De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

xander32

Dit draadje is bedoelt voor alles over een NAS.


- Waarop te letten bij aankoop, welke zijn de aandachtspunten, welke zijn de verschillen, welke hd moet je hebben en waarom?
- En wat komt er op jou af na aankoop: het aansluiten en het inrichten van een NAS: waarop te letten, welke zijn de aandachtspunten, welke server te installeren en hoe doe je dat?
- En voorts alle andere Tips & tricks welke dit onderwerp raken.

WimPeu

Ik denk dat je het allemaal nogal ingewikkeld voor ogen hebt wbt een Nas. Ik denk dat het operationeel maken van een tablet meer ICT kennis van een gebruiker vraagt dan het aansluiten en inrichten van een Nas.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Barre72

Denk dat je over het onderwerp NAS alleen al een heel forum kan vullen.  Belangrijk is om eerst de vraag te stellen wat je NAS moet doen.  Verwacht je dat je data beschermt is, hoeveel ruimte heb je nodig, hoeveel gebruikers gaan de data op de NAS tegelijk gebruiken, welke diensten moet de NAS aanbieden (dlna, ftp, http, nfs, CIFS, ...), koop ik een NAS met of zonder schijven (en welke schijven steek ik er dan in), enz.

Wat voor mij belangrijk is :
- minimale databescherming, dus minstens twee schijven in een RAID1 configuratie (of meer schijven in RAID5).
- gigabit netwerkaansluiting (denk niet dat er nog andere verkocht worden) of beter nog meerdere aansluitingen
- services : CIFS, nfs (voor unix/linux clients), dlna mediaserver
- schijven : ga niet voor de goedkoopste en ook niet voor een "groene" schijf, maar kies voor NAS schijven zoals bijvoorbeeld Western Digital RED.
- performantie :  kijk eens op http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews je kan daar reviews vinden maar ook charts met performantie, je hebt waarschijnlijk niet de snelste nodig, maar zeker ook niet de traagste.
- interface : meeste toestellen laten zich via een webinterface bedienen, google eens als je een type NAS interessant vindt en kijk wat er geschreven wordt over het bedieningsgemak

Je kan natuurlijk ook altijd zelf een NAS bouwen, is soms nog de goedkoopste oplossing die de meeste opties biedt.
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

sjoek

#3
Net als wimpeu aangeeft het is helemaal niet moeilijk een nas in te stellen en wanneer je dan ook nog eens sinologen hebt gaat het bijna vanzelf.
Maar om een paar tips van mijn kant te geven:
waar op letten?
Het belangrijkste om op te letten is hoe gaat de nas gebruikt worden. Is het alleen voor muziek streamen naar 1 apparaat tegelijk dan kan je de goedkoopste nas al hebben. Die is ten aller tijde wel snel genoeg. Wil je echter ook films ( en dan vooral als je blu-ray of 3D ) streamen dan zou ik voor een nas met wat meer snelheid gaan. Wil je ook nog een website hosten en streamen naar meerdere apparaten tegelijk. Ga voor de meest snelle.

Waar na aanschaf opletten?
In princiepe moet je van te voren vooral opletten wat je doel is met de nas. In jou geval wil je neem ik aan ook je muziek wilt streamen naar je squeezebox. Nu heeft synology een hele grote "app store" waar de Logitech mediaserver in staat deze installeer je en voor de rest wijst het zich vanzelf. En zo werkt het voor de meeste dingen die je met een nas wilt doen. Wat ook nog een groot voordeel van synology is die hebben een hele actieve en grote community die zelf ook apps ontwikkelen voor de nas.

Verdere tips en tricks

Het aantal en wat voor schijf je moet gebruiken is vooral afhankelijk van budget en hoeveel ruimte je nodig hebt.
Voorbeeld:
Je hebt 16 terabyte nodig dan zul je toch minimaal 4 schijven nodig hebben aangezien 4 Tb vaak het hoogst is.

Verder als je genoeg hebt aan bijvoorbeeld aan 2 Tb kun je voor een 1 bay gaan met 1 HD van 2 Tb er in.
Maar vaak word er een 2 bay geadviseerd met 2 keer 2 Tb er in. Zodat die elkaar kunnen spiegelen. Dus van de 4 Tb die je in de nas stopt gebruik je maar 2 Tb. Dit heeft echter als voordeel dat wanneer 1 schijf kapot gaat de andere alle bestanden nog heeft. En in dat geval kan je weer een nieuwe bijplaatsen en hoef je niet eerst weer je hele back up naar een nieuwe schijf te kopiëren. (Let op dit mag officieel geen back up genoemd worden omdat de nas bijvoorbeeld defect kan raken of gestolen kan worden en dan ben je alsnog alles kwijt.)

Dan nog welke schijf. Hier zou ik als het budget het makkelijk toe laat in deze tijd voor een ssd gaan dit omdat deze schijven langer meegaan. Anderzijds wanneer je de nas alleen voor muziek gebruikt en deze soms ook hele tijden uit hebt kun je ook gewoon 2 nas schijven kopen ( vaak wordt Wester digital geadviseerd) kunnen kopen. Ik gebruik zelf namelijk ook al 7 jaar dezelfde schijf en nooit geen problemen.

Verder zou ik persoonlijk altijd voor synology gaan. Ik heb vorig jaar alles ook heel goed bestudeerd en uitgeplozen en bij alles wat ik met een nas wou doen kwam ik uit bij synology.
Ik hoop dat je iets aan dit advies hebt heb je meer vragen of is iets niet duidelijk zeg het maar.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

joep

Had het er laatst met Lo over. En die kwam met een goede vraag.
Kun je een NAS aansluiten op de digitale ingang van je cd speler en dan aansturen met bijvoorbeeld een iPad?
Of moet je in ieder geval iets als een NA-11 hebben?

sjoek

Citaat van: joep op juni 20, 2016, 09:30:59
Had het er laatst met Lo over. En die kwam met een goede vraag.
Kun je een NAS aansluiten op de digitale ingang van je cd speler en dan aansturen met bijvoorbeeld een iPad?
Of moet je in ieder geval iets als een NA-11 hebben?

Of dit mogelijk is weet ik niet... je kan wel met de ds ... play van synology direct met hdmi naar bijvoorbeeld receiver.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

WimPeu

Citaat van: joep op juni 20, 2016, 09:30:59
Had het er laatst met Lo over. En die kwam met een goede vraag.
Kun je een NAS aansluiten op de digitale ingang van je cd speler en dan aansturen met bijvoorbeeld een iPad?
Of moet je in ieder geval iets als een NA-11 hebben?

Vraag blijft: Wil je een Nas in je kamer hebben staan?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Barre72

Citaat van: joep op juni 20, 2016, 09:30:59
Had het er laatst met Lo over. En die kwam met een goede vraag.
Kun je een NAS aansluiten op de digitale ingang van je cd speler en dan aansturen met bijvoorbeeld een iPad?
Of moet je in ieder geval iets als een NA-11 hebben?

Heb eigenlijk nog geen NAS gezien met een audio uitgang (analoog of digitaal), wel al met hdmi aansluitingen.
Het is ook niet onmiddellijk het doel van een NAS.
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

joep

Citaat van: WimPeu op juni 20, 2016, 10:22:29
Vraag blijft: Wil je een Nas in je kamer hebben staan?

Ja, liefst wel dat is geen probleem.

pameijer

Ipv een NAS kun je vaak ook een servertje aanschaffen en die inrichten als fileserver. Ben je vaak veel goedkoper uit voor snellere hardware. Ik heb zelf een HP Microserver N54L, kostte €200 incl. alles. Dan heb je dus servergrade hardware, perfect op elkaar afgestemd en prima kwaliteit en performance. Ik heb daar natuurlijk WD RED schijven ingestopt en XPenology op geïnstalleerd. XPenology is een stukje bootsoftware waarmee je de DSM software van Synology laat denken dat het een dikke Syno is. Voor die €200 heb ik nu dus een soort van DS3615xs. Met gewoon de superfijne DSM software van Synology en alle packages, plugins etc. kunnen gewoon geïnstalleerd worden. En ja, het is gewoon legaal, DSM is gemaakt onder een opensource licentie omdat de basis Linux is.

Het lijkt allemaal wat ingewikkeld, maar als je een beetje ICT-vaardig bent is het appeltje-eitje.

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pameijer

O ja, wat me nog van het hart moet: RAID (in welke vorm dan ook) is GEEN backup!! Het is beschikbaarheid. Als je een bestand van een RAID verwijdert, istie gewoon weg. Als je een virus krijgt, zijn je files gewoon besmet. Een backup staat op een andere locatie, en wordt niet automatisch synchroon gehouden met je bestanden op de NAS. Én heeft een goede versioning.

Zo, dat is gezegd. Dit is gewoon hoe het is dus geen tegenspraak aub  :-P
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

polleke_cgc

#11
Ik lees hierboven wel nogal wat onzin :

SSD's in een NAS steken is complete overkill en enorm duur. SSD's zijn bedoeld om snel je bestanden te verwerken. Een NAS werkt maximaal aan de snelheid van een netwerkverbinding. Bedraad is dat vandaag meestal 1 GB/s (of 125 MB/s). In de praktijk haalt een NAS meestal iets van een 100 MB/s. Een beetje SSD haalt rond de 550 MB/s. Dat ze langer meegaan dan een harddisk is een fabeltje. Een harddisk kan niet tegen warmte, maar als je ze voldoende koel kan houden, dan gaan ze gewoon jaren mee.
Omdat mediabestanden meestal grote bestanden zijn, zal je qua doorvoersnelheid dus met je SSD in een NAS geen enkel voordeel halen.
Daarnaast is een SSD voor veel data gewoon pokkeduur (hoewel al veel goedkoper geworden). Een "NAS" harddisk van 4 TB kost kost ergens een 170 euro per stuk (voor een WD red), aan een 2 TB SSD  (bv de Samsung EVO 850) mag je 650 euro ophoesten.

Voor een 16 TB NAS heb je dus 5  harddisken van 4 TB nodig (in RAID 5). Je hebt ook een systeem waarbij 2 harddisken mogen uitvallen (en dan heb je er dus 6 nodig...). In RAID 5 mag je dus een 850 euro uitgeven voor een NAS van 16 TB, enkel voor de harddisks, in SSD heb je dus 7 SSD's nodig aan 650 euro/stuk... 4TB SSD's komen nu nog maar juist op de markt.

Als het enkel over streamen van geluid en films gaat is de traagste NAS meer dan voldoende (bv. een Synology uit hun DS "J" serie.). Op je NAS hoef je enkel de Media-server software te draaien (die dus zorgt voor de DLNA aansturing). Persoonlijk heb ik een DS213J met 2 harddisken van 4 TB (WD reds) die in mirror (RAID 1) staan. Dus daarmee heb ik 4 TB ruimte wat voor mij volstaat. En het ding doet zijn werk perfect...

Het ding instellen is een fluitje van een cent. Geef het ding wel een vast IP-adres (dus buiten de DHCP-pool van je router) : dat voorkomt veel problemen...

Een NAS op zich is dus een Linux-computertje, specifiek bedoel voor file-sharing in netwerk. De software zelf bereik je doordat er een webservertje ook in is opgenomen, waar je dus alle instellingen via je browser kan doen.

Wat Pamijer aangeeft is wel 100% juist : een NAS is geen backup. Het kan een backup worden, als je bv. je NAS gebruikt om je gegevens op je PC OOK op de NAS te plaatsen (en dus als een veredelde externe schijf te gebruiken). Maar als je gegevens enkel op je NAS staan, heb je dus GEEN backup...

joep

#12
Misschien is het makkelijker gerichte vragen te stellen als die beantwoord werden met gerichte antwoorden onder nummer vermelding van de vraag.

vraag 1. Naar welk formaat file moet ik toe voor zeer goede kwaliteit en hoeveel cd's gaan er op een HD van 500GB?
vraag 2. Welke software heb ik nodig op mijn MacBook Pro om cd'tjes te rippen naar die kwaliteit en die zelf afbeeldingen van de hoesjes ophaalt?
vraag 3. Hoe deel ik een HD in om op een leuke manier mijn muziek later nog terug te kunnen vinden?
vraag 4. Wat is een goede NAS om mijn HD's in te steken en kan ik iedere HD gebruiken?
vraag 5. Hoe en met wat voor verbinding sluit ik de NAS aan op mijn installatie (kan bedraad)?
vraag 6. Kan dat rechtsreeks op de digitale ingang van mijn cd-speler?
vraag 7. Hoe bedien in de NAS, bij voorkeur via een iPad en met welk programma?
vraag 8. Welke hardwhere heb ik nodig, waar kan ik het kopen en voor welke prijs (NAS met 2 plaatsen voor een HD) kan ik oude HD's uit oude computers daarvoor gebruiken?
vraag 9. Ik kan al mijn cd's rippen en op de HD van de NAS zetten maar hoe voeg ik nieuwe muziek toe vanaf de Macbook Pro?
vraag 10. Waar haal ik via het internet mijn nieuwe muziek en kan ik ook internet radio ten gehore brengen.

WimPeu

#13
Je haalt wat dingen doormekaar Joep. Je hebt vragen over een Nas maar ook vragen over rippen en afspelen. Files (muziek ed) opslaan doe je op een Nas, rippen doe je met je PC en afspelen (internet radio en flac) doe je met een streamer/renderer in je set.

Ik zou iig geen instap model kiezen. Dat doen de meeste mensen hier ook niet met hun hifi gear. De tijd gaat snel en voor je het weet wil je iets waar je instapper te traag voor is. Zoals in mijn situatie ben je een wat snellere (lees: de snelste) nodig omdat ik met de audioserver/player op de Nas draai (Roon)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

sjoek

#14
Citaat van: WimPeu op juni 20, 2016, 15:48:18
Je haalt wat dingen doormekaar Joep. Je hebt vragen over een Nas maar ook vragen over rippen en afspelen. Files (muziek ed) opslaan doe je op een Nas, rippen doe je met je PC en afspelen (internet radio en flac) doe je met een streamer/renderer in je set.

Ik zou iig geen instap model kiezen. Dat doen de meeste mensen hier ook niet met hun hifi gear. De tijd gaat snel en voor je het weet wil je iets waar je instapper te traag voor is. Zoals in mijn situatie ben je een wat snellere (lees: de snelste) nodig omdat ik met de audioserver/player op de Nas draai (Roon)

:gp:

En als ik Xander zijn setup met squeezebox zou hebben en ik moest een nas hebben puur en alleen voor muziek.
Dan zou ik een synology met 2 hd's kopen. Logitech media server installeren. Daarin wijs je een map aan waar de audio in gezocht moet worden. Hier kan je dan gewoon alle geripte cd's in plaatsen. En je kan de mediaserver via ipad/ android/ internetbrowser up to date maken( duurt 2 a 3 minuten). En voor ios/android heeft logitech een super simpele app voor het afspelen ( je kan zelfs kiezen of op je ipad luisteren of dat het via de set afgespeeld word.) Ook worden op deze manier 3rd party apps ondersteund.Al met al kind kan de was doen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.