DIY interlinks, netkabels ed.

Gestart door gerard, juli 19, 2008, 01:47:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

Met verschillende interlinks kun je leuk vergelijken wat het doet in je set.

Zelf heb ik een nordost reddawn (analoog) tussen m'n sacd/dvd speler en de versterker. Voldoet wel goed maar soms zou ik het wat ruimtelijker en voller willen hebben.
Deze gebruik ik als referentie kabel om m'n eigen gemaakte interlinks mee te vergelijken.
Nordost Reddawn : Veel detail in 't hoog, strak laag. Middden iets dun(oa stemmen), ruimtelijkheid is goed maar kan nog beter?

Op m'n speler zit 2ch out en 7.1 ch out zodat ik 2 sets kabels tegelijk op m'n versterker aan kan sluiten.
Tijdens het draaien van een cd kan ik dan schakelen tussen de beide ingangen.
Op deze manier kan ik snel horen wat de eventuele verschillen zijn.


Tot nu toe heb ik de volgende kabeltjes vergeleken (tov nordost):
standaard kabeltje met rood/witte stekkers: dof en plat geluid, rommelige bas

flexibele rubber coax: dof en plat geluid

zwarte coax(met zo'n hol buisje in 't midden met massieve kern): middengebied en stemmen goed en ruimtelijk goed, smaller beeld. Maar lage tonen zijn weg...? ik mis ineens van alles..

Tasker c128 mikrofoonkabel: net iets minder helder dan de reddawn, iets voller maar wel strak laag.
Ruimtelijkheid benaderd de nordost. Voorlopig blijft deze tussen tuner-amp en tv-amp totdat ik iets beters heb :wink:

De kabeltjes zijn steeds met dezelfde tulpjes uitgevoerd, dan kan dat in ieder geval geen verschil maken....
(gekocht bij de elektronca zaak voor €1,50 /st)


Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met welke soorten en merken kabeltjes.
Zo komen we er misschien achter wat de "betere" kabeltjes op de diy markt zijn.

Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

mars

oi

die nordost van jou?  dure kabel ?  we kunnen wel eens een ( wellicht tijdelijk) ruil doen .

Dan krijg jij van mij een set audio quest king cobra's van 80 cm

Woon je in de buurt van den haag??
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

De nordost valt bij mij wel in de categorie "dure kabel" , nieuw zo'n €300,- voor een stereo setje.

Na de vakantie periode kunnen we dat ruilen/uitproberen nog wel eens verder bespreken.

Ik woon in de buurt van Franeker
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Ik heb zelf diverse zelfbouwkabels, waaronder een Tasker microfoonkabel of wat. Typenummer weet ik zo even niet. Deze kabel verdient echter wel deftige pluggen. Over dof hoog heb ik geen klagen, komt er allemaal vrij helder uit.

Mijn set:
cd-speler -> siltech SQ28 classic -> vv -> tasker met neutrik pluggen -> ev
dvd-speler -> tasker -> vv
mediabox -> monster M800i -> vv
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Bij het lezen van andere fora kom ik regelmatig iets tegen van dhr J.D.  :-D over interlinks, met name over RG59 coax. Dus ook even zo'n interlink gemaakt (massieve koperkern met kopervlechtwerk als afscherming) en ik moet zeggen, klinkt ongeveer net als met de tasker c128, of net iets strakker in het laag en iets ruimtelijker?. (of is dat weer verbeelding?   :roll: )
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Jan

Mijn recensie van zelfbouw interlinks die ik heb laten maken door iemand anders. Deze recensie staat op een ander forum.

Maurice

Bernard, heb je ook een foto van het stekkerblok?
Ga met je mee dat kabels zeer goed zelf te maken zijn.
Ik hoor echter wel verschillen, maar vind zelfbouw altijd een erg goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

#7
Update;

Sinds een week of 4 luister ik met een nieuw kabeltje, gemaakt van RG 58 C/U.
(nav andere topics op andere fora, tip van "KT")
Een 50 ohm coax kabel die gebruikt wordt bij zend apparatuur.

Ik heb de kabel vergeleken met alle eerder genoemde kabels.
Met dit kabeltje zijn er veel dingen in m'n geluidsbeeld positief veranderd waarvan de ruimtelijkheid het voornaamste is.

Mijn luisterdriehoek is breed; van de luisterpositie naar de speakers is korter dan de ruimte tussen de speakers.
Daardoor heb ik ondiep, breed geluidsbeeld.

Met de RG58 krijg ik een smaller beeld, maar veel meer vanuit het midden, net of komt het geluid meters achter de speakers weg. Ineens heb ik diepte!!  pompom

Tussen de Rega's is dit effect groter dan tussen de Marantz/Rega :?

Ook de lage tonen klinken onvervormd lager, stemmen beter en het hoog een fractie helderder dan alle eerder genoemde diy kabeltjes. Dit geweldig interlinkje voor minder dan €10,- :-D , klinkt in mijn set beter dan de Nordost Reddawn en een geleende Audio Quest King Cobra die vele malen duurder zijn.  :-o

@ Maurice; beter dan de Tasker, echt eens proberen!











Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op september 14, 2008, 20:17:59
@ Maurice; beter dan de Tasker, echt eens proberen!
Die kabel is toch erg stug?
Beetje lastig tussen de apparaten, maar goed, ga het tzt nog wel eens proberen ;-)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Citaat van: Maurice op september 14, 2008, 20:44:50
Die kabel is toch erg stug?
Beetje lastig tussen de apparaten, maar goed, ga het tzt nog wel eens proberen ;-)

De RG58 C/U is 5 mm coax (redelijk dun) en bestaat uit meerdere draadjes(geen massieve kern), je kan 'm redelijk gemakkelijk in bochtjes leggen.
De Tasker is bijna 7 mm, maar idd wel soepeler.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Een paar weken terug weer even aan't knutselen geweest :-)

Een interlinkje van Nordost Flatline Gold kabel gemaakt; vergelijkbaar resultaat als met de RG58; ruimtelijk goed maar de lage tonen klinken wat vetter/trager?   :|  Wel vloeiend/romantisch :roll:

Ook een interlinkje van CAT5 gemaakt (één draadje 0,5mm heen en terug); iets minder sprankelend in het hoog dan de RG58, maar een "puntiger" en minder benadrukt laag. Klinkt ritmisch beter. Blijft voorlopig weer even zitten!!

(uiteraard zijn dit weer persoonlijke waarnemingen... :wink: :-D)

In de toekomst wil ik nog wel eens een interlinkje gaan maken mbv een dun zilverdraadje (0,4mm).
Heeft iemand daar ervaring mee??
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Mexicaanse Hond

Citaat van: gerard op maart 08, 2009, 19:45:28
Een interlinkje van Nordost Flatline Gold kabel gemaakt; vergelijkbaar resultaat als met de RG58; ruimtelijk goed maar de lage tonen klinken wat vetter/trager?   :|  Wel vloeiend/romantisch :roll:
Misschien ook rijp en voornaam?  :-D

Roland65

Citaat van: gerard op september 14, 2008, 20:17:59
Update;

Sinds een week of 4 luister ik met een nieuw kabeltje, gemaakt van RG 58 C/U.
(nav andere topics op andere fora, tip van "KT")
Een 50 ohm coax kabel die gebruikt wordt bij zend apparatuur.

Ik heb de kabel vergeleken met alle eerder genoemde kabels.
Met dit kabeltje zijn er veel dingen in m'n geluidsbeeld positief veranderd waarvan de ruimtelijkheid het voornaamste is.

Mijn luisterdriehoek is breed; van de luisterpositie naar de speakers is korter dan de ruimte tussen de speakers.
Daardoor heb ik ondiep, breed geluidsbeeld.

Met de RG58 krijg ik een smaller beeld, maar veel meer vanuit het midden, net of komt het geluid meters achter de speakers weg. Ineens heb ik diepte!!  pompom

Tussen de Rega's is dit effect groter dan tussen de Marantz/Rega :?

Ook de lage tonen klinken onvervormd lager, stemmen beter en het hoog een fractie helderder dan alle eerder genoemde diy kabeltjes. Dit geweldig interlinkje voor minder dan €10,- :-D , klinkt in mijn set beter dan de Nordost Reddawn en een geleende Audio Quest King Cobra die vele malen duurder zijn.  :-o

@ Maurice; beter dan de Tasker, echt eens proberen!

He Gerard.

Heb je ook een linkje naar de site waar je de info over deze zelfbouwinterlink (mooi scrabble-woord :wink:) hebt gevonden?
Of misschien een kleine beschrijving van hoe je het gedaan hebt en met welke connectors?
Lijkt me interressant om voor een kleine €10,- eens een beetje te solderen met een fijn resultaat!
Roland













Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

gerard

Binnenkort ga ik wel even een paar fototjes maken, maakt het wat duidelijker.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Roland65

Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520