De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Faxe

Citaat van: Bert5001 op september 26, 2016, 22:33:51
Werkt dat ook met een na11 [emoji15][emoji15]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De NA-11 is geen Roon endpoint zoals dat zo mooi heet. Je kunt wel op een computer Roon installeren en deze via de USB ingang aansluiten op de NA-11. Dat is wat ik doe. De NA-11 is vooral een mooie dac  :yes:

xander32


xander32

#77
... dit ga ik ook nog uitproberen; LMS op de NAS, de SBT middels een draadje aan de NAS (Asus router) en dan de NA11 als dac. Besturing middels IPeng.

Tot voor kort maakte ik ook nog met regelmaat gebruik van een soortgelijke constructie, maar dan met de server en de content op de laptop i.p.v. op de NAS.

jowa

Ik heb LMS op de NAS staan. Deze is bedraad en via Wifi benaderbaar door alle clients: telefoons, tablet, laptops en squeezeboxen.
Werkt behoorlijk goed.

Nadeel via iPeng vind ik het syncen van de cache en dat LMS hoofdletter gevoelig is.


Sent from my iPhone using Tapatalk

polleke_cgc

Citaat van: Faxe op september 24, 2016, 14:47:39
Een USB harde schijf die je in een Synology nas inplugt wordt opgenomen in DSM (besturingssysteem van Synology). Dit maakt het mogelijk om snel en eenvoudig bestanden/mappen te kopiëren. Als je het vanaf een PC naar een Synology nas wil kopiëren wordt volgens mij alles eerst ingepakt als ZIP bestand die je vervolgens weer moet uitpakken. Het gaat volgens mij ook langzamer. Buiten DSM om bestanden naar een NAS kopiëren gaat ook minder snel dan via USB dacht ik.

De bedoeling van een NAS is voornamelijk bestanden beschikbaar stellen via je netwerk : dus de snelste en makkelijkste manier om bestanden op je NAS te krijgen is OOK via het netwerk (en bij voorkeur bedraad...). Wifi is geen probleem, maar gaat jammer genoeg trager.
Als je hier dingen leest als zou een NAS je bestanden daarvoor moeten zippen dan begin je je toch af te vragen wat de kennis is van sommigen als het over netwerken gaat...
Je kan uiteraard die USB aansluiting ook gebruiken, maar het hoeft dus helemaal niet...

Brutus

Ik heb net nog even 30 cd's geripte, vervolgens via de laptop draadloos naar de router en dan bedraad naar de NAS.
Met een gemiddelde snelheid van 10 MB/s staan een cd er zo op. Alleen bij enorme hoeveelheden zou bedraad van laptop naar router de voorkeur hebben omdat dan de snelheid ca. 10 tot 15x hoger ligt.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

BrunoD

Citaat van: xander32 op september 27, 2016, 07:53:08
Of roon op de nas en de SBT als endpoint.

Ik ben benieuwd of je Roon zal kunnen draaien op je DS116.

Roon beveelt een Intel Core i3 of i5 (64bit) aan met 4GB RAM.  je DS116 heeft een 32bit processor en 1GB RAM. Maar misschien is dat al voldoende als je maar één stream opzet.

xander32

... ik heb niet echt de behoefte om Roon aan te kopen, veel te prijzig voor mij  :yes:.

Citaat van: BrunoD op september 28, 2016, 21:22:08
Ik ben benieuwd of je Roon zal kunnen draaien op je DS116.

Roon beveelt een Intel Core i3 of i5 (64bit) aan met 4GB RAM.  je DS116 heeft een 32bit processor en 1GB RAM. Maar misschien is dat al voldoende als je maar één stream opzet.

BrunoD

Roon is inderdaad niet goedkoop

Configuratie aanbevolen door Roon: NAS + server + endpoint + controller, waarbij het end-point meestal bestaat uit een streamer + DAC.
Ik heb de voorbije weken wat geexperimenteerd met die configuratie, waarbij ik vertrokken ben van een NAS + laptop waarbij ik de laatste drie functies combineerde. Ondertussen gebruik ik een tablet als controller en mijn SBT +MDAC als endpoint. Ik overweeg om de server op een NUC te gaan zetten, waarbij ik mijn muziekbibliotheek op een schijf op de NUC zal plaatsen. Redenen om de all-in-one laptop oplossing op te geven zijn prestaties en gebruiksgemak, maar de prijs loopt inderdaad aardig op.

Daar komt dan nog Roon zelf bovenop.

En eigenlijk ook nog Tidal. Tenzij je immense eigen bibliotheek hebt, vind ik Roon zonder Tidal waardeloos.

Bovendien heb je voor één Tidal stream minstens een 5 Mbps internetaansluiting nodig. OP zich niet bijzonder, maar ik heb momenteel slechts een ADSL internetaansluiting, en daarmee krijg ik de combinatie Roon + Tidal niet aan de praat. Enkel Tidal, via de browser, lukt net.

Ruw gerekend: Over een periode van 3 à 5 jaar zou mij dit 1500 à 2000 € extra kosten tov mijn huidige streaming oplossing NAS + SBT + MDAC + LMS, met slechts een heel beperkte restwaarde aangezien een flink aandeel van de kosten abonnementskosten zijn.

Daartegenover staat een fantastische gebruikservaring en een ontdekkingstocht door een ruime en gevarieerde muziekbibliotheek.

Als ik bereid ben om dat bedrag uit te geven, zou ik dan evenveel plezier vinden in de aankoop van enkel hardware, denk een betere streamer en DAC dan de SBT + MDAC?

sjoek

Goede vraag.... ik denk dat je die alleen zelf kan beantwoorden..
Wat mis je nu aan geluid dat je wilt wijzigen? Voor 1500 a 2000 euro kan je ook een hele leuke muziekcollectie bijkopen.  :angel:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pameijer

Citaat van: sjoek op september 29, 2016, 22:57:19
Goede vraag.... ik denk dat je die alleen zelf kan beantwoorden..
Wat mis je nu aan geluid dat je wilt wijzigen? Voor 1500 a 2000 euro kan je ook een hele leuke muziekcollectie bijkopen.  :angel:
Zo inderdaad zeg! Met zo'n bedrag zou ik graag de betere en grotere platenzaak in willen lopen  :kwijl:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Wil je geld stuk slaan: met welke ls. draai je nu? Daarnaast is een betere voeding achter de SBT van duidelijke (hoorbare) meerwaarde. Echter, Roon werkt wel heel erg fijn i.c.m. Tidal, je haalt er een schier oneindige muziekbieb mee in huis welke heel fraai gepresenteerd wordt ...

xander32

#87
Het aansluiten en het in het netwerk plaatsen van de NAS was plug and play, echter het inrichten van die NAS vroeg wat meer hoofdbrekens. In mijn geval (Synology nas) hielp enerzijds DSM mij op weg, maar geeft door de vele menu's, welke uitmonden in legio submenu's met allen tal van instelmogelijkheden, ook weer een boel onduidelijkheden. Het installeren en updaten van MinimServer en het daarvoor benodigde Java verliep soepel.
Uiteindelijk, met de hulp van forumleden hier, hulde  notworthy,  draait het ding nu als een zonnetje.

Na wat opstart problemen de eerste dagen, lijken de "verbeterpunten" te zijn opgelost. Waarschijnlijk na het/dankzij het opnieuw opstarten van de NAS en de rescan door MinimServer (?).

Alles werkt nu weer als voorheen, met dien verstande dat alles nu sneller en soepeler draait. Voorheen zat er een behoorlijke vertragingstijd in het uitvoeren van een commando vanaf de IPad, deze is nu nihil. Top  :yes:. Daarnaast staat nu niet meer de laptop in de huiskamer continu te blazen tijdens het streamen, de (overigens stille) NAS heeft een geluidsarm plekje gekregen in de meterkast.


Overall kan ik nu zeggen dat het in gebruik nemen van de NAS,
het gebruiksgemak v.h. streamen aanzienlijk heeft verbeterd  :-).

Citaat van: xander32 op juni 20, 2016, 06:42:55
Dit draadje is bedoelt voor alles over een NAS.


- Waarop te letten bij aankoop, welke zijn de aandachtspunten, welke zijn de verschillen, welke hd moet je hebben en waarom?
- En wat komt er op jou af na aankoop: het aansluiten en het inrichten van een NAS: waarop te letten, welke zijn de aandachtspunten, welke server te installeren en hoe doe je dat?
- En voorts alle andere Tips & tricks welke dit onderwerp raken.


polleke_cgc

Je kan evengoed werken met de bijgeleverde DLNA software van je NAS : dat werkt perfect en dan blijft de kost beperkt tot de kostprijs van je NAS (en je streamer natuurlijk). Een degelijke 2-bay NAS kost ergens een goeie 175 euro + de kostprijs van je 2 harddisks. Ik gebruik RAID 1 en ik zou het zelfs zo ver durven stellen, dat voor mij een 1-bay nas GEEN nas is : ik betaal liever een 2e harddisk "dubbel" voor de gemoedsrust dat het geeft.

Persoonlijk heb ik ook Spotify om muziek te leren kennen, maar wat ik echt wil beluisteren passeert via de NAS in "authentiek" FLAC-formaat.

joep

Denk dat ik hetzelfde NAS ga kopen als Xander. Hoor nu alleen maar positief van hem.
Eén schijf is voldoende. Als backup heb ik een tweede HD in mijn Macbook Pro voor dat doel.