Citaat van: Kokkie op juni 20, 2008, 19:29:53
Er zijn genoeg mensen serieus bezig met hifi. Alleen de 1 blijft met beide benen op de grond staan en de ander niet. De 1 gaat af op testen en goede verhalen, de ander luistert met zijn oren. Jammer dat de onzin die verkocht word in de bladen steeds meer serieus genomen word. Misschien de bladen eens door de CD slijpmachine heen halen zodat ze lekkerder lezen.
Leuk topic ........... Ik heb in bovenstaande tekst 2 stukjes rood gearceerd. Dit geeft eigenlijk direct mijn visie weer.
Ik ben iemand die met beide benen op de grond staat. Juist omdat ik met beide benen op de grond sta, vertrouw ik lang niet altijd direct op mijn gehoor.
Waarnemen, dus zien en horen, is namelijk niet iets wat je objectief kunt beoordelen.
Voorheen heb ik 20 jaren recherchewerk verricht. Ik heb honderden zoniet duizenden verhoren afgenomen. Al die honderden en duizenden keren bleek telkens weer dat mensen geheel vertrouwen op hun eigen waarnemingen.
Neem je echter 10 getuigen van 1 moord, dan krijg je 10 verhalen die in detail met elkaar verschillen.
"Ik hoorde een knal" "Ik hoorde 2 knallen" "Ik hoorde niets" "Ik zag een oranje auto" "Ik zag een groene auto" "Ik zag een gele auto" ....................................
Wat ik slechts wil duidelijk maken:
Als je met beide benen op de grond staat dan ben je jezelf dus ook heel erg bewust van je eigen tekortkomingen op het gebied van waarnemen, dus horen...........
Ik bedoel dit overigens niet negatief. Maar ik bedoel wel dat ons gehoor zeker geen mechanisme is dat met 100 % zekerheid en doeltreffendheid werk. Het brein heeft namelijk telkens de opdracht van het "gehoorde" iets kloppends te maken.
Afsluitend: Ik ben er absoluut van overtuigd dat het brein in staat is om verschillen te horen tussen een meubel van 5 Euro en een meubel van 2000 Euro. Zeker als het "eigen" brein aan deze test onderworpen wordt. .............
Iedereen is geheel vrij om geld uit te geven aan zijn hobby. Wie ben ik om te bepalen wat een ander aan zijn hobby uitgeeft
?? Voor de ene is 2000 Euro veel geld. Voor de ander is het niks.
Iedereen neemt dat anders waar, zeg maar.
Als het gehoor objectief zou werken, zou iedereen een piano of een gitaar kunnen stemmen.
Toch zijn er maar weinigen die dit kunnen. Een goed gestemde gitaar is trouwens nog steeds vals. Ons gehoor heeft dit echter niet meer in de gaten, omdat we het gewoon zijn geworden.
Dus ja, met beide benen op de grond, maar nee, de oortjes zijn niet zo betrouwbaar als we zelf vaak denken.