Ook een phonotrap is een versterker(tje) die minimaal de RIAA moet corrigeren, en dan het lage en ultra lage spanninkje van het element moet verhogen naar een werkbaar nivo voor de versterker, meer niet.
Hier doen ook wazige verhalen de rondte en halen sommige phono versterkers zeer hoge prijzen, en dan bedoel ik Euro's
Ik ben van de MA5000 MC phonotrap (wat echt gezien word als een top phonotrap) naar de 600NE met MM phono, ik kon geen verschil waarnemen, ook niet MC of MM.
Ook dat iemand een mooi en/of beter stereo image ervaart met een nieuwe versterker, ontgaat mij totaal.
Als ik als voorbeeld uit ga dat een versterker "discreet" is opgebouwd, en die dan word vergeleken met een andere of nieuwe versterker met discrete bouw, hoe kan de een dan anders klinken dan de ander qua stereo beeld ?
Simpel, dat kan niet !
Helemaal niet als de speakers blijven staan waar ze stonden, en het dezelfde speakers blijven.
>>>>> (misschien leuk als nieuwe discussie, Discreet versus IC / opamp Stereo versterkers)
Een veranderd stereo beeld (image) kan alleen maar verkregen worden door de speakers te verplaatsen / verdraaien, met andere speakers, of de luisterplek te veranderen.
Een versterker kan hier niets aan veranderen, tenzij er sprake is van DSP.
Via DSP kan het brein in de maling genomen worden voor zowel stereo als surround.
Maar gewoon een standaard opgebouwde analoge versterker zal niets aan het stereo beeld veranderen.
Een "poes" die voor de speakers gaat zitten zal meer invloed hebben.
Zeker weten dat de speaker in de foto een ander stereo beeld zal neer zetten, dan als ik mijn vrouw erop zal laten zitten..................