DIY interlinks, netkabels ed.

Gestart door gerard, juli 19, 2008, 01:47:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cheese

Hallo Gerard,


he jij er een verklaring voor waarom on zelfgemaakte rg 58 interlink zo goed klinkt?

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

Sander

Ik heb thuis ook speakers die verder uit mekaar staan dan dat ik er vanaf zit.

ben ook wel benieuwd hoe ik die kabeltjes kan maken

wat voor pluggen heb je gebruikt?

en wat voor merk /type soldeer gebruik je hier voor
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gerard

Citaat van: cheese op maart 11, 2009, 16:59:23
Hallo Gerard,


he jij er een verklaring voor waarom on zelfgemaakte rg 58 interlink zo goed klinkt?

gr cheese

:-D :-D :-D  :no:  :roll:

Ik lees graag over diverse zelfbouw projectjes op diverse fora en probeer daar wat goeie tips uit te destileren.
En dan gewoon wat stekkers en kabel kopen, de boel solderen en luisteren maar!!
De meeste kabeltjes die ik heb gemaakt klinken "gewoon goed", redelijk gelijk aan elkaar.

Soms klinkt het met een kabeltje nèt even "beter" , geen ander geluid ofzo maar bijvoorbeeld ruimtelijker of ritmisch wat strakker oid. Als ik dan een tijdje luister heb ik het gevoel dat het gewoon wat beter past bij m'n verwachting van hoe het zou moeten klinken, of juist niet en ga ik weer een andere maken  :-)

Het is en blijft uitproberen en luisteren. Het is een combinatie van je set en kabels die met elkaar goed moeten klinken, tenminste als je verschillen denkt te horen :roll: anders is een standaard kabeltje goed genoeg..

Ik gebruik goedkope vergulde pluggen want die zijn oa bij de lokale elektronica zaak te koop voor zo'n €10 / 4 st. Deze pluggen vind ik iets gemakkelijker te solderen dan de goedkope neutrik pluggen.
Beide types via internet va ongeveer €1,50 per stuk.

Solderen doe ik met WBT-0800 Silver Solder.


Ik geloof niet zo in afgeschermde kabels, die hoogfrequente "troep" heb ik nog nooit last van gehad.
Kabels met een dunne mantel hebben al een tijdje m'n voorkeur. Ik heb met de interlinks ook een beetje de ervaring dat hoe dikker de mantel hoe duffer het geluid. Vandaar dat mijn "beter klinkende interlinks" gemaakt zijn van een dunne coax(RG58) of bijv. een stukje CAT 5.
Bekende merken zoals Nordost, Kimber, AntiCable en nog een paar andere merken hebben interlink- en luidsprekerkabels met een zo dun mogelijke mantel van PE of Teflon oid. maar geen PVC zoals de meeste kabels.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

cheese

oke leuk om te lezen.....misschien is een keer leuk om bij elkaar wat interlinks te proberen en te kijken wat we er van vinden?

gr cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

HiFi gek

Cheese

Dat is een goed en leuk idee , interlinks uitproberen en vergelijken met elkaar .
Alleen bij wie wil je dat dan gaan doen ?


Groeten  EDWIN  B

cheese

Hallo Edwin,


Ik woon heel centraal in het midden van het land en het zou bij mij kunnen?


gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

gerard

Het grootste deel van mijn huidige assortiment:

Vlnr: NordOst Reddawn, NordOst "Flatline Gold", RG 59 B/U, RG 58 C/U, Tasker C 128 "naked", Tasker C 128, CAT5.
De stekkers zijn bijna allemaal gelijk, alleen in zwart, verguld of nikkel uitvoering.

Close-up van de RG 58:

Buitenmantel 15 mm strippen, gevlochten afscherming "opstropen", in tweëen splitsen en aan één kant van de kabel tot een draadje oprollen, binnenmantel 10 mm strippen en de kerndraadjes in elkaar draaien. Eventuele overlengte weer afknippen voor het solderen.
Kerndraad in de pen solderen, trekontlasting dichtknijpen, afschermdraad aan de massa solderen en klaar!!
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

cheese

Hallo Gerard,


Zijn de nordost dan echt beter dan de zelfbouw interlinks......


gr kees.
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

gerard

Citaat van: cheese op maart 15, 2009, 22:25:08
Hallo Gerard,
Zijn de nordost dan echt beter dan de zelfbouw interlinks......
gr kees.

Tja beter....., ze zijn anders dus blijft het persoonlijke voorkeur. Met de reddawn heb je echt een hele goeie (veel details enzo) maar het moet matchen met de aangesloten apparatuur. Tussen de SR4600 en de DV6600 vond ik het geweldig goed, nu ligt ie in m'n laatje en heb ik liever een zelfbouwkabeltje ertussen. Iets minder details, iets voller geluid, past beter bij het karakter van m'n rega's.

Groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

cheese

hallo Gerard,

Zou ik van jou die nordost een keer mogen lenen om te kijken of het bij mijn marantz ook zo goed matched.....en als je dan een financieel onderpand wil hebben vind ik dat helemaal oke.

gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

gerard

Citaat van: cheese op maart 16, 2009, 10:54:22
hallo Gerard,

Zou ik van jou die nordost een keer mogen lenen om te kijken of het bij mijn marantz ook zo goed matched.....en als je dan een financieel onderpand wil hebben vind ik dat helemaal oke.

gr kees
Hoi Kees,
Doen we verder even via pm

gr. gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes