werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marvin

vanaf welke prijs voor bv versterker noemen we hier eigenlijk High-End....?

als ik het set(je) van Henk zo weer eens voorbij zie komen, die dus geen verschil hoort, vraag ik me af of men dat High-End vindt of niet...
in ieder geval rijken de speakers een high end de lucht in, -en vind ik het een verdraaid mooi plaatje...

maar, wat is nou dat High-End...?

TurboMarco

Citaat van: Maurice op januari 11, 2009, 21:19:25

Ik behoor tot de categorie die wel degelijk verschil tussen interlinks hoor. Wel heb ik gemerkt dat de verschillen per set anders kunnen zijn, zowel sterker als bijna niet waarneembaar. Waar dit door komt? Geen idee, maar als techneut heb ik maar een beperkte verklaring kunnen vinden. Ook heb ik gemerkt dat de invloed van speakers vrij groot kunnen zijn, wat ik gemerkt heb in vergelijk van mijn set met die van Marco.

Mijn set toen:
PM-95, CD6000 OSE, Scan Speak Reference Monitor.
Set Marco toen:
PM-95, CD67 (nagenoeg gelijk aan mijn CD6000), Mission Freedom 754 of zoiets?

De interlink in kwestie was mijn Siltech SQ-28 Classic. In mijn set kwam deze al veel beter tot zijn recht dan de zelfbouw en Monster interlinks die ik toen had, maar dit waren redelijk nuanceverschillen. Marco klaagde over een wollig geluid, maar toen de Siltech ertussen geplaatst werd, werd het geluid echt gigantisch veel beter, net of er andere speakers stonden.
Maurice het waren idd de Mission 754F


Die luidsprekers stonden destijds op de nominatie om snel vervangen te worden,nadat we die Siltech SQ-28 tussen de versterker en cd speler hadden gestoken kwam ik tot de conclusie dat de Mission's nog even mochten blijven.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HiFi gek

Citaat van: henk 93 op januari 11, 2009, 19:40:31
Laat ik nu nog nooit NETKABELS in mijn set getest hebben :-D (mag wel zeggen van hele dure tot hele simpele kabels)
Neem nu maar gewoon een LAPP netkabel met Kopp stekkers(kosten 18 euro de meter)en de verschillen(verandereringen)zijn niet te horen met wat voor dure netkabel dan ook.
Maar misschien is mijn setje niet van de juiste kwaliteit en zijn mijn oren niet goed getraind :lol:





   Henk.

Nou Henk , als ik zo naar jouw set kijk is daar absoluut niets mis mee , dit is wel degelijk een zeer goede set .
De meeste apparatuur ken ik ook .
Dus hier ligt het naar mijn mening absoluut niet aan , waarom dat het op jouw set met verschillende netsnoeren geen verschil maakt kan ik eigenlijk niet goed begrijpen , ik heb hier ook geen antwoord op helaas .

Misschien zijn het dan toch je oren Henk  :lol:  , is als geintje bedoeld hoor .

Ikzelf heb in het verleden op mijn vorige versterker Marantz PM-14mk2 KI duidelijke verschillen waargenomen en ook op mijn huidige Accuphase E-408 met verschillende netsnoeren .
Ik zal je nog sterker vertellen , ik heb sinds kort netsnoeren van Siltech :Ruby Hill G6 (SATT versie) op zowel de SA7-S1 cd speler als op de E-408 versterker .
Op de cd speler zat eerst een Nordost:Shiva en op de versterker een V/D Hull - The Mainstream ( netsnoeren ) .

Op de cd speler is het verschil echt heel groot , en dit meen ik echt .
Als er een klein beedje verschil waarneembaar is kan het nog suggestie zijn dat je denkt het te horen maar in werkelijkhijd niet .
De Siltech trok het geluidsbeeld veel verder open en maakte het aanzienlijk luchtiger en zo kan ik nog wel even door gaan .
Op de versterker was het verschil wat minder groot daar de V/D Hull - The Mainstream al een heel goed netsnoer is voor zijn geld .
Alle veranderingen in het geluid waren op de versterker een factor of wat minder groot .

Met de beide Siltech netsnoeren is ook erg duidelijk waarneembaar dat de klankkleur natuurlijker is geworden .


Vorige maand heb ik een andere interlink uitgetest ,ook van Siltech : Forbes Lake G5 (zonder SATT) .
Ook hier weer een groot verschil waarneembaar met mijn eigen interlink van Kharma : KIC-R-1A .
Nu ook weer die klankkleur nog een stuk natuurlijker , luchtiger , meer diepte beeld  , enz



Voor mij en op mijn set zijn de verschillen met alle soorten van kabels of ze nou goedkoop of peperduur zoals die genoemde Siltech's zijn duidelijk waar te nemen .
Ik heb hier ook erg dure kabels van 4000 euro getest die ik gewoonweg vond tegenvallen en ook goedkopere van enkele honderden euro's die wel goed bevielen .
Duurder wil niet automatisch zeggen dat ze dan ook beter zijn .
De Siltech's springen er echt tussen uit op mijn set op alle fronten , vooral op de natuurlijke klankkleur .

De volgende stap wordt dan ook een andere interlink van Siltech : Forbes Lake G6 (SATT) .
Ga deze wel tweedehands kopen omdat deze kabel nieuw veel te duur is (3215 euro voor 75cm) en tevens niet meer leverbaar is , inmiddels is de G6 serie vervangen door de nieuwe G7 serie .




Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op januari 11, 2009, 22:07:17
Wie weet Edwin, ik kom nog wel eens in Rotterdam (Concerten ed.). Dus misschien kan ik dan het een en ander combineren!!

Laat het maar weten als het zover is .

Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: marvin op januari 12, 2009, 00:11:47
vanaf welke prijs voor bv versterker noemen we hier eigenlijk High-End....?

als ik het set(je) van Henk zo weer eens voorbij zie komen, die dus geen verschil hoort, vraag ik me af of men dat High-End vindt of niet...
in ieder geval rijken de speakers een high end de lucht in, -en vind ik het een verdraaid mooi plaatje...

maar, wat is nou dat High-End...?


Je moet zeker niet enkel en alleen afgaan op de prijs of iets nou wel of geen high end is .
Duurdere apparatuur is niet per definitie beter dan de goedkopere , dat geld ook voor de kabels .

Waar het vooral om gaat is dat alle apparatuur incl de komplete kabelkluwe perfect met elkaar matcht (kombineerd).
Je moet niet zeggen die versterker  van 5000 euro is high end en die van 3000 euro niet , want het kan wel eens zomaar zijn dat die goedkopere beter kombineerd in jouw set , en dat is het enige waar het om gaat

En wanneer een installatie het wordt high end of low end verdiend is moeilijk te verworden .
Het is in ieder geval wel zo dat je pas over high end kunt spreken als je boven een bepaald niveau uitkomt .
Maar waar dat niveau zich bevind "op welke trede van de ladder" is niet duidelijk te verworden , en daar waag ik mij wijselijk ook niet aan .
Want wie ben ik dan om even te bepalen of Pietje een high end set heeft en Klaasie een low end set , dat moeten Pietje en Klaasie voor zichzelf maar bepalen .


Groeten  EDWIN  B



Marvin

dan zitten we wat dat betreft op dezelfde lijn...
je hebt een goede set of niet, dat de één beter is dan de ander lijkt me logisch.

groet, Marvin..

mars

Citaat van: marvin op januari 12, 2009, 00:11:47
vanaf welke prijs voor bv versterker noemen we hier eigenlijk High-End....?

als ik het set(je) van Henk zo weer eens voorbij zie komen, die dus geen verschil hoort, vraag ik me af of men dat High-End vindt of niet...
in ieder geval rijken de speakers een high end de lucht in, -en vind ik het een verdraaid mooi plaatje...

maar, wat is nou dat High-End...?

oi

High -end ; Deze term wordt op heel veel gebieden gebruikt.

Ik vind het een term voor een bepaald markt segment. En is te herkennen aan ; de producent van een bepaald product, wil met dat product een zo'n goed als perfect resultaat bereiken ongeacht de kosten en het aantal uuren research ( geen consessies dus) 
Vaak is het ook state of the art ; en dat wil zeggen dat het product en de productie volgens velen richting kunst gaat.
Mijn broer Erwin is zelf een van De mensen( in noord europa) achtter het horloge merk IWC , daar zijn ze per klok ( alles met de hand gebouwd , radertjes veren enz enz ) zomaar 400 uur bezig,  dit zijn high end horloges in state of the art vorm ,  met nadruk op state of the art ,want een seiko geeft de zelfde tijd aan.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marvin

het was een retorische vraag....  :lol:

maar er wordt in audioland nogal vaak gestrooid met deze term om aan te duiden dat een ander geen verschillen zal waarnemen om dat deze geen highend-set heeft..
dat zou bijna hetzelfde zijn als dat je broer (niks tegen je broer, maar om het voorbeeld even door te trekken :wink:) tegen iemand zegt dat de seiko geen goede seconden kan weergeven, want dat kan de seiko wel...

gr Marvin.

mars

oi


Ja precies marvin , ik doel daar ook op.

Maar het is vaak een rage om tegen high -end te zijn , en daar ben ik het niet mee eens
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

HiFi gek

Citaat van: mars op januari 12, 2009, 15:43:43
oi

High -end ; Deze term wordt op heel veel gebieden gebruikt.

Ik vind het een term voor een bepaald markt segment. En is te herkennen aan ; de producent van een bepaald product, wil met dat product een zo'n goed als perfect resultaat bereiken ongeacht de kosten en het aantal uuren research ( geen consessies dus) 
Vaak is het ook state of the art ; en dat wil zeggen dat het product en de productie volgens velen richting kunst gaat.
Mijn broer Erwin is zelf een van De mensen( in noord europa) achtter het horloge merk IWC , daar zijn ze per klok ( alles met de hand gebouwd , radertjes veren enz enz ) zomaar 400 uur bezig,  dit zijn high end horloges in state of the art vorm ,  met nadruk op state of the art ,want een seiko geeft de zelfde tijd aan.


Prima verwoord , helemaal mee eens ook .

Groeten  EDWIN  B

Sander

High end ach jha ..

sky is the limit zullen we maar zeggen

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

mars

Citaat van: HiFi gek op januari 12, 2009, 17:55:35

Prima verwoord , helemaal mee eens ook .

Groeten  EDWIN  B



Ja? thanks :yes:

Ik vind zeker dat de term ''high-end'' bestaansrecht heeft .
Maar het is idd niet echt makkelijk te verwoorden.

Je hebt mooie confectie kostuums , maar ook zijden maatkostuums door een kleermaker in Napels gemaakt ; dit laatste kostuum is high end.
Je hebt ook bijvoorbeeld high-end fietsen.
Nog voorbeeld; een audi a5 is een hele mooie auro , maaaaaaaar een lamborghini murrielo , is high-end op auto gebied.
Maar op audio gebied wordt er inderdaad te gemakkelijk met de term high-end gegooit, daar geilt de klant nu eenmaal op .
En als je op marktplaats gaat kijken , wat de particulieren als high-end aanbieden :lol: gaat nergens meer over.

Nog zo een ; de gewoon goede kwaliteit audio van vroeger , zou tegenwoordig high-end zijn . Kijk maar naar de Marantz spullen uit half jaren 70.  Deze manier van bouwen en gebruik van goede en langdurig goed blijvende materialen zie je nu niet meer terug in de meeste Marantz audio.

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marvin

Citaat van: Sander Nolden op januari 12, 2009, 21:42:45
High end ach jha ..

sky is the limit zullen we maar zeggen



Sky-End dus?  :lol:
enfin, ik ga nog even genieten van me burgerlijke setje...  byebye

TurboMarco

Citaat van: marvin op januari 13, 2009, 02:20:36
Sky-End dus?  :lol:
enfin, ik ga nog even genieten van me burgerlijke setje...  byebye
ik nu niet meer want ik ga slapen  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun