luidsprekers en slechthorendheid

Gestart door vielzweck, februari 21, 2008, 17:29:17

Vorige topic - Volgende topic

vielzweck

Heeft iemand wel eens een luidspreker gebouwd die met de slechthorendheid van de ander rekening hield?
Of heeft iemand daar wel eens wat over gelezen of van gehoord?
Is een equilizer meer voor de hand liggend dan speakers om een bepaald bereik te benadrukken?
Zijn er luidsprekers die bestemd zijn voor ernstige slechthorendheid.

( even zelf inkoppen: gehoorapparaat.  :-)    )

Alhoewel bestaan er 'hifi' gehooraparaten?

Nou ja, ik ben weer eens hardop aan het denken  :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Paul

Meneer Vielzweck, ik heb hier ervaring mee en kan u hier het volgende over vertellen:
Doofheid heeft te maken met niet meer juist of helemaal niet meer waarnemen van geluidstrillingen.
Geluidstrillingen worden in de gehoorgang ( slakkenhuis) d.m.v. trilhaartjes welke in het slakkenhuis zitten als geluid ervaren / omgezet.
Een beschadiging hiervan kan de oorzaak  zijn dat iemand slechthorend of doof wordt.
Denk bv aan bestraling in het gehoorgebied.
Verder kunnen daardoor bepaalde frequenties niet meer waargenomen worden ook als doofheid worden gezien.

Iets wat er niet meer is zal nooit meer d.mv. speciale speakers cq een gehoorapparaat gecorrigeerd kunnen worden.

Wat vaak wordt toegepast is dan een speciale hoofdtelefoon ( denk aan Senheisser) maar ook dat zal geen wonderen verrichten.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

Citaat van: Paul op februari 21, 2008, 20:32:27

Geluidstrillingen worden in de gehoorgang ( slakkenhuis) d.m.v. trilhaartjes welke in het slakkenhuis zitten als geluid ervaren / omgezet.
Een beschadiging hiervan kan de oorzaak  zijn dat iemand slechthorend of doof wordt.
Denk bv aan bestraling in het gehoorgebied.
Verder kunnen daardoor bepaalde frequenties niet meer waargenomen worden ook als doofheid worden gezien.

Iets wat er niet meer is zal nooit meer d.mv. speciale speakers cq een gehoorapparaat gecorrigeerd kunnen worden.

Wat vaak wordt toegepast is dan een speciale hoofdtelefoon ( denk aan Senheisser) maar ook dat zal geen wonderen verrichten.

Dank Paul, ik wil even naar die frequenties toe, het kan toch ook zijn dat wanneer die frequenties worden versterkt dat ze dan mogelijkerwijs enigszins hoorbaar zijn?

Dus ik bedacht dat stel dat het een zeker bereik betreft is het dan mogelijk om een luidspreker zo te bouwen dat hij dat bereik harder weergeeft. Ik zal eens gaan kijken wat senheisser hier over te melden heeft. Ik ben geintererseerd in de technische mogelijkheden snap je. (ik had ook en andere vraag kunnen stellen maar deze houdt mij nu bezig) Ik vraag ook impliciet naar de (on)mogelijkheden van een speaker, een gehoorapparaat, een equilizer enz. :-) ....en uh ja het menselijk gehoor. Misschien heb je gelijk kapot is kapot, misschien kan het soms wat genuanceerder liggen ik vraag maar eens  :-)

Paul

Mocht het gehoor minder zijn dan is aanpassing mogelijk, denk dan aan een gehoorapparaat.
Ik hoor bv bepaalde freqenties niet meer en dat heeft met mijn werk te maken en boven de 17Khz is het helemaal over. ( Heeft ook met de leeftijd te maken).
Nu ben ik er van overtuigd dat als men niet geheel doof is en bepaalde freqenties nog waar kan nemen dat een aangepast filter in een luidpreker zinvol kan zijn.
Hierdoor kunnen bepaalde freqenties versterkt worden maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

gerard

Hallo vielzweck,

Ik hoorde laatst toevallig van een collega dat zoiets wel bestaat.
Luidsprekers voor slechthorenden: www.kalkmannaudio.com

Ik vraag me af hoe het klinkt voor "goed horenden"...

Groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Belobuma

Zouden jullie misschien iets harder kunnen praten?
Ik hoor jullie zo slecht. byebye
Polk Salad Annie

erwin

Sorry,wat zeg je?
Citaat van: Belobuma op februari 21, 2008, 22:22:10
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

vielzweck

Citaat van: gerard op februari 21, 2008, 21:50:27
Hallo vielzweck,

Ik hoorde laatst toevallig van een collega dat zoiets wel bestaat.
Luidsprekers voor slechthorenden: www.kalkmannaudio.com

Ik vraag me af hoe het klinkt voor "goed horenden"...

Groet gerard

Precies dat vraag ik me ook af, zou het om nuances gaan?
Klinkt misschien raar maar frequenties van 19000 hrz (goed) en 20000 hrz (onderbroken) hoor ik wel. 16000 17000 en 18000 eveneens. Tussen 10000 tm 15000 mag het wat harder.(ik hoor daar aantoonbaar minder dan anderen in mijn omgeving)

Die hoge tonen zou ik eigenlijk niet mogen horen gezien mijn leeftijd alhoewel ik gelezen hebt dat soms bepaalde frequenties ook versterkt weergegeven kunnen worden in het oor (bij het minder worden van het gehoor). Ik moet me er nog maar eens verder in verdiepen of de verklaringen die ik kan bedenken een onderbouwing hebben.

Als ik met de toonregeling speel of een equilizer denk ik dat alleen een getraind oor het verschil zal opvallen? (geen extreme veranderingen toegepast)

Ik ga een kijkje nemen bij kalkmannaudio, dank je wel Gerard

vragen vragen vragen:

Hoeveel hrz beslaan de middentonen op een marantzreceiver, weet dat iemand? Bij welke frequentie start het en eindigt het?

Valt er ook iets te zeggen over veranderende karakteristieken van luidsprekers die iemand koopt? Ik bedoel het gehoor verandert met de loop der jaren. Er komen andere luidsprekers en is aan die veranderde karakteristieken van die luidsprekers de verandering van het gehoor af te lezen?
Dat wat mooier' 'warmer'  'dieper' 'gedetailleerder'  heet heeft dat (niet altijd!) een relatie met het minder worden van het gehoor in de loop der jaren? Zeg maar: 'Een nieuwe luidspreker een nieuw geluid?'

hier heb ik een smiley gezaait ::;.."   

vielzweck

Citaat van: Belobuma op februari 21, 2008, 22:22:10

Hier wordt gelezen, alleen een bril kan je helpen, hier heb je de mijne  8-)  :wink:

Belobuma

Polk Salad Annie

Belobuma

Citaat van: vielzweck op februari 22, 2008, 10:01:07
Hier wordt gelezen, alleen een bril kan je helpen, hier heb je de mijne  8-)  :wink:

Vielzweck, meinem herzlichen Dank. En ook nog precies de goede sterkte, alhoewel een zonnebril betreft toch nog steeds de juiste witruimte byebye
Polk Salad Annie

gerard

Volgens mij zijn er ineens veel forumers die wel een setje kunnen gebruiken... :wink:
Waarom hebben jullie dan eigenlijk marantz? wekkerradio is waarschijnlijk ook voldoende en een stuk goedkoper.. :angel:

zie ook:  http://www.doof.nl/archief/2008/01/luidsprekers_vo.php
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

vielzweck

Citaat van: gerard op februari 22, 2008, 14:33:33
Volgens mij zijn er ineens veel forumers die wel een setje kunnen gebruiken... :wink:
Waarom hebben jullie dan eigenlijk marantz? wekkerradio is waarschijnlijk ook voldoende en een stuk goedkoper.. :angel:

zie ook:  http://www.doof.nl/archief/2008/01/luidsprekers_vo.php

Ik ga voor vintage (betaalbaar, mooi om te zien, pracht geluid, sterk, in willekeurige volgorde) volgens mij heeft marantz in de jaren 70 ook een wekkerradio gemaakt.

Die frequentiebereiken die het wel nog doen verlangen naar marantz met minder zijn die niet tevreden. :lol:
Als de wekkerradio gaat is het tijd om de marantz aan te zetten.  :wink:

dank voor je link, Gerard  :-)

Belobuma

Citaat van: vielzweck op februari 22, 2008, 15:10:16

Als de wekkerradio gaat is het tijd om de marantz aan te zetten.  :wink:

Ben je dan niet al te laat?
Polk Salad Annie

Leonneke

Citaat van: vielzweck op februari 21, 2008, 17:29:17
Heeft iemand wel eens een luidspreker gebouwd die met de slechthorendheid van de ander rekening hield?

Hoi Vielzweck;

Dit topic spreekt me wel aan. Maar nu speel ik eventjes de advocaat van dick.

Als mensen een GOED gehoor zouden hebben, zouden er dan luidsprekers bestaan ?
Groetjes Leonneke .  . ...