De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Citaat van: pameijer op juni 20, 2016, 12:03:25
O ja, wat me nog van het hart moet: RAID (in welke vorm dan ook) is GEEN backup!! Het is beschikbaarheid. Als je een bestand van een RAID verwijdert, istie gewoon weg. Als je een virus krijgt, zijn je files gewoon besmet. Een backup staat op een andere locatie, en wordt niet automatisch synchroon gehouden met je bestanden op de NAS. Én heeft een goede versioning.

Zo, dat is gezegd. Dit is gewoon hoe het is dus geen tegenspraak aub  :-P

Maar als 1 van je schijven crashed, heb je toch nog een goed werkende 2de schijf? (Bij een configuratie NAS met 2 of meer schijven)

sjoek

Citaat van: Rob46 op juni 20, 2016, 18:57:47
Maar als 1 van je schijven crashed, heb je toch nog een goed werkende 2de schijf? (Bij een configuratie NAS met 2 of meer schijven)

In dat geval is het inderdaad een back up :yes:.
Maar zo mag je dat niet noemen want...... nonono :-P :-P
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

polleke_cgc

Citaat van: sjoek op juni 20, 2016, 19:04:11
In dat geval is het inderdaad een back up :yes:.
Maar zo mag je dat niet noemen want...... nonono :-P :-P

Ook in dat geval is het GEEN backup : een backup is een extern medium, dat de volledige data bevat van een ANDER toestel. Dus als je al je muziek op een externe schijf zet dan heb je een backup gemaakt van je muziek. Als je laptop crashed, dan kan je alles gewoon terugplaatsen.

Als je van je NAS een bestand wist, en je hebt dat niet elders staan, dan ben je dat bestand kwijt. Dat is dus GEEN backup. Dat als je een NAS goed gebruikt, je 1 harddisk (in sommige gevallen zelfs 2) mag hebben die stuk gaat zonder dataverlies, zorgt er niet voor dat een NAS automatisch ook een backup is.

xander32

Wow, wat een reply :roll:. Top :yes:.


Wanneer ik voor een NAS ga, zal dat er zeker eentje van Synology zijn. Ik ben verder nog niet overtuigd van de meerwaarde van een 2 bay t.o.v. een single bay. Een back-up heb ik in de vorm van meerdere externe hd's. Betreft hd lees ik veelal dat je bij WD moet zijn en dan bij voorkeur de red versie. Ik zal deze enkel voor de muziek gebruiken, met 2 of 3t kom ik dan een heel eind.

LMS heb ik niet nodig, wel Minimserver; wat ik zoal lees is dat nog wel een dingetje, om die server op de NAS aan het draaien te krijgen ...

sjoek

Citaat van: xander32 op juni 20, 2016, 21:02:55
Wow, wat een reply :roll:. Top :yes:.


Wanneer ik voor een NAS ga, zal dat er zeker eentje van Synology zijn. Ik ben verder nog niet overtuigd van de meerwaarde van een 2 bay t.o.v. een single bay. Een back-up heb ik in de vorm van meerdere externe hd's. Betreft hd lees ik veelal dat je bij WD moet zijn en dan bij voorkeur de red versie. Ik zal deze enkel voor de muziek gebruiken, met 2 of 3t kom ik dan een heel eind.

LMS heb ik niet nodig, wel Minimserver; wat ik zoal lees is dat nog wel een dingetje, om die server op de NAS aan het draaien te krijgen ...

Waarom/ waarvoor heb je minimserver speciaal nodig? Wat moet minimserver doen?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Maurice

Synology wordt hier nu wel gehyped,  maar qnap maakt een vergelijkbaar systeem met idem bedieningsgemak. Er is dus meer op de markt.
Zelf zou ik de nas nooit in de huiskamer zetten, fans en spinnende schijven ga je toch horen.
Bij mij staat deze in de meterkast,  waar ook de router en switches staan.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Minimserver doet voor de NA11, wat LMS voor de SBT doet :wink:.

Citaat van: sjoek op juni 20, 2016, 21:20:23
Waarom/ waarvoor heb je minimserver speciaal nodig? Wat moet minimserver doen?

sjoek

Citaat van: xander32 op juni 20, 2016, 21:50:04
Minimserver doet voor de NA11, wat LMS voor de SBT doet :wink:.

Ah vandaar dan is het wel handig ja. Er zullen vast meer zijn die dat dan gebruiken. Mischien alvast eens op het forum van synology kijken of zoals maurice aangaf qnap. Wie weet staat er een hele duidelijke how to.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

WimPeu

Citaat van: xander32 op juni 20, 2016, 21:50:04
Minimserver doet voor de NA11, wat LMS voor de SBT doet :wink:.


Synology heeft standaard een eigen UPnP server staan op hun Nassen. Staat ook standaard een " music" map op. Zet je daar al je muziek in dan ziet de server die gelijk en kan je met elke UPnP streamer draaien. Kind kan de was doen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Synology, 2 bay; als ik zie hoeveel verschillende uitvoeringen er zijn van enkel dit merk, begint het mij al te duizelen en wat nou de verschillen zijn ? Welke moet je hebben voor het beheer van muziek en waarom ? Welke specs doen er toe ?

En waarom een 2 bay en geen single?

rexp

#25
Er moet niets, het gaat er om wat je wil. Dan zoek je daar de ideale combi van merk, processorkracht, memory, schijfruimte, besturingssysteem, RAID, en muziekserver bij. Dat zijn slechts 7 variabelen *

Wat dat betreft had je beter een topic 'Welke NAS heb je en waarom?' kunnen starten. Zoveel mensen, zoveel wensen.

* edit: uiteraard aan te vullen met andere zaken die je belangrijk vindt, zoals budget, beschikbare apps en andere functies zoals camera's etc. Nog steeds 'maar' 10 variabelen. :)

Faxe

Je kunt de verschillende modellen vrij eenvoudig met elkaar vergelijken op de Synology site:

https://www.synology.com/nl-nl/products/compare/DS216+/DS216play/DS216/DS216j/DS216se

Zou zelf geen "j"  of "se"  model kopen. Die zijn wel iets goedkoper maar ook langzamer. Ben zelf ooit begonnen met een 211j en deze is niet snel genoeg om de 192/24 aan te leveren aan mijn streamers. Met de huidige 216j zal dat wel lukken verwacht ik.

Het is wel slim om een actueel model te kopen. Sinoloogy ondersteunt zijn apparaten gedurende een aantal jaren met de nieuwste versie van DSM (besturingssysteem van de NAS). Als je verwacht in de toekomst veel data aan te schaffen kun je ook een 4 bay NAS kopen en daar eerst maar 2 schijven in stoppen.

sjoek

Citaat van: Faxe op juni 21, 2016, 07:31:28
Je kunt de verschillende modellen vrij eenvoudig met elkaar vergelijken op de Synology site:

https://www.synology.com/nl-nl/products/compare/DS216+/DS216play/DS216/DS216j/DS216se

Zou zelf geen "j"  of "se"  model kopen. Die zijn wel iets goedkoper maar ook langzamer. Ben zelf ooit begonnen met een 211j en deze is niet snel genoeg om de 192/24 aan te leveren aan mijn streamers. Met de huidige 216j zal dat wel lukken verwacht ik.

Het is wel slim om een actueel model te kopen. Sinoloogy ondersteunt zijn apparaten gedurende een aantal jaren met de nieuwste versie van DSM (besturingssysteem van de NAS). Als je verwacht in de toekomst veel data aan te schaffen kun je ook een 4 bay NAS kopen en daar eerst maar 2 schijven in stoppen.

:gp:

Nog kleine aanvulling ik heb een ds 209 en deze word nog steeds ondersteunt 7 jaar later. Dus als je een recente koopt zit je heel wat jaren goed qua updates.

En wat voor een 4 bay telt is natuurlijk ook voor een 2 bay ten opzichte van single bay.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

polleke_cgc

Voor muziek speelt de snelheid van je NAS geen rol. De mijne is een Synology DS213J : die haalt op zijn gemak een doorvoersnelheid van 60 MB/s. Voor muziek (zelfs een FLAC 192/24) heb je met 1 MB/s genoeg... Een snelle NAS heb je nodig als je ofwel echt veel gebruikers hebt, ofwel als je veel apps wil laten draaien. Maar enkel voor muziek is het traagste ding meer dan snel genoeg. Bij Synology slaan die laatste 2 cijfers op het introductiejaar van de NAS (een DS213J is dus van 2013, de huidige is dus een DS216J).

Hoe goed je netwerk zijn ding doet voor muziek  is belangrijker dan de snelheid van de NAS zelf
...
En die DLNA-server die standaard bij zo'n NAS wordt geleverd doet echt wel goed zijn ding. Ik zie geen enkele reden waarom daar iets anders voor nodig zou zijn.

Persoonlijk zou ik toch minimum een 2-bay NAS in Mirrorring nemen : dat zorgt gewoon voor nog wat meer gemoedsrust. Al is het maar, omdat je, als die ene harddisk stuk is, je tijd hebt om deze te vervangen en toch je NAS kan blijven gebruiken.
Die backup moet je uiteraard wel nog altijd nemen...

Het merk doet er inderdaad niet zoveel toe, maar ik zou toch een "echt" NAS-merk nemen (Synology, Qnap, ...) en bijvoorbeeld een Lacie (om maar iets te zeggen) links laten liggen.

Faxe

Citaat van: polleke_cgc op juni 21, 2016, 13:06:05
Voor muziek speelt de snelheid van je NAS geen rol. De mijne is een Synology DS213J : die haalt op zijn gemak een doorvoersnelheid van 60 MB/s. Voor muziek (zelfs een FLAC 192/24) heb je met 1 MB/s genoeg... Een snelle NAS heb je nodig als je ofwel echt veel gebruikers hebt, ofwel als je veel apps wil laten draaien. Maar enkel voor muziek is het traagste ding meer dan snel genoeg. Bij Synology slaan die laatste 2 cijfers op het introductiejaar van de NAS (een DS213J is dus van 2013, de huidige is dus een DS216J).

Hoe goed je netwerk zijn ding doet voor muziek  is belangrijker dan de snelheid van de NAS zelf
...
En die DLNA-server die standaard bij zo'n NAS wordt geleverd doet echt wel goed zijn ding. Ik zie geen enkele reden waarom daar iets anders voor nodig zou zijn.

Persoonlijk zou ik toch minimum een 2-bay NAS in Mirrorring nemen : dat zorgt gewoon voor nog wat meer gemoedsrust. Al is het maar, omdat je, als die ene harddisk stuk is, je tijd hebt om deze te vervangen en toch je NAS kan blijven gebruiken.
Die backup moet je uiteraard wel nog altijd nemen...

Het merk doet er inderdaad niet zoveel toe, maar ik zou toch een "echt" NAS-merk nemen (Synology, Qnap, ...) en bijvoorbeeld een Lacie (om maar iets te zeggen) links laten liggen.

Mijn ervaring is dat bij een te langzame NAS (DS211j) de data niet snel genoeg verstuurd kan worden naar mijn NA11 bij grote bestanden. Dus de snelheid van de NAS (CPU, geheugen etc) doet er wel toe.

De manier waarop de muziekbibliotheek getoond wordt in een App is afhankelijk van de server die je gebruikt. In de Marantz App zie ik wat anders als ik Minimserver gebruik in plaats van Mediaserver van Synology.