Mijn komplete installatie inclusief alle tweaks zal ik hier opsommen .
De cd speler is de : Marantz reference SA7-S1 (sacd) .
De versterker is de geïntegreerde : Accuphase - E408 .
De tuner is de : Marantz - ST17 .
De cd recorder is de : Marantz - DR6000 .
De boxen zijn de Focal/jmLab - Electra 1037 BE ( BE staat voor Berilium tweeter ) .
Het audiorack is van : Creaktiv - Little Reference .
Dit rack is standaard volledig ontkoppeld met speciaal vulmiddel in de buizen tussen de planken , en de planken zelf zijn absorbtie planken .
Zowel de cd speler als de versterker zijn nog extra aangepakt met ontkoppelaars van : Quadraspire : HQ 25 .
Er is een aparte audio stroomgroep aangelegt door : Kemp electronics .
In de meterkast zit de Siemens : Cilindric Fuse Cartridge .
Vanaf de Siemens cartridge loopt powercable van : Kemp - KE power Cable 5 mk3 ( 9 meter lang ) .
Aan het einde van de powercable is een speciale wandkontaktdoos van HMS gemonteerd .
Er is een netfilter aanwezig van : HMS - Energia , die geen dynamiek verlies geeft ( wat een hoop netfilters helaas wel doen ) .
Op de cd speler SA7-S1 gebruik ik een netsnoer van : Siltech - Ruby Hill G6 ( SATT behandeld ) .
Op de versterker gebruik ik ook een netsnoer van : Siltech - Ruby Hill G6 ( SATT behandeld ) .
De interlink tussen CD speler en versterker is de -- Kharma : KIC-reference-1A .
De speaker kabel is van : Harmonic Technology - Pro 9+
Om de beide netsnoeren van de cd speler en de versterker heb ik koperen hulzen aangebracht om de IEC stekkers , dit is om de afscherming te bevoorderen van de IEC stekkers .
Dit is ook duidelijk waarneembaar qua klank .
DE SA7-S1 cd speler heb ik voorzien van een externe aardings kabel achter op het chassis , standaard heeft deze speler geen aardpen in de IEC connector .
Dit geeft o.a. meer rust in de weergave en een warmere klankkleur .
De SA7-S1 is standaard voorzien van een externe DAC aansluiting op het chassis .
Die heb ik op advies van Marantz zelf afgesloten met een BNC afsluit weerstand van 75 ohm .
Het klankmatige verschil is aanzienlijk .
De digitale uitgang wordt ook niet gebruikt , dus is deze ook afgesloten , maar dan via de afstands bediening ( ook hier een duidelijk verschil ) .
De boxen staan op spikes zonder onderlegschotels en direct gekoppeld op zware betontegels van 40-40-6 cm .
Onder de tegels ligt ook nog dempings vilt .
De keuze voor betontegels en het vilt heb ik gehoormatig bepaald .
De boxen zijn naar lang experimenteren optimaal geplaatst zodat voor mijn woonkamer kapasiteiten het uiterste uit de opstelling is gehaald .
Afstand boxen hard op hard is 2.45 meter .
Afstand tot achterwand is 1 meter .
Afstand naar de zijmuren is 75 cm .
Afstand boxen naar luisterpositie in bankstel is 3.50 meter , gemeten over de lijnen van de luister driehoek .
Afstand bankstel naar achterliggende wand is 3 meter .
De boxen zijn verder ook nog eens volledig waterpas gesteld , ook dit is hoorbaar want voorheen stonden ze niet waterpas .
Op de vloer ligt voor de boxen een Carpet (vloerkleed ) van 2.40 - 1.60 meter .
Achter de bank ligt ook nog een karpet van 2.00 - 1.40 meter .
Ik heb een acoustisch klankboord gemaakt van polystyreen schuim , de plaats van de opstelling is gehoormatig bepaalt .
Aan voor en achter gevel hangen zware verlours overgordijnen .
De salontafel is verwijderd omdat deze het klankbeeld nadelig beïnvloed .
De woonkamer is volledig ingericht met maar één doel , muziek zo goed als mogelijk weergeven .
De opstelling van meubels e.d. is hier volledig op aangepast .
Wat het hele zakie bij elkaar gekost heeft zal ik wijselijk maar niet zeggen , dan wordt ik waarschijnlijk voor gek verklaard , vandaar ook mijn naam HIFI GEK ( is dat met die naam ook meteen verklaard ) .
Je koopt er ongeveer 2 nieuwe middenklasser auto's voor om een indruk te krijgen
AL BIJ AL EEN ERG LANG ZIJK VERHAAL GEWORDEN , VINDEN JULLIE NIET
Dan ook wat foto's bij deze .
o ja , zou ik bijna vergeten dat ik ook een audiofiele kater heb .
Groeten EDWIN B