De set van ArjenAH

Gestart door ArjenAH, oktober 22, 2025, 15:59:34

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Hij speelt goed, de verschillende modes die je kunt instellen om muziek af te spelen zijn leuk, zoals: Pure Direct, Direct en Stereo.
Ik gebruik hooft zakelijk de stereo mode.

Het verbaast mij, dat de gewone TV kanalen ook in Dolby Surround worden weergegeven.

Verder moet ik nog een aantal dingen ontdekken, maar zeer tevreden. :-)
Stereo: Marantz Cinema 30, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One, Pro-ject Phone Box DS3 B

HT: Marantz Cinema 30, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro, 5.1.2.

Radio: Wharfedale.

RHK

Citaat van: ArjenAH op juli 09, 2026, 11:52:07Het verbaast mij, dat de gewone TV kanalen ook in Dolby Surround worden weergegeven.

Bij Ziggo (als je dat hebt)  zijn de meeste kanalen in surround, maar je kan via de C30 ook voor stereo kiezen.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

ArjenAH

Citaat van: RHK op juli 09, 2026, 12:10:45Bij Ziggo (als je dat hebt)  zijn de meeste kanalen in surround, maar je kan via de C30 ook voor stereo kiezen.
Ik heb dan KPN, maar blijkbaar geven zij het het ook door. :-)

Stereo: Marantz Cinema 30, B&W 702 S3 ,Pro-Ject X1 B, CD5, Sub SVS SB-1000 pro, Nucleus One, Pro-ject Phone Box DS3 B

HT: Marantz Cinema 30, LG 65" G5 OLED, DP-UB9000, B&W 702 S3, B&W 606 S3, B&W HTM6 S3,, Sub SVS SB-1000 pro, 5.1.2.

WilliamB

Gefeliciteerd, mooie upgrade  notworthy
SET 1- Luxman l505z / Marantz SA11S1 / Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, Tempo 6, Spark 5, Celsius /Marantz SR8012 /Sony vpl-vw590es isf  /2x SVS PB2000 pro / Zidoo z1000 pro
SET 2- Eversolo play / Rega P3 / Dynaudio Focus 160

Voorn

Fijn om te horen zeg. Mooie spullen, mooi geluid en een tevreden gebruiker... dat horen we graag!
Cinema 30, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

ArjenAH

Inmiddels Dirac Live aan gevuld met Bass Management en een proefabonnement op ART en het laatste heeft veel indruk op me gemaakt.

Het idee dat het overal in je kamer even goed klinkt, hebben toch echt waar gemaakt. Bass klinkt overal lekker strak overal in de hele kamer.

Als je het allemaal wil aanschaffen zit je bijna op 1.000 Euro... Is dat het waard, ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. Het is maar net wat je er voor over hebt.

Ik wacht nog even af of ik ART  echt noodzakelijk vind.

RHK

Heb je al geëxperimenteerd met Audyssey?
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Voorn

Citaat van: RHK op juli 11, 2026, 17:15:39Heb je al geëxperimenteerd met Audyssey?

Daar ben ik ook benieuwd naar, dirac is echt een hoog prijskaartje.... Ik denk dat je evenveel resultaat met een goede opstelling en dan een serieuze audessey meting eroverheen haalt. Bij mij staat mijn subwoofer steevast op de verkeerde plek en voor mooi weet ik zeker dat een tweede subwoofer (en dan allebij op de juiste plek) het niveau ver omhoog gaat trekken.
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

dmeerpa

Citaat van: Voorn op juli 11, 2026, 19:55:04Daar ben ik ook benieuwd naar, dirac is echt een hoog prijskaartje.... Ik denk dat je evenveel resultaat met een goede opstelling en dan een serieuze audessey meting eroverheen haalt. Bij mij staat mijn subwoofer steevast op de verkeerde plek en voor mooi weet ik zeker dat een tweede subwoofer (en dan allebij op de juiste plek) het niveau ver omhoog gaat trekken.

Citaat van: RHK op juli 11, 2026, 17:15:39Heb je al geëxperimenteerd met Audyssey?

Audyssey kan niet tippen aan Dirac Live + Bass Management laat staan ART.
Ik heb zo'n jaar Dirac Live +  Bass Management gedraaid en dan de upgrade naar ART daarvoor heb ik altijd Audyssey gebruikt inclusief de mobile app voor house curves, maar nooit tevreden geweest over het laag.

Ik heb wel nooit Dirac Bass Management (en Audessyey) gedaan met 2 subs. De 2de sub is er gekomen omdat de overige speakers niet in staat waren de subwoofer goed te ondersteunen.

Maar ik moet het niet testen om te weten dat ART (in mijn situatie) altijd er als beste  zal uitkomen.
Dit komt onder andere omdat ART geluidsdippen en pieken gaat counteren door de andere speakers in je set te gebruiken in tegengestelde fase (een beetje hetzelfde principe als noisecancelling op headsets).

Zelf heb ik zowel voor de aanschaf van Dirac Live + BM en de upgrade naar ART telkens gekocht toen er promo was en dat  scheelt een slok op een borrel.

Het is wel zo dat je wat tijd moet steken in het fijnstellen van je housecurve.
Voor film staat het hier op punt. Laatst de Russiche film T-34 (2018) gezien in DTS-HD MA, en voorlopig mijn referentie film om een subwoofer te demonstreren. Dit is wat je wil horen als je dergelijke sommen investeerd.

Voor stereo gebruik ik een andere curve en zit ik er heel dicht bij, ik wil de bass net nog iets meer voelen in de borst, maar de vraag is of ik dat kan verwachten bij pakweg 65-75dB luistervolume.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 09:34:51Audyssey kan niet tippen aan Dirac Live + Bass Management laat staan ART.
Ik heb zo'n jaar Dirac Live +  Bass Management gedraaid en dan de upgrade naar ART daarvoor heb ik altijd Audyssey gebruikt inclusief de mobile app voor house curves, maar nooit tevreden geweest over het laag.

Ik heb wel nooit Dirac Bass Management (en Audessyey) gedaan met 2 subs. De 2de sub is er gekomen omdat de overige speakers niet in staat waren de subwoofer goed te ondersteunen.

Maar ik moet het niet testen om te weten dat ART (in mijn situatie) altijd er als beste  zal uitkomen.
Dit komt onder andere omdat ART geluidsdippen en pieken gaat counteren door de andere speakers in je set te gebruiken in tegengestelde fase (een beetje hetzelfde principe als noisecancelling op headsets).

Zelf heb ik zowel voor de aanschaf van Dirac Live + BM en de upgrade naar ART telkens gekocht toen er promo was en dat  scheelt een slok op een borrel.

Het is wel zo dat je wat tijd moet steken in het fijnstellen van je housecurve.
Voor film staat het hier op punt. Laatst de Russiche film T-34 (2018) gezien in DTS-HD MA, en voorlopig mijn referentie film om een subwoofer te demonstreren. Dit is wat je wil horen als je dergelijke sommen investeerd.

Voor stereo gebruik ik een andere curve en zit ik er heel dicht bij, ik wil de bass net nog iets meer voelen in de borst, maar de vraag is of ik dat kan verwachten bij pakweg 65-75dB luistervolume.
Gisteravond nog verschillende muziekstijlen beluisterd, maar moet zeggen met de aanvulling van ART klinkt het zo goed, nog nooit eerder zo gehoord. En nu ben ik overtuigd dat Dirac ARM ook de goede investering is.

Heb de investeringen in Dirac Live en Bass Management al gedaan en ARM komt daar zeker bij.
Dankjewel voor het advies.

Voorn

Wat een mooie feedback zeg. Het lijkt erop dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb, ik zal eens kijken of ik een proef versie kan proberen.

Stadium III

Hier anders om , zonder corectie van de ruimte en het draaien van de speakers heb ik een beter geluidsbeeld gekregen

Blijf erbij dat aanpakken van je akoestiek een groot punt zonder ruimte correctie ,ook bij het gebruik van een rel subwoofer adviseren hum geen ruimte correctie toe te passen , afijn ieder zijn ding en daarin heb ik zeker moeten leren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Voorn

Ik kijk vroeg in de ochtend nog wel eens een film, dan speel ik ook regelmatig met alles uit, dat is dan ook mooi, maar met audessey heb ik wel een mooiere geluidsbubbel.

RHK

Je weet het pas als je op de nieuwe C30 de Audyssey metingen hebt gedaan in je huiskamer akoestiek. Tenslotte is de C30  er op ingericht om met de bijbehorende Audyssey software akoestiek metingen te doen en dan een ultieme geluids belevenis te creëren.
Je weet het pas als je het geprobeerd hebt en dan kan er nog wel eens een verrassend resultaat uitkomen.
Voor stereo kan je prima op pure direct spelen en met een sub het laag op de hoofdspeakers te laten aanvullen.
Goed geluid is vaak  heel simpel weer te geven met de juiste apparatuur, zonder toeters en bellen.  8-)
5.2.2

Voorn

Even een stukje van dmeerpa gekopieerd: Maar ik moet het niet testen om te weten dat ART (in mijn situatie) altijd er als beste  zal uitkomen.

Ik had geen idee dat er ook met de fase gespeeld word voor beter resultaat. Ik heb wel begrepen dat het gebruik van meerdere subwoofers heel lastig kan zijn vanwege de fase, maar als een systeem zelf gaat optimaliseren geloof ik echt wel dat het beter is als even wat erbij zetten in mijn geval.