Citaat van: mars op juni 17, 2008, 11:56:34
oi lapti is te doen hoor , maar je moet echt consequent zij in je training
leonneke kan je hier veel meer over vertellen grtz mars
Hoi Lapti en Mars:
Eigenlijk zouden we weer moeten uitwijken naar de "sportpagina"....
Maar voor Lapti; Inderdaad, neem de tijd. Overgewicht kwijtraken kost veel tijd.
Het sporten niet of nog niet leuk vinden is zeker een bottleneck. Ik ben laatst naar een zeer interessante congresdag geweest over overgewicht.
Sporten alleen is niet voldoende. Goed leren eten is net zo belangrijk. En wat tegenwoordig steeds duidelijker aan het worden is, is dat er een verandering in het gedrag moet ontstaan. Tussen de oortjes zeg maar. Bewust worden van het overgewicht, van de consequenties, van de risico's en van de pure noodzaak tot bewegen en aangepast eten.
Vooral het gedragsmatige aspect is lange tijd zwaar onderschat. Het is ook het meest moeilijke deel van de driehoek om uiteindelijk tot goede resultaten te komen. (bewegen - eten - gedrag)
Bovendien maakt men nog vaak een verkeerde insteek m.b.t. de trainingen.
Veel trainers denken nog steeds dat cardio de enige effectieve methode is om tot gewichtverlies te komen. Helaas blijkt dit bij mensen met overgewicht vaak niet zo te zijn. De stofwisseling van zware mensen werkt letterlijk anders.
Goede en stevige krachttrainingen moeten eigenlijk meer de basis zijn bij overgewicht. Het lichaam moet letterlijk weer "leren verbranden" ......
De spieren zijn de verbrandingsmotoren en juist daarom moeten die spieren goed getraind worden. Zo "leren" de spieren om suikers en vetten te verbranden.
Maar goed. Lapti: Ik hoop dat je wat serieuze mensen om je heen hebt die je daarbij kunnen helpen. Je zult vermoedelijk straks gaan merken, als je wat gewicht begint te verliezen, dat het sporten wat gemakkelijker gaat. De kans dat je sporten dan leuker gaat vinden is zeker aanwezig. Bovendien zou ik je willen aanraden eens een les in groepsverband te proberen. Zeker lessen die gegeven worden op muziek zijn aanraders. De muziek leidt af en stimuleert je wat gemakkelijker. Uit onderzoeken blijkt dat je 11 % meer "geeft" als je op muziek sport. Of zet desnoods een iPod op je hoofd met je eigen deuntjes.
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat de stimulans vanuit je binnenste moet komen. Als het onderbewustzijn het overgewicht echt beu is, dan is dat de ideale basis om af te vallen.
Ik weet zeker dat ook JIJ je overgewicht onder controle kunt krijgen. Maar daar schiet JIJ niks mee op. Het gaat er uiteindelijk om dat je zelf die overtuiging vanuit je binnenste weet aan te boren en weet te benutten. SUCCES jongen.