelijk om een (redelijk) goed stereobeeld te krijgen hoor. Hoogte, breedte en diepte heb ik allemaal al zal het met een smallere plaatsing èn meer ruimte achter de speakers uiteraard beter kunnen en gemakkelijker te realiseren zijn.
Om ondanks deze minder goede opstelling toch een goed resultaat te halen moet je echt moeite voor doen
èn heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben.
Citeer
Te ver uit elkaar geeft inderdaad een gat in het midden en te dicht op elkaar geeft weer te weinig breedte .
Optimaal is ongeveer 2.50 meter hart op hart , maar dat zal niet altijd mogelijk zijn met oge op de inrichting van de woonkamer .
Probeer hoe dan ook wel om ze dichter naar elkaar toe te krijgen , 4.5 meter is ontoelaatbaar veel .
Vandaar dat de plaatsing van de speakers bij mij, zoals ik al eerder omschreef, gewoon heel erg precies komt.
Zie ook in het topic Plaatsen Vloerstaanders:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2315.0.htmlEen paar cm verplaatsen, meer/minder indraaien, voor-/achteroverhellen; kleine verschillen geven grote veranderingen
Als je dat onder de knie krijgt kun je echt veel bereiken, ook mbt ruimtelijkheid.
Het is gewoon een grote uitdaging om het zo goed mogelijk te krijgen met de middelen en omstandigheden die je hebt.
Ruimtelijkheid is niet "iets" wat je zomaar even kan kopen met een nieuwe cd-speler of andere apparatuur.