De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Brutus

Lijkt me prima toch, je moet knap je best doen om ca. 2,75 TB vol te krijgen met muziek bestanden.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

sjoek

Citaat van: joep op september 30, 2016, 13:10:59
Denk dat ik hetzelfde NAS ga kopen als Xander. Hoor nu alleen maar positief van hem.
Eén schijf is voldoende. Als backup heb ik een tweede HD in mijn Macbook Pro voor dat doel.

Ik denk dat je daar een hele goede koop aan doet.

En zolang je je backup up to date houd is 1 harddisk meer dan voldoende.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

rexp

Citaat van: polleke_cgc op september 30, 2016, 12:44:02
ik zou het zelfs zo ver durven stellen, dat voor mij een 1-bay nas GEEN nas is : ik betaal liever een 2e harddisk "dubbel" voor de gemoedsrust dat het geeft.
Waarom gemoedsrust door een tweede disk in hetzelfde apparaat? Brand in je meterkast (of waar je oververhitte NAS dan ook staat) en je bent alles kwijt.

Met een enkele schijf in je NAS heb je hetzelfde plezier; echte gemoedsrust heb je pas als je collectie zich op twee fysiek gescheiden locaties bevindt. Dus op een ander apparaat / in een andere ruimte.

Schijfruimte kost geen drol tegenwoordig. Zet je collectie op je pc (wie heeft er nu geen), je NAS, op externe HDD's en ergens in de cloud.

En mocht je ettelijke TB's hebben, dan heb je de originle schijfjes toch nog?

rexp

Citaat van: xander32 op september 30, 2016, 10:50:25
Synology nas [...] DSM [...] MinimServer [...]

Heb je ook gekeken naar andere combinaties? Ik heb een Qnap met Twonky, ik krijg de indruk dat die combi meer P&P is. Hang de NAS in het netwerk, run Qfinder op je pc om je NAS te benaderen, installeer de server die je wil, en spelen maar.

(Voor de duidelijkheid, ik heb tegelijkertijd een Synology en een Qnap gekocht, en heb beide dus kunnen vergelijken qua gebruiksgemak)

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

xander32

Citaat van: rexp op september 30, 2016, 21:21:58
Waarom gemoedsrust door een tweede disk in hetzelfde apparaat? Brand in je meterkast (of waar je oververhitte NAS dan ook staat) en je bent alles kwijt.

Met een enkele schijf in je NAS heb je hetzelfde plezier; echte gemoedsrust heb je pas als je collectie zich op twee fysiek gescheiden locaties bevindt. Dus op een ander apparaat / in een andere ruimte.

Schijfruimte kost geen drol tegenwoordig. Zet je collectie op je pc (wie heeft er nu geen), je NAS, op externe HDD's en ergens in de cloud.

En mocht je ettelijke TB's hebben, dan heb je de originle schijfjes toch nog?

:gp:


Ik heb slechts één schijf in mijn nas, welke dus schijnbaar niet voor een nas mag doorgaan, maar ik weet wel zeker dat ik de back-up 200% beter voor elkaar heb dan diegene met een echte 2-of meer bay nas (=schijnveiligheid); mijn collectie staat nu op drie verschillende hdd, waarvan er eentje op een andere locatie ligt ...

Bij bv. een blikseminslag heb je totaal niets aan hoeveel schijven dan ook in een nas ...  en volgens mij is tegenwoordig de kans groter dat je met een blikseminslag van doen krijgt, dan dat een hdd uitvalt ...

WimPeu

Ik heb wel een meerschijven Nas ook omdat ik gewoon veel meer ruimte nodig ben. Maar afgezien daarvan is het back up idee toch wel fijn. Ik ga er in principe vanuit dat ik geen brand krijg oid. Die kans is gelukkig zo klein en mocht dat gebeuren dan zijn mijn muziek bestanden totaal niet belangrijk meer. Onlangs sloeg hier nog de bliksem in of iig vlakbij. In 1 klap zat ik in het donker en lag alles er uit. Hoofdschakelaar weer aan gezet en draaien maar weer. Natuurlijk heb ik mijn foto's, home video', documenten en muziek nog als back up op een externe schijf staan maar de kans dat ik die ooit nodig zal zijn acht ik heel erg klein. Met een 1 bay kan het gewoon van de ene op de andere dag over zijn en dan moet je maar hopen dat je alles op tijd op je back up schijf hebt gezet. Ik neem tenminste aan dat je niet na ieder nieuw album je back up schijf aansluit en dat album ook toevoegt. Zo niet moet je alweer met aparte mapjes werken om te weten welke albums er nog naar de back up moeten.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Rob46

#97
Dat is dan ook de reden dat ik voor een 2Bay heb gekozen.......Ik download bij Quobuz regelmatig HiRes albums en dan is die extra zekerheid toch wel fijn. Daarnaast wordt er een extra BackUp eens in de week gemaakt.

xander32

Bij iedere aankoop (cd), schrijf ik de flac nu weg op de ext. hdd en de nas ja. Safety first. Met m'n 1 a 2 cd's/maand is dat leed te overzien :yes:.

Citaat van: WimPeu op oktober 01, 2016, 10:28:37
Ik heb wel een meerschijven Nas ook omdat ik gewoon veel meer ruimte nodig ben. Maar afgezien daarvan is het back up idee toch wel fijn. Ik ga er in principe vanuit dat ik geen brand krijg oid. Die kans is gelukkig zo klein en mocht dat gebeuren dan zijn mijn muziek bestanden totaal niet belangrijk meer. Onlangs sloeg hier nog de bliksem in of iig vlakbij. In 1 klap zat ik in het donker en lag alles er uit. Hoofdschakelaar weer aan gezet en draaien maar weer. Natuurlijk heb ik mijn foto's, home video', documenten en muziek nog als back up op een externe schijf staan maar de kans dat ik die ooit nodig zal zijn acht ik heel erg klein. Met een 1 bay kan het gewoon van de ene op de andere dag over zijn en dan moet je maar hopen dat je alles op tijd op je back up schijf hebt gezet. Ik neem tenminste aan dat je niet na ieder nieuw album je back up schijf aansluit en dat album ook toevoegt. Zo niet moet je alweer met aparte mapjes werken om te weten welke albums er nog naar de back up moeten.

xander32

#99
Zijn beide schijven in de nas uit een andere batch? Zo niet moet je er niet vreemd van opkijken, dat als er eentje uitvalt, de andere ook gaat ...

Citaat van: Rob46 op oktober 01, 2016, 10:40:42
Dat is dan ook de reden dat ik voor een 2Bay heb gekozen.......Ik download bij Quobuz regelmatig HiRes albums en dan is die extra zekerheid toch wel fijn. Daarnaast wordt er een extra BackUp eens in de week gemaakt.



... maar uiteindelijk moet je gewoon doen daar waar je jezelf goed bij voelt en hopelijk blijft voor ons ellende, in welke vorm dan ook, bespaart.

Brutus

Citaat van: xander32 op september 30, 2016, 23:28:42
:gp:


Ik heb slechts één schijf in mijn nas, welke dus schijnbaar niet voor een nas mag doorgaan

Jawel hoor, NAS staat voor Network attached Storage m.a.w. opslag die gekoppeld is aan je netwerk en zegt niets over het aantal schijven  :-)
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

sjoek

Ik heb een 2 bay nas met 1 schijf :oops: :oops:.

Blijft er bij om er 1 bij te kopen. En heb nog maar 500 gb van de 1 tb gebruikt dus extra ruimte ook niet nodig. :-D
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Waarschijnlijk wederom een noob vraag, maarre;

Indien ik LMS op de nas installeer, welke middels een draadje aan de router hangt(in het netwerk), kan ik dan vervolgens ook de nas benaderen via de SBT die middels wifi in hetzelfde netwerk hangt?


Het lijkt mij wel interessant om op die wijze de SBT/LMS (over de dac van de NA11) met de NA11/MinimServer te vergelijken  :yes:.

Bert5001

Dat moet gaan moet je wel de software van de lms zoals je zegt installeren dan moet het werken succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sjoek

Moet lukken ik benaderde de nas ook altijd via de logitech squeezebox.

Zoals je al aangeeft wel even lms installeren.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.