Citaat van: Voorn op juli 11, 2026, 19:55:04Daar ben ik ook benieuwd naar, dirac is echt een hoog prijskaartje.... Ik denk dat je evenveel resultaat met een goede opstelling en dan een serieuze audessey meting eroverheen haalt. Bij mij staat mijn subwoofer steevast op de verkeerde plek en voor mooi weet ik zeker dat een tweede subwoofer (en dan allebij op de juiste plek) het niveau ver omhoog gaat trekken.
Citaat van: RHK op juli 11, 2026, 17:15:39Heb je al geëxperimenteerd met Audyssey?
Audyssey kan niet tippen aan Dirac Live + Bass Management laat staan ART.
Ik heb zo'n jaar Dirac Live + Bass Management gedraaid en dan de upgrade naar ART daarvoor heb ik altijd Audyssey gebruikt inclusief de mobile app voor house curves, maar nooit tevreden geweest over het laag.
Ik heb wel nooit Dirac Bass Management (en Audessyey) gedaan met 2 subs. De 2de sub is er gekomen omdat de overige speakers niet in staat waren de subwoofer goed te ondersteunen.
Maar ik moet het niet testen om te weten dat ART (in mijn situatie) altijd er als beste zal uitkomen.
Dit komt onder andere omdat ART geluidsdippen en pieken gaat counteren door de andere speakers in je set te gebruiken in tegengestelde fase (een beetje hetzelfde principe als noisecancelling op headsets).
Zelf heb ik zowel voor de aanschaf van Dirac Live + BM en de upgrade naar ART telkens gekocht toen er promo was en dat scheelt een slok op een borrel.
Het is wel zo dat je wat tijd moet steken in het fijnstellen van je housecurve.
Voor film staat het hier op punt. Laatst de Russiche film T-34 (2018) gezien in DTS-HD MA, en voorlopig mijn referentie film om een subwoofer te demonstreren. Dit is wat je wil horen als je dergelijke sommen investeerd.
Voor stereo gebruik ik een andere curve en zit ik er heel dicht bij, ik wil de bass net nog iets meer voelen in de borst, maar de vraag is of ik dat kan verwachten bij pakweg 65-75dB luistervolume.