Citaat van: cheese op maart 11, 2009, 16:59:23
Hallo Gerard,
he jij er een verklaring voor waarom on zelfgemaakte rg 58 interlink zo goed klinkt?
gr cheese
Ik lees graag over diverse zelfbouw projectjes op diverse fora en probeer daar wat goeie tips uit te destileren.
En dan gewoon wat stekkers en kabel kopen, de boel solderen en luisteren maar!!
De meeste kabeltjes die ik heb gemaakt klinken "gewoon goed", redelijk gelijk aan elkaar.
Soms klinkt het met een kabeltje nèt even "beter" , geen ander geluid ofzo maar bijvoorbeeld ruimtelijker of ritmisch wat strakker oid. Als ik dan een tijdje luister heb ik het gevoel dat het gewoon wat beter past bij m'n verwachting van hoe het zou moeten klinken, of juist niet en ga ik weer een andere maken
Het is en blijft uitproberen en luisteren. Het is een combinatie van je set en kabels die met elkaar goed moeten klinken, tenminste als je verschillen denkt te horen
anders is een standaard kabeltje goed genoeg..
Ik gebruik goedkope vergulde pluggen want die zijn oa bij de lokale elektronica zaak te koop voor zo'n €10 / 4 st. Deze pluggen vind ik iets gemakkelijker te solderen dan de goedkope neutrik pluggen.
Beide types via internet va ongeveer €1,50 per stuk.
Solderen doe ik met WBT-0800 Silver Solder.
Ik geloof niet zo in afgeschermde kabels, die hoogfrequente "troep" heb ik nog nooit last van gehad.
Kabels met een dunne mantel hebben al een tijdje m'n voorkeur. Ik heb met de interlinks ook een beetje de ervaring dat hoe dikker de mantel hoe duffer het geluid. Vandaar dat mijn "beter klinkende interlinks" gemaakt zijn van een dunne coax(RG58) of bijv. een stukje CAT 5.
Bekende merken zoals Nordost, Kimber, AntiCable en nog een paar andere merken hebben interlink- en luidsprekerkabels met een zo dun mogelijke mantel van PE of Teflon oid. maar geen PVC zoals de meeste kabels.