Hallo forummers!
Hoewel ik (bijna) iedere dag meelees, post ik maar zelden iets. Soms zie ik een discussie waarvan ik denk "zou ik me er in mengen of niet?" om dan er toch maar vanaf te zien. Ondertussen spaar ik dan wat dingetjes op en als ik denk iets te melden te hebben, dan meld ik me. Bij deze...
1) zo heb ik dus al 5,5 jaar een Behringer Ultracurve sound processor. Daarin had ik de volgende voorkeuzes geprogrammeerd:
-film
-muziek
-prefilm (als ik eq bijstelde luisterde ik daar een tijdje naar, en als het beviel kopieërde ik dat dan naar de definitieve voorkeuze "film").
-premuziek (idem, naar "muziek")
-uncorrected (voor hoofdtelefoon)
Ik heb deze opzet veranderd. Ten eerste regelde ik vanaf gegeven moment nog maar zelden bij, want het klonk goed, dus de beide "pre's" zijn niet meer nodig.
Verder heb ik een extra voorkeuze gemaakt: "film oud". Deze gebruik ik om het typische middentonerige en ruisige geluid van oude films een beetje aangenamer te maken. Bijvoorbeeld bij oude afleveringen van Columbo, MASH of jaren 70 films (en ouder). Dat werkt zeer goed.
Bovendien kwam ik na jaren opeens op het idee om mijn hoofdtelefoon eens te onderzoeken. Mijn ervaring met hoofdtelefoon is dat ze slank en strak klinken en dat de speakers veel verder doorliepen in het laag. Maar internetsearch wees uit dat mijn Beyerdynamic DT831 vrij vroeg maar geleidelijk afloopt in het laag en een bult heeft in het hoge midden. Dus heb ik in de Ultracurve een nieuwe gecorrigeerde curve gemaakt voor de Beyer. Dat kan zomaar. Wat een luxe! Ik was al tevreden met de Beyer (heb m al 18 jaar) en nu nog méér.
Ook al beginnen de kussentjes in de schelpen op te lossen.
2) ook ben ik begonnen met een nieuwe "room measurement."
Ik was 5 jaar geleden dus begonnen met de Behringer Ultracurve, die de ruimte meet met roze ruis. Links en rechts had ik apart ingemeten. Later heb ik REW toegevoegd en kon ik snellere metingen doen met een snelle sweep (ca 6 seconden). Dan regelde ik de eq bij, met behoud van het bestaande verschil tussen links en rechts. Maar inmiddels heb ik de speakers ook (een beetje) verschoven, dus is het verschil tussen L en R veranderd. Van de week heb ik nu opnieuw met de Ultracurve L en R gemeten met de speakers op hun DEFINITIEVE plek. Daar kwam idd een ander verschil uit tussen de beide kanalen.
Daarna ben ik met REW aan de slag gegaan voor de fijnafstemming. Dit loopt nog. Ik zal tzt mijn bevindingen posten.
Mijn nieuw rijtje voorkeuzestations in de roomprocessor zijn nu:
-film (=graphic + parametric + dynamic eq + multiband compression)
-muziek (=graphic + parametric eq)
-film oud (=graphic + parametric eq)
-uncorrected (=alles modules neutral, maar niet bypassed)
-Beyer corrected (=graphic eq)
-nieuwe meting (=graphic + parametric eq)
Zo, nog 57 voorkeuzeposities beschikbaar...
Groet van Evert vanuit een stormachtig Noord Portugal