Citaat van: gerard op februari 21, 2008, 21:50:27
Hallo vielzweck,
Ik hoorde laatst toevallig van een collega dat zoiets wel bestaat.
Luidsprekers voor slechthorenden: www.kalkmannaudio.com
Ik vraag me af hoe het klinkt voor "goed horenden"...
Groet gerard
Precies dat vraag ik me ook af, zou het om nuances gaan?
Klinkt misschien raar maar frequenties van 19000 hrz (goed) en 20000 hrz (onderbroken) hoor ik wel. 16000 17000 en 18000 eveneens. Tussen 10000 tm 15000 mag het wat harder.(ik hoor daar aantoonbaar minder dan anderen in mijn omgeving)
Die hoge tonen zou ik eigenlijk niet mogen horen gezien mijn leeftijd alhoewel ik gelezen hebt dat soms bepaalde frequenties ook versterkt weergegeven kunnen worden in het oor (bij het minder worden van het gehoor). Ik moet me er nog maar eens verder in verdiepen of de verklaringen die ik kan bedenken een onderbouwing hebben.
Als ik met de toonregeling speel of een equilizer denk ik dat alleen een getraind oor het verschil zal opvallen? (geen extreme veranderingen toegepast)
Ik ga een kijkje nemen bij kalkmannaudio, dank je wel Gerard
vragen vragen vragen:
Hoeveel hrz beslaan de middentonen op een marantzreceiver, weet dat iemand? Bij welke frequentie start het en eindigt het?
Valt er ook iets te zeggen over veranderende karakteristieken van luidsprekers die iemand koopt? Ik bedoel het gehoor verandert met de loop der jaren. Er komen andere luidsprekers en is aan die veranderde karakteristieken van die luidsprekers de verandering van het gehoor af te lezen?
Dat wat mooier' 'warmer' 'dieper' 'gedetailleerder' heet heeft dat (niet altijd!) een relatie met het minder worden van het gehoor in de loop der jaren? Zeg maar: 'Een nieuwe luidspreker een nieuw geluid?'
hier heb ik een smiley gezaait ::;.."