Momenteel heb ik sinds vandaag 20-6-09 een netfilter in bruiksleen van Multifoon hifi Rotterdam .
Ik mag dit netfilter 3 dagen uittesten en dan beslissen of ik tot kopen overga .
Het is de : PS audio - Quintet Power Center .
Momenteel heeft de importeur een speciale actie voor dit filter .
Normaal kost hij 699 euro en nu tot 15 juli 599 euro .
Het vergelijk heb ik gemaakt met mijn eigen netfilter die ik nu ruim 4 jaar bezit , namelijk de : HMS - Energia .
DUS HMS vs PS AUDIO .
Het netsnoer dat ik gebruik op de PS audio is de : Van den Hul - The Mainstream . ( netsnoer kan gewisseld worden )
Mijn eigen HMS heeft een vast netsnoer , dus kan niet gewisseld worden .
Als eerste heb ik uiteraard alle netsnoeren van de versterker en de cd speler correct uitgepoold op de PS Audio en de koperen hulzen overgezet die over de netstekkers vallen .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn eerste indruk .
Om te beginnen is de behuizing van metaal , het gewicht is 4 kg .
Het is voorzien van 5 stopkontakten .
Volledig beveiligd tegen bliksem inslag en overige spannings dippen en pieken .
De centrale antenne kabel kan ook gefilterd worden als optie .
Er zijn ook diverse schakel opties voorhanden .
Wat doet het filter klankmatig .
De eerste sacd die ik draai van Patricia Barber - Nightclub is meteen overweldigend .
Ik wordt meteen met mijn neus op de feiten gedrukt , wat is die PS Audio enorm goed vergeleken met mijn eigen HMS netfilter .
Deze 2 netfilters kun je totaal niet vergelijken met elkaar , mijn HMS geeft een minimale winst t.o.v. helemaal geen filter , je moet al een erg goed getraind gehoor hebben om het te kunnen waarnemen .
De PS Audio daarentegen geeft een groot verschil wat ik niet had verwacht , vandaar ook dat ik altijd eerst een demo aan huis aanvraag .
Ik heb zo'n 4 uur achter elkaar door zitten luisteren naar een stuk of 15 SACD/CD's met diverse keren een brok in mijn keel door de muzikale emotie die in mij loskwam , en dat zegt eigenlijk al meer dan genoeg over de geluids kwaliteit .
Hier even de feiten op een rij .
veel diepte , breedte en hoogte afbeelding erbij gekregen .
Klinkt een stuk luchtiger en transparanter .
Ik hoor zoals bij de meeste tweaks gedaan door mij weer aanzienlijk meer zeer fijne micro informatie die voorheen amper waar te nemen was .
Bekkens klinken realistischer en luchtiger .
Piano komt meer naar de voorgrond met een grotere afbeelding .
Zangstemmen klinken levens echter en zijn weer wat beter gecentraliseerd dan het al was .
Minder last van SSSSSSSS klanken in stemmen .
Aanzienlijk meer rust in de weergave , dus minder hardheid bedoel ik hiermee .
De klankkleur wordt positief beïnvloed naar mijn smaak .
Het laag wordt een stuk dieper en wat kernachtiger weergegeven .
Het meest positieve is dat de dynamiek een stuk krachtiger is geworden , heb het idee alsof ik ben overgestapt naar een grote eindversterker i.p.v. een geïntegreerde versterker .
Ik ken nu ook weer een stuk harder draaien zonder dat het irritant begint te worden .
Zo ken ik nog wel even door blijven gaan , zo goed is het filter .
Dan ook nog even wat foto's voor de duidelijkheid , waar ook perfect de afschermingshulzen om de netstekkers zijn te zien .
Die zijn op hun beurd weer geaard met een draad en een randaarde stekker er aan gemonteerd die ik in het filter heb gestoken om daar de randaarde vandaan te halen .
Zonder randaarde werken de afschermings hulzen dus niet . aarde is dus verijst .
Dinsdag uiterlijk moet ik beslissen of ik tot aanschaf overga .
Die kans is heel erg groot dat ik hem koop .
Nog even een paar dagen luisteren dus .
Ik hou jullie op de hoogte .
Groeten EDWIN B